-

Deliverymanagementsoftware: de weg naar duurzaam transport

Hoe meer pakketten er verzonden worden, hoe belangrijker duurzame pakketbezorging wordt. Maar inmiddels zijn er zoveel aanbieders dat het lastig is om te weten wie het duurzaamst is. Deliverymanagementsoftware maakt zulke informatie inzichtelijk zodat bedrijven groene keuzes kunnen maken.

Tegelijk met de alsmaar duidelijker wordende noodzaak van het verminderen van de CO2-uitstoot, groeit het aantal pakketten dat wereldwijd wordt verzonden. Met alle gevolgen van dien voor het milieu. Wie in zijn verzendproces de ‘groenste’ keuze wil maken zal vaak veel tijd kwijt zijn aan het maken van de juist keuze uit duizenden mogelijke routes, partners en oplossingen. En die tijd kost nu eenmaal geld. De oplossing voor dit spanningsveld ligt verborgen in de cijfers. Inzicht daarin kun je krijgen met de integratie van deliverymanagementsoftware.

Of je als bedrijf nu direct aan de consument levert, je juist meer B2B-orders verwerkt of je in beide markten begeeft: de druk vanuit de consument, partners en overheden om groener te opereren, wordt alsmaar groter. Die roep is bij veel bedrijven dan ook niet ongehoord gebleven. Zo stelden verschillende bedrijven al CSO’s aan (chief sustainability officer) of wordt er actief nagedacht over de duurzaamheid van grondstoffen en productieprocessen en het verbruik van energie.

Ook op transport wordt door steeds meer bedrijven actief gestuurd. Met de effecten van (internationaal) transport op het milieu in het achterhoofd, is de druk voor fabrikanten en leveranciers om hun verzendproces te ‘vergroenen’ alleen maar groter geworden. Maar hoe maak je snel en goedkoop de groenste keuze?

Het begint met inzicht

Wie de wens heeft om groener te opereren en duurzamer te werk te gaan als het gaat om transport, doet er goed aan om vooral het eigen verzendproces eens goed onder de loep te nemen. Om hoeveel verzendingen gaat het doorgaans? Verzend je bijvoorbeeld alleen in eigen land, of heb je ook buitenlandse klanten? En maak je gebruik van een vaste koeriersdienst, of wisselt de transporteur per bestelling of afzetgebied?

Al dit soort vragen geven een goed eerste beeld van hoe je als bedrijf je verzendingen hebt geregeld. Maar het zegt je eigenlijk nog niets over de hoeveelheid CO2-uitstoot die je hiermee per pakket veroorzaakt. Want maak je met je keuze voor een bepaalde leverancier eigenlijk wel gebruik van de snelste, goedkoopste of milieuvriendelijkste route naar de eindbestemming? En hoe groot is de uitstoot van die verzending eigenlijk?

Dit inzicht creëer je door de CO2-uitstoot vooraf per pakket of verzending te berekenen, zodat je vervolgens op basis van die cijfers de groenste keuze kunt maken. Met de aanwezigheid van duizenden mogelijke verzendpartijen wereldwijd, zijn er logischerwijs zowel goedkope en dure, vervuilende én groene keuzes bij kiezen van een logistieke partner. Hierdoor is het creëren van dit inzicht vaak een lastige en tijdrovende bezigheid, waarbij de cijfers ook nog eens bijna dagelijks beïnvloed worden door veranderingen op de markt.

Wie is de schoonste?

Het kunnen inzien van de manier van werken van deze partijen is al een goede eerste stap.  Zo maken sommige carriers nog gebruik van vervuilende vrachtwagens, maar zijn er gelukkig ook al veel partijen die hun vervoer volledig of op bepaalde trajecten hebben geregeld met fietskoeriers, elektrische vrachtwagens of auto’s op biodiesel. Weer andere partijen compenseren hun CO2-uitstoot door het planten van bomen. Er zijn dus opties genoeg op de markt om te vergroenen met je (inter)nationale verzendingen.

Maar, hoe weet je nu welke partner je moet kiezen? Het is niet makkelijk om voor iedere rit de groenste, snelste én goedkoopste optie op zeer korte termijn inzichtelijk te krijgen, zeker wanneer er meerdere routes en carriers beschikbaar zijn om je pakket van punt A naar punt B te krijgen.

Daarnaast is iedere situatie weer anders. Zo heeft het ene bedrijf honderden pakketten per dag te verzenden en werkt het met dedicated personeel, terwijl andere (wellicht kleinere) bedrijven het moeten doen met personeel waarvoor het verzenden van de goederen slechts een onderdeel is van alle dagelijkse bezigheden.

Deliverymanagementsoftware als oplossing

Voor al deze vraagstukken en partijen biedt deliverymanagementsoftware en/of een deliverymanagementplatform uitkomst. Zulke software biedt bedrijven wereldwijd de mogelijkheid om voor ieder pakket de kortste, goedkoopste en groenste oplossing te kiezen en zo de verzendprocessen te verduurzamen. Door de ingebouwde connectiviteit met ruim duizend verschillende vervoerders wereldwijd is het voor gebruikers van ons platform bijvoorbeeld eenvoudig om inzicht te krijgen in de emissie per mogelijk traject dat een pakket naar de eindbestemming aflegt. Het is mogelijk om de CO2-uitstoot als zijnde een kostenpost te laten vermelden door het systeem. De kosten worden in dat geval berekend en de mogelijke alternatieve routes worden zorgvuldig uitgelegd, om zo tot de beste keuze te komen.

Het is ons doel om de informatie over al die internationale vervoerders met onze systemen te integreren. Dit levert input op over bijvoorbeeld gebruikte routes en de wijze van transport. Zo wordt direct duidelijk of pakketten worden verscheept in een vervuilende dieselvrachtwagen, of dat er gebruik wordt gemaakt van een modernere en schonere optie. Dat maakt dat veel van onze klanten doelgerichter aan de slag kunnen met het verduurzamen van hun verzend- én bedrijfsprocessen.

Inzicht als sleutel naar emissiereductie

De uitstootcijfers die dat oplevert kunnen je op de korte termijn helpen inzicht te krijgen en de voor hun beste keuzes te maken, gebaseerd op waarden als transportkosten en uitstootwaarden. Tegelijkertijd helpt het ook om voor de langere termijn te bepalen wat de effecten van je verzendprocessen zijn op het milieu.

Het is precies dít inzicht dat het startpunt is van een reis naar een groener verzendproces. Je kunt tenslotte pas spreken van vergroening, als de emissiecijfers op een bepaald meetmoment lager liggen dan op eerdere meetmomenten. En het liefst zie je dit herhaaldelijk gebeuren over een bepaalde langere termijn, zodat er niet gesproken wordt van een incident, maar van een structurele vergroening. Door actief te kunnen sturen op de emissiecijfers in het verzendproces, kun je als bedrijf zo de eerste stap in de groene richting zetten.

Over de auteur: Fredrik Lindhagen is Product director bij nShift.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond