-

Het antwoord op de Digital Asset Management vragen die je nog moet bedenken

Het valt niet mee om zomaar even een oplossing voor Digital Asset Management (DAM) te kiezen. Als consument trekken we meestal gewoon een product uit het schap – of dat nu in een echte winkel gebeurt of virtueel. Zelden heb je keus uit meer dan twee of drie alternatieven. Je hebt Microsoft of Apple. Of Netflix, Amazon Prime en Videoland. Maar als je zakelijk iets koopt, kan het besluitvormingsproces een stuk complexer zijn.

Aankoopbeslissing

Neem alleen al de vraag wie de aankoopbeslissing neemt. Is dat marketing of merchandising? Sales zal ook iets in de melk te brokkelen hebben, net als IT, want de oplossing moet wel inpasbaar zijn in hun systemen. Elke afdeling spreekt een eigen taal, beschikt al dan niet over technische kennis en heeft wel of geen ervaring met vergelijkbare DAM-oplossingen.

Vind daarnaast maar die ene bron met een compleet overzicht van de markt. Een bron die oplossingen evalueert op een manier die begrijpelijk en relevant is voor elke potentiële koper en in feite voor iedereen die belangstelling heeft in een DAM-systeem. Niet zo gek dus dat iedereen jaarlijks in spanning afwacht wat Research In Action (RIA) heeft te melden in zijn Vendor Selection Matrix voor Digital Asset Management. Daarin doet RIA de top-20 van vendors met DAM-oplossingen uit de doeken, of die nu als softwarepakket of in SaaS-vorm worden aangeboden.

Onderzoeksmethodologie

Elk jaar zet RIA voor dit groeiende aanbod aan DAM-oplossingen een unieke onderzoeksmethodologie in. De matrix van RIA is zeker niet het enige hulpmiddel voor marketeers die een DAM-knoop hebben door te hakken, maar het is wel de enige die compleet onafhankelijk is. De matrix bestaat voor 60% uit onderzoek onder kopers. Daar voegt RIA op basis van de juiste vragen allerlei kennis aan toe, zoals informatie uit persberichten, gesprekken met vakgenoten en meningen uit social media en webinars. Alle informatie over DAM-systemen is daardoor op één plek te vinden. Zo kunnen marketeers een beter onderbouwde beslissing nemen.

Wat zijn de evaluatiecriteria voor een goed DAM-systeem?

Maar wie zijn nu de beste aanbieders in die top-20? Daarvoor hanteert RIA diverse evaluatiecriteria. Die lopen uiteen van de mate waarin een leverancier reageert op klantbehoeften en trends in de markt tot diens innovatievermogen en de breedte van zijn productaanbod.

Dit zijn bijvoorbeeld de drie belangrijkste eisen van een bedrijf dat op zoek is naar een DAM-oplossing:

  • past bij klanteisen – 11%
  • lokale ondersteuning – 10%
  • SaaS-platform – 8,5%

Management en IT laten daarnaast aan RIA weten dat hun belangrijkste DAM-investeringen het komende jaar draaien om:

  • systeemprestaties en responstijden – 13%
  • kunstmatige intelligentie en analyses met voorspellende kracht – 11%
  • migratie naar SaaS-platform – 10,5%

En de drie klantcontactpunten die voor kopers het belangrijkste zijn om met DAM te ondersteunen, zijn:

  • website – 17%
  • klantenservice – 13%
  • fysiek verkooppunt – 8%

Daaruit volgden voor RIA in totaal acht criteria. De ene helft draait om de strategische doelstellingen van de leverancier, de andere helft om het product zelf.

Marketbehoeften

Bij elkaar zetten de strategische criteria op een rij hoe elke oplossing voldoet aan de marktbehoeften, hoe een aanbieder samen met partners zijn productaanbod verbreedt, hoe financieel gezond de leverancier is en wat diens onderscheidend vermogen is.

Via de productcriteria beoordeelt de matrix aanbieders op de mogelijkheden die hun producten bieden, of deze voldoen aan de verwachtingen van de klant, of ze een belangrijke speler in de markt zijn, hoe hoog de klanttevredenheid is en wat de relatie is tussen de kosten en de verwachte opbrengst.

Uitgebreide evaluatie

Door de rangschikking in een top-20 zien potentiële kopers in één oogopslag hoe elke aanbieder presteert. Als een bedrijf net begint met DAM, helpt de uitgebreide evaluatie per leverancier om een idee te krijgen hoe goed iedere aanbieder reageert op de markt en hoe breed ieders productaanbod is. Doorgewinterde DAM-gebruikers zien vooral hoezeer aanbieders investeren in de toekomst en welke oplossing van pas kan komen om hun bedrijf naar een hoger DAM-niveau te tillen.

Over de auteur: Christiaan Bruinink is Sales Director Benelux bij Censhare

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond