-

Hoe echte verhalen van echte mensen je merk dichter bij de consument brengt

In de natuur zijn er allerlei patronen die wij herkennen. Visuele patronen, patronen in geluid, maar dit geldt ook voor patronen in informatie. Storytelling geeft bepaalde herkenbare patronen aan informatie, waardoor we er betekenis aan geven. Op deze manier begrijpen we het leven en kunnen we dit overdragen. Hierdoor maken we een connectie met anderen.

Behoefte aan verbondenheid

En als mens zijn wij er ook op uit om die connecties te maken met anderen. Volgens de piramide van Maslow komt de behoefte aan verbondenheid in de hiërarchie van onze behoeften direct na wat primair noodzakelijk is om te overleven (voeding en veiligheid). Een gevoel van verbondenheid zou zelfs bevorderlijk zijn voor je gezondheid, motivatie en geluk.

Hoewel de herkenbare patronen van verhalen in essentie universeel zijn, heeft de ontwikkeling van technologie veel veranderd in de manier waarop we ze vertellen. Met de mass-media van 20e eeuw konden we als consument niet anders dan consumeren wat ons werd voorgeschoteld. Dat is nu anders, in toenemende mate worden we selectief in wat we wel en niet willen zien en kunnen we de inhoud zelf creëren of sturen met onze interactie. 

Merken zijn altijd goed geweest in storytelling, maar moeten de vorm waarin zij dat doen ook aanpassen aan deze kritische consument. Menselijk emotie is het fundament van engagement waardoor merken uitgedaagd worden met hun digitale strategie de conversatie dichter naar die menselijke emotie toe te brengen. De identiteit van een merk wordt sterker op het moment dat deze echte verhalen van echte mensen vertelt. De ‘menselijke connectie’ die daardoor met de kijker ontstaat creëert een verbondenheid van betekenis, wat leidt tot hogere engagement en maakt dat je doelgroep fakkeldrager van je merk wordt.

Een aantal merken die het belang onderschrijven van ‘real people’:

Glossier

Het cosmetica merk Glossier lanceerde in 2019 “Feeling Like…”, een campagne waarbij de focus niet ligt op hoe mooi iemand eruitziet maar op hoe (mooi) iemand zich voelt. De video’s in deze reeks beginnen met de uitspraak “Feeling like…” gevolgd door iemands naam, deze persoon vertelt vervolgens hoe het voelt om zichzelf te zijn. Echte mensen die hun kwetsbaarheden rondom schoonheid tonen en hun visie erop geven. Allemaal om te illustreren hoe klanten zich door Glossier voelen, in plaats van hoe ze er door Glossier uitzien. Naast alledaagse mensen wordt in de content ook met influencers gewerkt. Deze worden op exact dezelfde manier als de andere karakters in de content gebruikt waardoor ze schouder aan schouder komen te staan.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

IKEA woonfrustratie

Er zijn waarschijnlijk weinig huishoudens in ons land waar niet iets van IKEA te vinden is. De bekende blauwe doos langs de snelweg is de go-to plek als het gaat handig en betaalbaar Zweeds design. Maar als je aan IKEA vraagt wat zij verkopen zullen ze niet zeggen dat het meubels zijn. IKEA verkoopt oplossingen, slimme oplossingen. Om binnen te mogen komen in de huishoudens van de consument is veel vertrouwen nodig. Door verhalen te vertellen van deze consument ontstaat er een directe verbinding tussen de slimme oplossingen en wat er dagelijks speelt binnen de doelgroep. Het uitgangspunt bij de serie IKEA Woonfrustratie, waar inmiddels vijf seizoenen van zijn gemaakt, is een probleem van iemand in en rond het huis. Het human interest aspect heeft een belangrijke rol in de storytelling. Er wordt een herkenbaar, grappig, aangrijpend of vertederend verhaal verteld dat resoneert bij de kijker. Zodra deze connectie gemaakt is wordt de oplossing van het probleem getoond. Bij het tonen van de oplossingen kan zelfs hele praktische en commerciële informatie getoond worden zoals productnaam en prijs, iets wat zonder deze menselijke connectie minder snel geslikt zou worden. 

Nationale Nederlanden – Er is maar een Nederlander als jij

Als Nederlanders hebben we natuurlijk dingen gemeen, maar ieder individu is vooral uniek. We hebben allemaal eigen doelen en per persoon is er een specifieke manier om die doelen te bereiken. Door portretten te maken over de bijzondere verhalen van alledaagse levens toont NN goed in staat te zijn al deze unieke individuen te begrijpen en daarom de beste dienstverlening te kunnen bieden. In korte documentaire stijl video’s krijgt de kijker een beeld van het leven van een architect met een jong gezin, een vader en een dochter die sinds jaar en dag samen naar North Jazz Festival gaan of een ondernemer die met afgedankt brood tosti’s en crostini’s maakt. Allemaal ondersteund door de herkenbare NN-tune om zo de branding auditief erin te verwerken. Een serie die al in 2017 begon en waar nog steeds nieuwe video’s voor worden gemaakt

BUMBLE – #findtheonbumble

De relatie app Bumble pakt het net even anders aan dan andere apps in hetzelfde umfeld. De app kan gebruikt worden om een date te vinden, maar ook om nieuwe vrienden te maken of te werken aan je professionele netwerk. In een docuserie, gecombineerd met een outdoor campagne in New York, zijn 112 gebruikers van de app uit de metropool geportretteerd. Onder #findthemonbumble worden uiteenlopende interessante karakters op een voetstuk geplaats. Variërend van de oprichter van Soul Cycle of een voormalig medewerker van de staff van Obama tot meer onbekende maar inspirerende mannen en vrouwen die de app gebruiken. 

bol.com – Goedmaker

Inmiddels is bol.com dé plek waar we bijna alles bestellen. Van boeken tot tuinartikelen en van speelgoed tot je boortuitrusting. Groot assortiment, goede service en snel geleverd. Maar zelfs bol.com maakt weleens een foutje. Als ultieme mea culpa trekt bol.com in deze videoserie op wel heel erg ludieke wijze het boetekleed aan. Zij maken het foutje goed met een actie zo groots dat de oorspronkelijke bestelling erbij verbleekt. Denk aan een Harry Potter Zweinstein-kasteel voor je konijn, of een reis naar de Sahara om goed te maken dat je skibroek is gescheurd. In deze video’s worden de echte mensen bij wie het onfortuinlijke foutje plaatsvond gebruikt en worden deze ook echt verrast met een goedmakertje.

Over de auteur: Jan-Paul van der Velden is creative director bij Towel Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond