-

Hoe A/B-test je op je website met Google Optimize?

Een goed converterende website is cruciaal voor elke ondernemer. Maar heb je het gevoel dat je website nog niet optimaal presteert? Of wil je gaan A/B-testen op je website, maar is het er nooit van gekomen? Ga aan de slag met Google Optimize om ook het maximale uit je website te halen.

In dit artikel leg ik uit waarom je moet gaan testen met Google Optimize, hoe Google Optimize werkt, hoe je deze tool installeert, hoe je een eerste test opzet en hoe je vervolgens de resultaten beoordeelt.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wat is A/B-testen?

Splittesten of A/B-testen is een manier waarop je verschillende versies van je site tegenover elkaar kunt testen. Het uiteindelijke doel is om erachter te komen welke variant het beste scoort. Denk bijvoorbeeld aan een andere primaire kleur van de button(s) op je pagina’s. In welke versie wordt er dan het meest op je CTA geklikt?

Voorbeeld van een A/B-test met de oranje controlevariant links en een nieuwe groene kleur rechts.

Alles draait hierbij om het feit dat je er probeert achter te komen wat de ideale versie is van de website en dat je dit met data kunt onderbouwen. Door het willekeurig te A/B-testen voor mensen op de website, kunnen we toeval en externe factoren zoveel mogelijk elimineren en aan de hand van statistiek zien welke variant beter presteert qua conversiepercentage of omzet en ook hoeveel beter.

Waarom Google Optimize?

Maar terug naar de basis: voordat je begint met A/B-testen, is het immers belangrijk dat je de juiste tool kiest. Bij SDIM kiezen we voor Google Optimize. Deze tool heeft namelijk een aantal aantrekkelijke voordelen. Zo is Google Optimize volledig gratis, is er een goede interactie met andere Google-producten zoals Google Analytics en Google Ads en is het gemakkelijk te integreren in een website. Een ander belangrijk pluspunt is de gebruiksvriendelijke editor, waarvoor je niet per se hoeft te kunnen programmeren.

Ik wil even extra ingaan op het feit dat Google Analytics gekoppeld kan worden aan Google Optimize. Dit zorgt ervoor dat er geen losse tracking ingesteld hoeft te worden omtrent conversies die al gemeten worden in Google Analytics: een groot pluspunt voor Google Optimize dat veel werk scheelt.

Hoe start je met Google Optimize?

Hopelijk ben je nu overtuigd om een kijkje te gaan nemen in Google Optimize. Om er mee te beginnen maak je eerst een account aan via optimize.google.com. Vervolgens koppel je onder ‘Containerinstellingen’ het Optimize-account gemakkelijk met de Google Analytics property en de weergave die op dezelfde website staan. Hier haalt Google Optimize zijn conversiedata vandaan. Als laatste plaats je de Optimize-snippet op elke pagina waarop je wilt optimaliseren. Deze kan geplaatst worden op elke pagina in de head tag of via Google Tag Manager. Google heeft hier goede instructies voor op hun website die je helpen te bepalen wat de beste manier is qua integratie voor jouw website en doelgroep.

Hoe zet je een eerste test op?

Na de eenmalige installatie is het moment gekomen om je eerste test te kiezen. Dit kan een A/B-test, multivariate, omleidingstest, personalisatie of bannertemplate zijn.

A/B-test

Bij een A/B-test worden er twee of meer varianten tegenover elkaar getest. Een bezoeker ziet dus of de controlevariant ofwel een van de opgezette varianten. Dit is de puurste vorm van A/B-testen. Als voorbeeld gebruiken we de eerdere versie: of alles in het oranje (controlevariant oftewel de A-variant) ofwel alles in het groen (de testvariant oftewel B-variant).

Multivariate-test

Hierbij worden wederom twee of meer varianten van een pagina getest, maar test je deze niet volledig los, maar ook in combinaties van elementen die veranderen. Dus: moeten we de titel en de button beide groen maken, of alleen de titel, of alleen de vinkjes? Hier zijn er dus combinaties mogelijk, bijvoorbeeld van de kleuren. Hierbij ziet een bezoeker wederom altijd maar één variant, maar wordt er dus ook samenhang tussen meerdere wijzigingen tegelijkertijd getest en wat de beste combinatie is.

Omleidingstest

Hierbij wordt er visueel geen wijziging gemaakt in Google Optimize, maar wordt de wijziging in het CMS al klaargezet op een andere URL. Bijvoorbeeld: op de SDIM-website willen we twee contactpagina’s testen aan de hand van een parameter waarvan we willen dat 50% van het verkeer de controlevariant ziet (https://www.sdim.nl/contact/) en 50% van het verkeer de nieuwe variant van de contactpagina (https://www.sdim.nl/contact/?variant1=true).

Personalisatie

Bij een personalisatietest wordt er voor de test gebruik gemaakt van beschikbare informatie vanuit de website of Google Analytics. Dit kan bijvoorbeeld regiospecifieke content zijn of andere content per campagnesoort. Een voorbeeld hieronder zou bijvoorbeeld het persoonlijk maken zijn van de locatie als de locatie van een bezoeker bekend is. De controlevariant bevat geen regionale targeting en de personalisatie test wel.

Bannertemplate

Dit is geen echte test, maar is ontstaan vanuit een behoefte van de markt in het begin van corona. Leveringstermijnen of tijdelijke sluitingen kunnen hiermee op een gemakkelijke en tijdelijke manier getoond worden, maar deze worden niet gebruikt voor A/B-testen.

De A/B-test verder instellen

Je kiest één van de bovenstaande opties van en maakt deze aan. Vervolgens kan je in het nieuwe venster een variant opzetten in de editor als je kiest voor een A/B-, multivariate– of personalisatietest, dan wel een bannertemplate. Hier kun je bijvoorbeeld een element bewerken, verwijderen of toevoegen. Hier kan een volledig artikel aan gewijd nog worden, dus daar gaan we niet teveel in duiken. Een goede uitleg in het Engels staat ook hier.

Als je de varianten klaar hebt staan, dan kun je instellen op welke pagina’s deze test moet worden uitgevoerd én voor welke doelgroepen. Ook kun je doelen selecteren. Dit kunnen transacties zijn of een ingevuld contactformulier, maar ook sessieduur is een voorbeeld van een doel. Er kunnen één primair doel en meerdere aanvullende doelen geselecteerd worden. Ook kun je aangeven hoeveel procent van de bezoekers wordt meegenomen in het experiment in totaal en hoe de bezoekers verdeeld worden per variant. Als dit allemaal staat ingesteld, kan het experiment live of worden ingepland.

Tijdens de test wordt aangegeven wat de kans is dat een bepaalde variant de beste optie is. Als dit boven de 95% komt, dan geeft Google Optimize aan dat dit de winnaar is en kan deze variant definitief geïmplementeerd worden in de website indien een variant beter scoort dan het origineel.

Dus: om het maximale uit je website te halen is het belangrijk om te gaan A/B-testen met Google Optimize. Ga daarom vandaag nog aan de slag.

Over de auteur: Jesse Wieleman is Marketing analytics consultant bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond