-

Een freelancer is geen wegwerpproduct

Het is bekend: er speelt behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt. Investeren in je medewerkers moet zich daarom niet beperken tot je medewerkers in loondienst, maar juist ook je freelancers omvatten. Houd contact en betrek ze bij je organisatie.

Er heerst momenteel een enorme schaarste op de arbeidsmarkt. Iedere werkgever is op zoek naar geschikte nieuwe medewerkers. Ze zijn hard nodig, want we weten allemaal dat het bezitten van human capital een basisvoorwaarde is voor het kunnen behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Deze mensen maken over het algemeen het verschil en bepalen je concurrentievoordeel op de markt.

De krapte kent ook positieve kanten. Zo zijn werkgevers eindelijk aan het kijken naar alternatieve manieren om human capital te vergaren. Simpelweg een vacature typen en deze delen op LinkedIn werkt niet meer. Men wordt creatiever en de vacature wordt zorgvuldig opgesteld, alsmede de arbeidsvoorwaarden. Ook de drang naar vast personeel wordt minder. In een wereld die snel verandert, is het zeer prettig om mee te kunnen bewegen en noodzakelijk om snel te kunnen schakelen wanneer een kans zich voordoet.

Freelancers

Werkgevers kijken hierdoor, al dan niet noodgedwongen, ook naar andere contractvormen. Outsourcing, nearshoring en niet op de laatste plaats: freelancers. En dit is een goede zaak. Freelancers werden gezien als een dure oplossing. Ze werden ingehuurd bij een acuut probleem (vaak piek & ziek). Maar in de huidige arbeidsmarkt wordt er eindelijk strategisch nagedacht over de inzet van deze belangrijke doelgroep.

Men maakt door het inhuren nu juist kennis met de voordelen van het werken met freelancers. De belemmerende overtuigingen worden snel minder. Freelancers zijn niet per definitie veel duurder. Ze zijn niet minder betrokken dan vaste medewerkers. De kennis gaat niet weg, maar de kennis wordt juist ingevlogen.

Steeds meer bedrijven gaan inzien dat het hebben van een goede flexibele schil met freelancers voor hen het verschil kan maken. Nog steeds deels om capaciteitsproblemen op te lossen, maar zeker ook om juist kwaliteit toe te voegen. Deze freelancers zijn van essentieel belang om je bedrijfsdoelstellingen te kunnen behalen. En het fijne is, dat ze op afroep beschikbaar zijn (natuurlijk niet altijd per direct) en heel erg doelgericht zijn. Dit spreek je immers van te voren af.

Minder binding?

Maar hoe zit dat dan met de binding? Mijn ervaring is dat het met de binding van freelancers juist heel goed zit. Maar, liefde komt altijd van twee kanten. We zien helaas nog al te vaak dat freelancers tijdens en vooral na afloop van hun klus niet meer betrokken worden. Ze mogen niet mee op bedrijfsuitjes, worden niet uitgenodigd voor trainingen, nemen geen deel aan strategische sessies, worden niet bijgepraat over ontwikkelingen binnen de organisatie. Want…. “Ze maken geen deel uit van onze vaste organisatie, want ze zijn freelancer”. Maar hoe kun je nu van een freelancer binding en betrokkenheid vragen, als je die zelf niet geeft? Net als bij medewerkers in vaste dienst moet je een relatie met elkaar aangaan en deze onderhouden. Het is geven en nemen en niet alleen nemen, omdat je vindt “dat je er toch voor betaalt”.

Ook als de freelancer na de klus weer doorgaat naar zijn of haar volgende opdracht, wordt er vaak weinig aandacht aan hem of haar besteed. Een vaste medewerker krijgt een groots afscheid met mooie woorden. Er wordt nog eens uit de doeken gedaan, wat diegene allemaal voor het bedrijf heeft gedaan en bereikt. En de freelancer? Die vertrekt vaak stilletjes door de achterdeur. “De mooie dingen die zijn bereikt? Tja die hadden we toch ook afgesproken en daar heb ik toch voor betaald?”.

Juist op de momenten dat de freelancer niet voor je werkt is het belangrijk om contact te houden. Houd de relatie in stand. Sterker nog, bouw deze relatie uit. Want goede freelancers huur je vaker in. Ze zijn zelfs een van je belangrijkste ambassadeurs op de arbeidsmarkt. We sluiten een transactie en na afloop van het contract wordt er gedacht: “That’s it, bedankt en we gaan weer door”. Maar als je echt alles uit je human capital wil halen, dan zorg je ervoor dat er een duurzame relatie ontstaat. Een relatie waar je op gelijkwaardig niveau in investeert.

Bouw een bestand op, bouw een band op

Start heel eenvoudig. Bouw een bestand op met alle freelancers die je kent, goed vindt, nu bij je werken en/of die je weleens hebt ingehuurd. Communiceer met deze freelancers met een simpele nieuwsbrief. Nodig ze uit voor een (digitale) vrijdagmiddagborrel. Het maakt niet uit wat precies, maar zorg dat je de relatie behoudt. Het kost je echt nauwelijks extra tijd. Het liefst maak je hier een iemand voor verantwoordelijk. Je zult merken dat je hier direct de vruchten van plukt.

Het goede nieuws is dat nog weinig opdrachtgevers hier bewust mee bezig zijn. Dus als je bereid bent om hier (minimale) aandacht aan te schenken, val je al heel snel positief. Ga dus van transactioneel inhuren naar relationeel inhuren. Een freelancer is immers geen wegwerpproduct. Je zult versteld staan van het resultaat. Ken je werkgevers die dit al erg goed doen? Ik hoor het graag. Ook als je zelf ideeën/tips hebt om de relatie tussen freelancers en opdrachtgevers in stand te houden en te bevorderen hoor ik deze graag!

Over de auteur: Lars Evers is Mede-oprichter en CCO bij Jellow.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Jan Boon

Zelfs als freelancer in een hoek waar veel vraag en weinig aanbod is (data, analytics, BI) ken ik maar weinig goede voorbeelden van organisaties die een goede band weten te onderhouden met hun flexibele schil. Zij die dat wel kunnen profiteren daar direct van doordat zij mij en andere freelancers rechtstreeks inhuren en geen marge betalen aan een intermediair of platform. Maar dit geldt niet alleen voor de flexibele schil; veel organisaties hebben ook moeite met het onderhouden van een band met al hun ex-medewerkers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond