-

(Emerce Engage) Je klanten in fans veranderen met neuromarketing

Veel organisaties richten zich op de consument waarvan ze denken dat die bewuste koopbeslissingen neemt. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim 95 procent van de beslissingen genomen worden door het onbewuste brein. Door inzicht te krijgen in deze onbewuste processen kunnen van klanten fans gemaakt worden. Vanuit die wetenschap is Zeeshan Khan eerder dit jaar zijn eigen bedrijf gestart, Funsumers. Hij vertelt er volgende week over op Emerce Engage.

Wat kun je vertellen over je bedrijf?
“De gemiddelde persoon is vergeten de waarom-vraag te stellen. Waarom doe ik iedere dag wat ik doe? We zijn gevormd door de maatschappij en van jongs af aan worden we een richting opgestuurd. Beïnvloed door schoolboeken, media en onze directe omgeving. Dit begint al op de eerste dag op school, als we een vraag willen stellen. We moeten onze vinger opsteken. Waarom? Wie heeft dat ooit bedacht?

“Iedere dag gaan we naar kantoor om de hele dag als een soort robot tikken. En zo bedenken we dus ook marketingcampagnes. Het onbewuste ‘ik’ leren we niet meer kennen. Het is dus logisch dat vaak grote organisaties de creativiteit en het echte contact met hun klanten missen.

“Juist om mensen weer wakker te schudden en te laten snappen dat ze het onbewuste deel van het brein moeten kietelen is Funsumers gestart. Uitgangspunt: Hoe maak ik fans van mijn klanten en creëer relevantie met behulp van neuromarketing inzichten?”

Hoe ben je bij neuromarketing uitgekomen?
“Als marketeer moet je een volgende stap zetten en niet blind de gebaande paden bewandelen. Iedere marketeer moet bedenken waarom het één wel en het ander niet aanslaat. Er gebeurt veel in ons brein, maar als gezegd vooral onbewust. Mijn interesse voor de mens en passie voor marketing, hebben uiteindelijk gezorgd voor de keuze van neuromarketing.”

Zijn de onbewuste processen wel duidelijk in kaart te brengen, of staat dit soort onderzoek nog in de kinderschoenen?
“Er is aantal wereldwijde bureaus dat zich met dit soort onderzoek bezighoudt. Er zijn de afgelopen jaren flinke stappen gezet en men kan steeds beter de hersenactiviteit (via emoties) koppelen aan marketing. Dus als ik van dezelfde reclame uitingen een A – en B versie te zien krijg, kan ik zien welke ‘leuker’ wordt gevonden. Je kunt heel veel technieken inzetten: EEG scans, fMRI scans, eye- tracking of facial coding.”

Wat verwacht je in de toekomst met neuromarketing te kunnen?
“De verwachting is om nog exacter te voorspellen wat het brein wil. Dit betekent niet dat de ‘Koopknop’ van de klant gevonden zal worden. Maar organisaties kunnen marketing relevanter maken en de klant blijer maken.”

Emerce Engage wordt gehouden op 11 december in Amsterdam. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond