-

Eindelijk een alternatief voor e-mail?

E-mail wil maar niet dood, is zelfs springlevend. Dat is goed nieuws voor marketeers die hoog opgeven van het rendement van hun e-mail campagnes, maar tegelijkertijd zoeken bedrijven naar nieuwe oplossingen. De nieuwste ster aan het firmament heet Slack. Die moet ‘alles veranderen’. Gaat e-mail nu echt weg?

Slack, uit San Francisco, doet eigenlijk niets wat al niet eerder is bedacht: het is een soort MSN, met elementen van het inmiddels al even legendarische Internet Relay Chat (IRC). Een chatapp, maar dan met de mogelijkheid om al je discussies op te slaan, bestanden uit te wisselen en in berichten te zoeken.

De gebruikersomgeving doet denken aan het aloude IRC, met kanalen waarop werknemers zich kunnen abonneren. In de berichten kun je foto’s en bestanden zetten. Dat is ideaal voor groepswerk en dat is dan ook waar Slack zich op richt. E-mail is daar niet geschikt voor.

Slack werd in 2013 opgericht. Het bedrijf claimt inmiddels een half miljoen gebruikers en elke drie maanden verdubbelt het aantal deelnemers. De huidige hoeveelheid gebruikers verstuurt nu al zo’n 300 miljoen berichten per maand. Aan het eind dit dit jaar hoopt Slack 2 tot 3 miljoen gebruikers te hebben. Daar zitten niet de minste bij: kabelaar Comcast, retailer Wal-Mart en Blue Bottle Coffee zijn enkele van de klanten.

Slack is gratis, maar rekent 6,50 dollar per maand voor extra mogelijkheden, zoals statistieken en gasttoegang. De gratis versie bewaart 10.000 berichten, maar staat geen integratie met andere diensten toe als Google Drive, Twitter en Google Hangouts. Er zijn apps voor iOS en Android en Mac Desktop. Een Windows versie laat blijkbaar op zich wachten.

Het einde van e-mail? Ja en nee. Het idee van Slack is dat gebruikers e-mail loslaten, want die wordt niet geïntegreerd met Slack. Voor onderlinge communicatie wordt alleen nog dit platform gebruikt. Dat zou betekenen dat bedrijven e-mail alleen nog aanhouden voor extern verkeer, met klanten. Het maakt e-mail marketing wellicht lastiger als e-mail niet meer het belangrijkste communicatiemiddel voor bedrijven wordt.

Aan de andere kant wemelt het van communicatiesoftware die ons een ware revolutie beloofde: van Lotus Notes in de jaren negentig tot meer recentelijk Yammer, ze hebben e-mail (nog) niet kunnen verdringen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

slack_anniversary_infographic

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond