-

Hoe profiteer je optimaal van Black Friday?

Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop in de VS traditiegetrouw flinke kortingen worden gegeven door (web) winkels, is ook overgewaaid naar Nederland. Hier is het vooral een digitaal fenomeen: op 23 november zitten de koopjesjagers al om middernacht klaar achter hun computer om hun slag te slaan. Wat kun je als publisher en adverteerder met dit fenomeen? 

Vorig jaar zetten de publishers in het Awin-netwerk 173 miljoen dollar om op Black Friday. De VS zijn weliswaar nog de grootste markt, maar Black Friday krijgt steeds meer een internationaal karakter. In 2017 lieten Brazilië, Frankrijk, Italië en Zweden de grootste groeicijfers zien.

Awin

Ook in de Benelux haken steeds meer publishers en adverteerders erop aan. Zo startte de website blackfridaynederland.nl in 2015 met een overzicht van de Black Friday-aanbiedingen van 35 webwinkels. Vorig jaar waren dat er al meer dan 125. Vooral in de categorieën fashion en elektronica is het aanbod sterk gegroeid.

Adverteerders die vorig jaar budget reserveerden voor Black Friday, realiseerden een paar honderd procent meer sales dan op een gewone vrijdag. Vandaar ook dat de budgetgroei in 2017 250 procent bedroeg. Dit jaar verwachten we ook dergelijke hoge cijfers.

Alle seinen staan op groei voor een recordweekend: de economie doet het goed, de online bestedingen stijgen elk jaar, de consument weet steeds beter wat Black Friday inhoudt en publishers en adverteerders hebben het evenement hoog op hun agenda staan. Gezien het feit dat Black Friday in Nederland als seasonality steeds groter groeit, zijn er ook al veel learnings waar je je voordeel mee kunt doen. Dit zijn de drie belangrijkste:

 1. Converterende aanbieding

Om consumenten tot een aanschaf over te halen moeten de aanbiedingen scherp zijn. Het is performance marketing pur sang: als je een sterke actie neerzet, reageert de consument ook sterk. Een korting op een deel van het assortiment of van 5 tot 10 procent is mogelijk, maar dat zijn niet de prijsknallers die de consument verwacht op zo’n dag.

Denk ook goed na over de periode. Sommige adverteerders geven op vrijdag de hoogste kortingen en doen op zaterdag en zondag minder scherpe aanbiedingen. Anderen kiezen bijvoorbeeld voor een actieweek of zijn juist alleen op de dag zelf actief. Er is geen blauwdruk voor de beste keuze – het hangt onder andere af van je productcategorie, voorraad, bij welke publishers je adverteert, enzovoorts. Doordat Black Friday volledig conversiegericht is, zijn er goede algemene data beschikbaar waarmee je kunt benchmarken als je dit jaar voor het eerst meedoet. Dat geldt ook voor de publishers: zij kunnen hiermee analyseren hoe ze zich qua prijs en prestatie verhouden tot de rest van de markt.

 2. Landingspagina

Voor zowel publishers als adverteerders is het belangrijk dat je een goede Black Friday URL hebben en die landingspagina vullen met relevante content, waarmee je uiteraard zo hoog mogelijk probeert te scoren in Google door te investeren in traffic. Vergeet ook niet Black Friday te vermelden op je homepage – veel mensen gaan daar op zoek naar je aanbiedingen en komen niet binnen via de speciale landingspagina. En zorg ervoor dat alles om middernacht klaarstaat en klaar is voor piekbelasting. Steeds meer consumenten zitten namelijk direct bij de start klaar achter hun computer om aanbiedingen te scoren. Die eerste golf van converterende bezoekers wil je natuurlijk niet missen.

 3. Goed overzicht

Nu het aantal deelnemers aan het evenement groeit, wordt het ook onoverzichtelijker voor de consument welke aanbiedingen er zijn. Zorg voor een goed overzicht en maak het de consument zo gemakkelijk mogelijk om te vinden wat hij zoekt. Dit kan zijn bij een ‘verzamelsite’ zoals het eerdergenoemde blackfridaynederland.nl maar bijvoorbeeld ook een nichesite als Sneakerjagers.

Maar bovenal geldt: pak het professioneel aan. Durf te investeren in een Black Friday-strategie, het betaalt zich terug. Er is nog tijd: Black Friday groeit maar de markt is nog niet verzadigd. Je kunt nu dus nog een plekje veroveren bij dit verkoopfenomeen.

Meer weten over Black Friday? In de podcast ‘De kracht en het succes van Black Friday in e-commerce’ gaat Krijn Schuurman in gesprek met Maurice van Son (BESTSELLER) en Pablo Druijts (Maddox Media) over dit verkoopevenement. En in de podcast ‘Waarom Black Friday en affiliate marketing zo’n goed huwelijk is’ krijg je tips ‘n’ tricks van Awin-experts Niels de Groot en Denise Rijff.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arne - Furore IM

Dit soort dagen bieden volop commerciële mogelijkheden. Steeds meer (Amerikaanse) shopping-en feestdagen als Halloween, Cybermonday en vanuit China het Singles Day waaien over naar Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond