-

Personeel werven in het buitenland: een stappenplan

De krapte op de arbeidsmarkt maakt het steeds lastiger om personeel te vinden. Toch is er voor werven in het buitenland vaak nog een drempel. Waar begin je? Hoe pak je het aan? Met deze stappen vergroot je de kans op succes.

Werkgevers maken zich sinds dit jaar steeds meer zorgen over het extreme personeelstekort in Nederland. Deze continue ‘strijd om talent’ vereist een meer radicale aanpak. Een ding weten we in dit geval zeker: bedrijven die nu investeren en letterlijk hun grenzen verleggen, zullen hier op de lange termijn van profiteren. In dit artikel vertel ik in zes stappen hoe je met Recruitment Proccess Outsourching (RPO)-campagnes via Facebook, Instagram en LinkedIn personeel op afstand bereikt, verleidt en aantrekt.

Stap 1: context

Voordat we gelijk in de campagne duiken, is het belangrijk dat je jouw persoonlijke case inzichtelijk maakt. Bij vacatures waarbij iemand vloeiend Nederlands moet spreken, kun je je voorstellen dat het minder efficiënt is om collega’s te werven in het buitenland. Iemand een andere taal aanleren kost simpelweg teveel tijd. Maar functies in bijvoorbeeld marketing, tech en IT lenen zich vaak beter voor dergelijke campagnes. De voertaal is hier vaker Engels of –  in het geval van IT – de taal is zelfs universeel. Programmeertalen als C#, PHP en Java zijn overal ter wereld hetzelfde.

Stap 2: voorbereiding

Zodra het profiel duidelijk is, begin je met het voorbereiden van de campagne. Het Centraal Bureau voor de Statistiek is hiervoor een goed startpunt. Hier vind je meer informatie over jeugdwerkloosheid per land. Landen in Zuid-Europa zoals Spanje, Portugal, Italië en Griekenland hebben nog steeds een hoge jeugdwerkloosheid die kan oplopen tot 40 procent. Hoe hoger de jeugdwerkloosheid, hoe effectiever je recruitmentcampagne.

Stap 3: wat heb je te bieden?

Als iemand zijn land verlaat voor een baan in het buitenland moet daar natuurlijk wel wat tegenover staan. Hoe beter je de baan aanprijst, hoe sneller iemand geneigd is de stap te wagen. Vanzelfsprekend moet de arbeidsmigrant eerst acclimatiseren, bedenk daarom alvast hoe je diegene goed op weg kunt helpen. Wil je bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid dragen voor het vinden van woonruimte of helpen bij het openen van een Nederlandse bankrekening? Communiceer dit in de vacatureteksten, want hoe verder je de rode loper uitrolt voor talent uit het buitenland, hoe hoger de instroom zal zijn.

Stap 4: uitvoering van de campagne

Voor het lanceren van een sociale mediacampagne heb je naast wat technische kennis over Facebook Business Manager en LinkedIn Recruiter ook een gezonde dosis creativiteit nodig. Zodra je de hierboven genoemde stappen hebt doorlopen, heb je een goed beeld over hoe je je toekomstige internationale collega’s wilt verleiden. Leg hier vooral de nadruk op de unieke kenmerken van je bedrijf in de betreffende vacature. Bijvoorbeeld dat je twee keer per jaar de terugreis naar hun thuisland betaald. Of dat je de eerste maand zorgt voor accommodatie. En natuurlijk is ook het toekomstige salaris altijd een goede trigger.

Je kunt deze overstapfactoren verwerken in content die je opmaakt voor de diverse platforms. Het beste werkt een campagne die je zowel verspreidt via Facebook, Instagram als LinkedIn. De optie binnen Facebook Business Manager voor een zogeheten lead ad is de meest doeltreffende manier om kandidaten in het buitenland te werven. In tegenstelling tot een traffic ad solliciteren kandidaten dan direct via Facebook en Instagram, en hoeven ze hun gegevens niet in te vullen op een landingspagina. Dit verhoogt de conversie.

Naast een job marketing-campagne op Facebook en Instagram, raden we ook aan om actief te zoeken met behulp van een LinkedIn Recruiter Seat. Let hierbij wel op je budget: beide tools zijn niet gratis en vragen om een aardige investering. De twee grootste voordelen van LinkedIn Recruiter Seat ten opzichte van de gratis versie van LinkedIn zijn:

  1. Je kunt een ongelimiteerd aantal connectieverzoeken sturen naar potentiële kandidaten, waarmee de je kans op succes aanzienlijk vergroot;
  2. Met LinkedIn Recruiter Seat kun je veel gerichter zoeken, ook naar mensen die hun profiel hebben afgeschermd.
Stap 5: kleine lettertjes

Werven in het buitenland is zeker het overwegen waard als je in Nederland niet genoeg succes hebt bij het werven van personeel. Een goede eerste stap is om te beginnen met werven in een aantal landen in de Europese Unie. Zo houdt je je zoektocht beheersbaar en profiteer je van het vrije verkeer van goederen en diensten. Want hoewel programmeurs uit Oekraïne of data-architecten uit India erg aanlokkelijk lijken, moet je je ervan bewust zijn dat de regelgeving het je soms erg moeilijk maakt om deze mensen naar Nederland te halen.

Stap 6: ga er gewoon voor

Zoals bij zoveel dingen geldt: ga er gewoon voor. Maak een Engelstalige advertentie, gebruik Facebook Business Manager voor de juiste targeting en spreek een budget af dat je maximaal aan de campagne wilt besteden. Vervolgens kun je dan na een maand bepalen of deze aanpak voor jou potentie heeft.

Over de auteur: Willem Bos is Creatief directeur bij Pro Contact.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond