-

Instant Articles, streaming: wat is de koers van Facebook?

Facebook? Dat is een sociaal netwerk waar je volgers met statusupdates op de hoogte houdt van dat wat er binnen het bedrijf of de sector speelt. Een platform dat onderdeel is van je contentstrategie. Een plek waar je met advertenties de bezoeker probeert te verleiden tot een bezoekje aan de winkel. Maar Facebook als sociaal medium is ook weer op zijn retour. Toch?

Recent is het bedrijf eindelijk gestart met met de uitrol van ‘Instant Articles’. BuzzFeed, the New York Times en National Geographic (zie onderstaande video) namen de proef al op de som. De content van deze bedrijven wordt integraal op Facebook geplaatst zodat bezoekers het netwerk niet meer hoeven te verlaten. De contentmakers willen vooral benadrukken dat het een experiment is, maar BuzzFeed’s Greg Coleman heeft al aangegeven erg blij te zijn dat Facebook goed heeft geluisterd naar wat contentmakers willen. Zo mogen ook gesponsorde posts worden geplaatst.

De jacht op de actualiteit

De tijd dat Facebook slechts een platform was voor de laatste updates van vrienden en bedrijven ligt inderdaad niet eens zo ver achter ons. Toch werkt het bedrijf hard aan de volgende fase in de eigen evolutie: de meer dan een miljard gebruikers probeert Mark Zuckerberg op een nieuwe manier te vermarkten.

En hij is niet de enige. Apple wil met Apple News een Flipboard worden, Google hoopt met de YouTube Newswire goede sier te maken bij de videokijker. Voor content van bedrijven en de actualiteit van media moet de consument zich straks naar deze plekken begeven.

Hoewel YouTube nu nog grootmacht is in video en een aanzienlijk deel van de advertentiedollars naar zich toe weet te trekken, kan Facebook daarin een serieuze bedreiging gaan vormen. Laatstgenoemde zou volgens een bericht in the New York Times deze week richting het territorium van YouTube kruipen: afgelopen weken heeft Facebook verscheidene gesprekken gevoerd met platenlabels om deals te bedingen. De hoop is dat artiesten hun clips (exclusief) bij Facebook stallen.

Het bedrijf weet nu nog maar een fractie van het aantal views te bemachtigen, maar zou een veel hardere groei doormaken dan YouTube, zo wordt er gesproken. Sinds grote bedrijven de native videospeler zijn gaan gebruiken en als onderdeel van hun contentstrategie Facebook inzetten als videoplatform, is het aantal views toegenomen van een miljard per dag (september 2014) naar drie miljard per dag (begin 2015). Toegegeven: de cijfers zijn vooral zo rooskleurig nu het ‘auto play’ heeft geïntegreerd – het automatisch afspelen van video’s zodra iemand er voorbij scrollt.

Streaming en videocontent

Jongeren zijn dan wel niet meer zo geïnteresseerd in het plaatsen van ouderwetse statusupdates, video streaming is wel iets waar zij graag hun tijd aan besteden. Sinds twee jaar sluit Facebook daarom de overeenkomst met televisiezender HBO om de premiere van Game of Thrones uit te zenden. De sterren beantwoorden live vragen die hun fans achterlaten via Facebook en Instagram – ook een netwerk dat Zuckerberg tot de zijne mag rekenen.

De Amerikaanse zender MSNBC heeft inmiddels aangekondigd content die is bedoeld voor televisie eerst via Facebook te gaan uitzenden nog voor dat het op de beeldbuis is verschenen. De truc is natuurlijk om de gebruiker te laten denken dat Facebook meer is dan een sociaal netwerk of een plek voor de laatste vakantiekiekjes van vrienden. De vraag was dan ook of Facebook de ‘instant articles’ of video’s pontificaal bovenaan de gebruikersstream zou zetten.

Daarop inspelend is vorige week de optie gepresenteerd waarmee gebruikers zelf bepalen wat zij als eerste te zien krijgen. Een verbetering van het algoritme zoals het bedrijf het zelf noemt.

Facebook is daarmee al lang geen sociaal medium meer, maar groeit van content distributeur uit tot wereldwijd mediabedrijf waar andere uitgevers en marketeers rekening mee moeten houden. Op de conferentie voor ontwikkelaars werden verschillende ontwikkelingen aangestipt die in lijn zijn met deze ontwikkeling en ook aanknopingspunten bieden voor aanscherping van de contentstrategie.

Video’s insluiten: de video’s van Facebook zijn nu te embedden in externe websites. Die optie maakt het mogelijk de native content te verspreiden via andere blogs en nieuwssites. Tot op heden waren vooral YouTube en Vimeo hierom bekend, marketeers slaan nu makkelijk twee vliegen in één klap: views genereren op Facebook zelf en daarbuiten.

Reacties insluiten: In navolging op bovenstaande ontwikkeling kunnen gebruikers zowel op Facebook als bij andere uitgevers reageren op de video’s door gebruik te maken van hun Facebook-ID. De reacties verschijnen zowel op Facebook zelf als op de andere sites.

Messenger apps: bedrijven kunnen nu hun eigen applicaties ontwikkelen en Facebook Messenger inzetten als basistechniek om te communiceren. Messenger kan zich met tekst, spraak en videochat ontwikkelen tot zelfstandig platform voor communicatie met klanten en verspreiding van content.

Spherical video’s: een geheel nieuwe vorm van videocontent ontstaat nu Facebook de Oculus verder ontwikkelt. Spherical video’s zijn in 360 graden opgenomen beelden die voor virtual reality in de Facebookfeed moeten zorgen. Onderstaand verslag van de conferentie toont aan welke virtuele content daarmee zijn weg vindt tot Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond