-

Googles Accelerated Mobile Pages (AMP): wat uitgevers moeten weten

Google heeft een nieuw wapen gepresenteerd in de strijd om een sneller mobiel web: Google Accelerated Mobile Pages – of Google AMP – is een nieuwe webstandaard die het laden van pagina’s drastisch versnelt. Dit is wat webbouwers, uitgevers en adverteerders moeten weten:

Wat er verandert met Google’s AMP

AMP is collectie van technieken die wat moet doen aan de snelheid van het mobiele web. Een onderdeel is wat ook wel ‘code subsetting’ wordt genoemd. HTML bevat een hoop elementen die traag laden, die delen worden binnen AMP geschrapt of vervangen. Veel van de performanceproblemen worden immers veroorzaakt door de integratie van javascripts en zogenaamde third party scripts – extern opgehaalde code. Die code wordt nu uitgesloten.

HTML-elementen als ‘iframe’, ‘object’ en ‘script’ worden geweerd, HTML5 multimedia als ‘img’, ‘video’ en ‘audio’ vervangen voor aangepaste amp-elementen. Hierdoor worden afbeeldingen en video’s beheersbare bronnen: AMP bepaalt welke bronnen prioriteit krijgen tijdens het laden, maar ook of een proces is uit te stellen of juist vooruit moet worden geladen. Het gebruik van CSS – waarmee opmaak wordt meegegeven aan een pagina – is eveneens beperkt. Zoals een adblocker advertenties filtert, zo ontdoet AMP het mobiele web van overbodig zware code.

Wat er met AMP verandert voor de adverteerder en uitgever

Omdat scripts van derden niet langer standaard worden geladen, verdwijnt hiermee dus ook de mobiele advertentie deels van het scherm. Daarvoor is het zogenaamde ‘amp-ad’ element in het leven geroepen. Op dit moment zijn zo’n vijf advertentienetwerken aangesloten, allen in handen van Google, Amazon en AOL. En dat is natuurlijk direct waar de schoen wringt.

Het is vreemd dat Google dit op snelheid gooit terwijl de nummer één vertrager van het web de advertentietechnologie van Google zelf is, reageert een expert. Waarom het niet daar oplossen, in plaats van de HTML aan te pakken?

AMP, een antwoord op Instant Articles van Facebook. Ook die technologie is ontwikkeld om uitgevers hun content sneller te laten laden op het mobiele apparaat. Ondanks die ogenschijnlijke overeenkomst is er ook een duidelijk verschil met mogelijk verstrekkende gevolgen: Instant Articles is problematisch omdat uitgevers de controle uit handen geven. Facebook bepaalt hoe content wordt gepresenteerd aan Facebookgebruikers. AMP is een probleem omdat Google vertelt hoe het héle web eruit moet zien, aldus reacties op Digiday.

Google zorgt er met de techniek voor dat kerncontent als eerste wordt geladen, scripts voor analytics en tracking volgen. Hoe targeting van reclame onder zo’n techniek werkt is nog onduidelijk. Of de relatie van Google met partnerbedrijven het web zal beinvloeden is ook iets wat nog moet blijken.

Een ander onderdeel van AMP is optioneel, te weten de caching. Google slaat een kopie van de AMP pagina op, op haar eigen servers en toont deze aan de bezoeker vanaf de meest nabije machine. Een content distribution network dus. Google zelf is het naar eigen zeggen alleen om de snelheid van websites te doen. En hoewel het continu wijzigingen in algoritmes doorvoert zodat ook de laadtijd wordt meegewogen in rangschikking, zegt het bedrijf gebruikers van AMP geen voorrang te geven.

carrousel-ampHoe AMP gaat werken en welke gevolgen er zijn is ook voor Google zelf iets dat nog aan verandering onderhevig is. Wel is een nieuwe carrousel getoond die alleen artikelen met AMP-ondersteuning toont.

Diverse uitgevers – onder meer The Washington Post, Buzzfeed, BBC, The New York Times, maar ook NRC Handelsblad – hebben al aangegeven mee te doen aan een eerste proef. En zoals een uitgebreid artikel beschrijft: het doet echt veel goed voor de laadtijd.

Dat is goed voor uitgevers en lezers, maar komt wel tegen een prijs. Veel uitgevers zullen een tweede versie van de website moeten optuigen. Dat kost tijd en geld. Ook moeten veel oplossingen voor reclame en analytics worden ingeruild. De open standaarden waarmee websites nu zijn ontwikkeld maken plaats voor de standaard van Google. En hoe goed de intenties ook zullen zijn van Google, het bedrijf heeft niet altijd hetzelfde voor ogen als de uitgever.

Bij een brede adoptie van AMP neemt de kwaliteit van lezerservaring ongetwijfeld toe. Het mobiele web wordt sneller en Google zal alleen nog advertenties tonen die in vorm bij het gebruikte apparaat passen. Uitgevers zien zich echter ongewild verwikkeld in een strijd tussen de tech-giganten. Je hebt geen keuze reageren critici. ‘Natuurlijk hoef je niet mee te doen, maar je riskeert niet meer gezien te worden (in de zoekresultaten bijvoorbeeld, red.). Dit is Google’s wereld en uitgevers leven er midden in.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond