-

Googles startschot voor 2016: Panda nieuws en mysterieuze updates

Zaterdag 9 januari was een spannend weekend voor menig websitebeheerder en zoekmachine-optimalisatiespecialist. De Google ranking van verschillende websites kende plotseling grote schommelingen, met duidelijke stijgingen en dalingen in het aantal bezoekers. Deze fluctuaties waren vervolgens een week later, in het weekend van zaterdag 16 januari, opnieuw waar te nemen.

Google heeft vooraf geen officiële mededelingen gedaan, maar het is overduidelijk dat er iets gaande is. Of het nu een test is of een daadwerkelijke update; dit soort verschijnselen is vaak een voorbode voor een grote wijziging. Google geeft het startschot voor de transitie naar een meer kwaliteitsgericht zoekalgoritme.

Wat zijn de voorlopige conclusies binnen de zoekgemeenschap en welke koers gaat Google varen?

De schommelingen hebben niet met Panda of Penguin te maken

Kenners speculeerden dat het om een Panda update zou gaan en stelden via Twitter vragen aan medewerkers van Google. Het antwoord van Google was duidelijk: het gaat niet om Panda of ‘welk ander dier dan ook’, waarmee ook een Penguin update uitgesloten is.

Google geeft specifiek aan dat het een update in het ‘kern lgoritme’ betreft, het hoofdalgoritme van Google. Dit algoritme bevat meer dan 200 factoren waarmee Google de positie van een website in de zoekresultaten bepaalt. Hierdoor wordt het een lastig verhaal om erachter te komen wat nu precies de oorzaak is voor een plotselinge hogere of lagere ranking.

Het is logisch dat de zoekmachine optimalisatie wereld aan een Panda update dacht; Google bracht namelijk in hetzelfde weekend het nieuws naar buiten dat Panda vanaf nu deel uitmaakt van het hoofdalgoritme en geen op zichzelf staand algoritme meer is.

Tegelijkertijd claimen ze dat A en B niets met elkaar te maken hebben; Ja, Panda is nu onderdeel van het hoofdalgoritme, en ja, er heeft een update in dit zelfde hoofdalgoritme plaatsgevonden. Maar nee, de waargenomen fluctuaties hebben kennelijk niets met Panda te maken.

Hier lijkt iets niet helemaal te kloppen. Is het echt toeval dat het Panda nieuws precies samenvalt met deze ‘mysterieuze’ updates, of speelt Google een spelletje? Waar rook is, is meestal vuur, en wat we er ook van vinden: Google staat er inmiddels bekend om dat het niet altijd volledig open kaart speelt rondom dit soort updates. Desondanks is de overplaatsing van Panda nog steeds erg significant nieuws, aangezien dit één van de meest prominent aanwezige en belangrijke algoritmes is.

Panda is onderdeel van het hoofdalgoritme; en nu?

Panda is, sinds de introductie in 2011, één van de paradepaardjes van Google. Met dit algoritme bepaalt Google de kwaliteit van een website, er wordt een score toegekend en deze score wordt onafhankelijk van het hoofdalgoritme meegenomen bij het beoordelen van een website. Is de kwaliteit van de website laag? Dan volgenBeruchte algoritme filter van zoekmachine er sancties waar je niet zomaar vanaf komt. Je kunt verbeteringen aanbrengen, maar de Pandascore van je website verandert pas bij een nieuwe Panda update, die soms wel een jaar op zich laat wachten. Dit werkte vaak frustratie in de hand bij onwetende websitebeheerders die goede bedoelingen hadden om zaken te verbeteren.

Dit mechanisme is nu dus onderdeel van het hoofdalgoritme, dat in principe ‘constant’ aanwezig is. Dat wil overigens niet zeggen dat Panda nu real-time gaat draaien; Google ontkent dit. Echter is het wel redelijk veilig om te constateren dat Panda in ieder geval een stuk prominenter aanwezig zal zijn en vaker zal draaien. Deze wijziging is conform de richting waar Google al langere tijd naartoe aan het gaan is: kwaliteit, zoekintentie, gebruikerservaring.

De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken uit de overgang van Panda naar het hoofdalgoritme is dat Google meer dan ooit de focus legt op goede kwaliteit. Dit wordt alleen maar versterkt met het feit dat het nieuwe zelflerende RankBrain sinds kort ook draait en Penguin binnenkort real-time gaat worden.

Hoe vallen de fluctuaties te verklaren?

Dit is nog niet helemaal duidelijk. De eerste analyses die we terugvinden wijzen uit dat ook deze mysterieuze update heel erg op bovengenoemde thema’s focust: kwaliteit, zoekintentie, gebruikerservaring. Enkele observaties vanuit de search-gemeenschap:

  • Nieuws-websites kennen grote dalingen in de ranking voor ‘branded-search’, oftewel zoekwoorden die een merknaam bevatten. Vooral oudere artikelen kelderen flink.
  • Deze zoekwoorden leveren nu meer pagina’s van het merk zelf, en actueel, recent nieuws over het merk op.
  • Het is slechts een speculatie, maar het lijkt erop dat pagina’s met een kortere URL, het liefst met een specifiek zoekwoord in de URL, het goed doen.
  • Grote artikelen die een onderwerp volledig, van A tot Z, behandelen ranken nu hoger. Oftewel: artikelen met een hoge informatiewaarde en kwaliteit.

Zo lang Google geen extra informatie loslaat over deze updates zal het gissen blijven. Afgaande op deze voorlopige conclusies kunnen we in ieder geval al wel een aantal tips geven:

  1. Zorg voor regelmatige updates op je website. Houd het actueel en relevant.
  2. Bekijk de technische kant van zoekmachine optimalisatie nog eens. Zorg voor korte, duidelijke URL’s en een goede interne structuur van de gehele website.
  3. Publiceer uitgebreide content van hoge kwaliteit die een specifieke vraag van een zoeker volledig beantwoordt.

De verwachting is dat de uitrol van deze update ook in de komende weken nog verder gaat. Hopelijk wordt dan nog duidelijker wat de gevolgen precies zijn. Het is in ieder geval evident dat er zeer interessante ontwikkelingen gaande zijn op het Google hoofdkwartier, en dat in 2016 de focus écht volledig naar kwaliteit gaat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond