-

Influencer marketing: the new affiliate game

Wat hebben influencers met affiliate marketing te maken? Het is the next big thing in influencer marketing.

Want wat is influencer marketing? De definitie van Wikipedia luidt als volgt: ‘Influencer marketing is a form of marketing in which focus is placed on influential people rather than the target market as a whole’. Klink logisch. Schieten met scherp in plaats van met hagel. Maar dan komt het meest interessante: ‘It identifies the individuals that have influence over potential buyers, and orients marketing activities around these influencers’. Potential buyers dus. Want uiteindelijk wil je als marketeer niet alleen dat mensen weten (awareness) of iets vinden (attitude) van jouw product, je wilt ze ook aanzetten tot een aankoop (action).

Time to look further

De meest eenvoudige vorm van Influencer marketing is een product of dienst laten ervaren door influencers, die daar vervolgens een review over schrijven. Meestal is dat objectief, soms iets minder. Maar in veel gevallen stopt de rol van influencers bij het verkondigen van hun mening. Dat kan heel goed bijdragen aan KPI’s als brand awareness en engagement, maar daar blijft het vaak – onnodig – bij.

Want influencer marketing is steeds meer volwassen aan het worden. Met volgroeide socialmediaplatformen en direct meetbare resultaten. Influencer marketing KPI’s gaan steeds vaker over hoe je het publiek dieper de marketing funnel in krijgt. Clicks vanuit sponsored posts worden gemeten met tracking links en campagnes worden betaald op basis van verwachte traffic en sales – naast reach/engagement. Dat begint al te lijken op affiliate marketing. Behalve dat de vergoeding voor influencers nog steeds in de meeste gevallen fixed is. Zou je een influencer op termijn kunnen betalen op basis van pay per view, pay per click of zelfs pay per sale? Influencers weten als geen ander wat hun volgers aanspreekt en hoe je daarmee de beste resultaten behaalt. Vergoedingen op basis van behaald resultaat kunnen voor beide partijen zo heel goed uitpakken.

‘People buy from people they trust’

Het kan nog een stap verder – en het gebeurt al. Amazon experimenteerde in 2017 al met haar Amazon Influencer Program. Influencers geselecteerd op bereik, contentkwaliteit en relevantie krijgen de kans binnen Amazon hun eigen ‘winkeltje’ te openen met door hen aanbevolen producten. En doen hun volgers vervolgens een aankoop? Dan krijgen de influencers een percentage van de verkoopprijs. Affiliate marketing 2.0.

Natuurlijk staat geloofwaardigheid bij influencer marketing voorop. Een influencer is wezenlijk wat anders dan een nieuw advertentiekanaal. Een hoge authenticiteit draagt alleen maar positief bij aan een beter resultaat. Mensen kopen van mensen die ze vertrouwen. En ze vertrouwen die mensen om een reden; omdat ze ze geloven.

Tips
  • bedenk goed waarvoor je influencer marketing inzet in jouw marketing funnel. Staar je niet blind op die laatste sales click, maar kijk ook naar awareness en attitude;
  • realiseer je altijd dat je met een influencer werkt en dat een influencer niet voorjou werkt. Dat lijkt een nuance, maar de juist de authenticiteit en creativiteit zijn de kracht van influencers;
  • influencers spreken als geen ander de taal van hun volgers. Maak daar gebruik van. Ga zeker niet op zoek naar een makkelijk nieuwe advertentiekanaal.

Dit bericht is 6 keer gedeeld

4 Reacties

Bram

Wat ik eigenlijk mis is hoe je ervoor kan zorgen hoe je influencers overhaalt om op performance te werken. Daarnaast wordt er ook geen verschil gemaakt tussen micro en mass influencers. Waarom zullen deze influencers overstappen op performance, als ze tegenwoordig al snel een smak geld ontvangen zonder dat daar iets tegenover staat. Ze zijn verwend en ik benieuwd zodra de hype wat is gaan zakken, of we dan wellicht wel kunnen spreken over CPS vergoedingen.

Verder staan er aardig wat clichés in, zonder echt iets nieuws…

Vera Heijnen - Daisycon

Hi Bram,

In het affiliate marketingnetwerk van Daisycon werken we succesvol met influencers op basis van performance. Hier hebben wij verschillende attributiemodellen voor zoals CPR of dedicated promotiecodes. Als je onderstaande link opent naar het blog van mijn collega Dennis de Jong (Publisher Manager) lees je hier meer over.

Mocht je vragen hebben over het inzetten van influencers dan kun je altijd contact met ons opnemen!

daisycon.com/nl/blog/influencermarketing/

Vera - Daisycon

Hi Bram,

In het affiliate marketingnetwerk van Daisycon werken we succesvol samen met influencers op basis van performance. We passen attributiemodellen toe zoals CPR en dedicated promotiecodes. Op onze website zie je bij de meest recente blogs een artikel over het inzetten van influencers. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

– Vera

Klaas Joosten - LinkPizza

Hi Bram, dit is nu juist waarom we LinkPizza* hebben opgezet, het was duidelijk al sinds 2008 dat echte content publishers (bloggers maar ook grote uitgevers) niet genoeg betaald kregen aan het plaatsen van affiliate links in artikelen. Het model van betalen op basis van verkopen uit een artikel alleen is gewoon geen eerlijk model voor de publishers, bloggers en influencers. Door de kortings codes, vergelijkers enz is het duidelijk geworden bij affiliate marketing dat er een beter attributie model moet komen voor publishers die aan awareness en inspiratie doen. Door Adidas is berekend dat het eerste touchpoint ongeveer 25% van de waarde vertegenwoordigd van de aankoop.

Byron Sharp van het boek “how brands grow” laat goed zien dat elk deel van de merkbeleving bijdraagt aan de verkoop, vooral bij mensen die niet vaak kopen. Hij geeft ook aan dat je als marketeer relatief veel zou moeten uitgeven om nieuwe klanten op een positieve manier in aanmerking te laten komen met je merk.

Bij LinkPizza, combineren we affiliate marketing met influencer en content marketing. Als adverteerder kun je publishers, bloggers en influencers vragen om over je merk te laten schrijven (campagnes) en hun audience in te zetten voor je merk. Dit doe je dan via een combinatie van een vast bedrag, plaatsing van artikel, en een variabel bedrag, de affiliate link in het artikel. De publisher krijgt dan betaald voor het schrijven en voor de langere termijn bezoekers die het artikel levert. We zien dat dit goed werkt voor ons promotie van LinkPizza, veel publishers schrijven en goed artikel en krijgen daar voor betaald en krijgen ook nog betaald voor alle bloggers en adverteerders die ze aanleveren.

Daarnaast zijn we begonnen om in samen met onze aangesloten affiliate netwerken (Awin, Tradedoubler en Daisycon) adverteerders te laten betalen op Cost per Read. Dit betekend dat je als adverteerder weet wat je krijgt bij aanschaf van een relevant artikel bij een publisher. Meestal weet de publisher namelijk wel of en hoeveel Reads (langer dan 15 seconde op een artikel) hij kan verwachten vanuit zijn bezoekers die hij elke maand krijgt. Dit is een win win situatie voor adverteerder en voor de publisher.

*LinkPizza is een content & influencer marktplaats waarbij adverteerders kunnen betalen op basis van affiliate en vaste prijzen. We hebben daarbij alle affiliate netwerken aangesloten om dit volledig automatisch te registreren voor publishers. zie hier: https://affiliateblogger.nl/2016/10/31/linkpizza/

Groet,

Klaas Joosten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond