-

Negen uitdagingen bij het schalen van je headless CMS

Je hebt een headless CMS en maakt gebruik van de voordelen als snelheid en behendigheid. Je bent ontsnapt aan de voorgeschreven structuur van een traditionele CMS en kunt content en presentatie scheiden. Maar dan wil je het hele proces meer schaalbaar maken. En je begint ook steeds meer functionaliteiten te missen. Hoe kun je je headless CMS naar het volgende niveau brengen? Hier zijn negen uitdagingen om te tackelen. 

Maak je gebruik van een zuivere headless CMS, dan wordt de content ook volledig op een ander systeem gedistribueerd. Dat geeft extra vrijheid. Je serveert gestructureerde content efficiënt aan allerlei kanalen en ondersteunt de formaten van mobiele of webgebaseerde apps en tv. Je kunt content leveren aan elk gewenst formaat via een content-API en je front-end ontwikkelaars kunnen kaders gebruiken zoals Angular and React.

Maar de glans is er vanaf. Je kunt wel alles doen wat je wilt, maar je moet ook alles zelf opschrijven, debuggen en onderhouden. Je bedrijf groeit. Headless is geweldig voor esthetische en creatieve behoeften, maar nu wil je het hele proces meer schaalbaar en duurzaam maken. Je wilt eigenlijk het beste van twee werelden: een CMS met volledige functionaliteit waarin je elke bouwsteen in het systeem kunt hacken en vervangen met een gewenste alternatief. Kortom, de hybride vorm. Hier zijn negen uitdagingen om aan te pakken wanneer je je pure headless CMS naar het volgende niveau wilt brengen.

Schalen van een headless CMS: negen uitdagingen

1. Beheer je assets

Je site leeft op rijke digitale assets: afbeeldingen van producten en onderdelen, infographics en handleidingen, productvideo’s, how-to’s in beeld en tekst en inzendingen voor campagnes. Maar het gaat niet alleen om het opslaan van afbeeldingen en video’s en het maken ervan. Je moet rekening gaan houden met verschillende versies die overeenkomen met je kanalen: “Nu heb ik een hoge resolutieshot van de rode paprika’s, maar waar is de lage resolutie versie?” Of “Heb ik hier de video van de nieuwe product demo, of is het alleen de lange teaser?”

2. De navigatieplannen

Je kunt de navigatie in webgebaseerde apps integreren, maar als je mooie sites met rijke content wilt neerzetten, heb je een goede navigatie en een goede paginastructuur nodig. Dan moet je gaan nadenken over het creëren van de ervaring en de content à la carte samenstellen. Wil je bijvoorbeeld een reeks evenementen opzetten, dan heb je verschillende vanity URL’s nodig rondom dezelfde zoekwoorden. Wil je dat echt handmatig programmeren en mappen?

3. Toegangsbeheer en beveiligingsniveaus definiëren

Op het internet is content doorgaans vrij beschikbaar, maar wil je premium services introduceren dan kan iedereen niet dezelfde toegang krijgen. Hoe zou je je content in een headless CMS beveiligen en hoe kun je ervoor zorgen dat het achter de schermen ook prettig en efficiënt werkt?

4. Maak een logische workflow

Je hebt te maken met bloggers, vloggers en freelance schrijvers, en ook de gebruikers kunnen hun eigen content genereren. Mag iedereen vrij publiceren of moet je het publicatieproces in de gaten houden om de juiste toon te bewaken? Je wilt bijvoorbeeld niet dat een blogger een vernietigende artikel schrijft over dat grote bedrijf dat ook je volgende promotie sponsort. Is het mogelijk om je proces uit te breiden met een simpel verificatiesysteem om pijnlijke situaties te voorkomen?

5. Versiebeheer

Naarmate je content groeit, realiseer je je dat het om meer gaat dan alleen maar content creëren. Het gaat steeds meer over constante updates en het aansturen van meerdere auteurs over verschillende kanalen. Track & trace, het timen van campagnes en teasers, versiebeheer: dit is allemaal lastig om te doen met een zuiver headless CMS.

6. Handmatige vertalingen

Elk globaal bedrijf dat ook lokaal werkt, weet wat een puinhoop vertalingen kunnen zijn. Je hebt goede hulpmiddelen nodig om dit goed te kunnen beheren. En je moet de vertaalde content op een passende manier kunnen aanbieden. Kun je eenvoudig nieuwe tools en processen in je CMS integreren?

7. Categoriseer en label

Je site drijft op goede content, dus je wilt dit efficiënt kunnen beheren, categoriseren en taggen. Je hebt deze tags ook nodig voor het volgen, testen en meten. Wordt je gallisch van het continu markeren en categoriseren van content in je headless CMS?

8. Personalisatie

Je gebruikers verwachten gepersonaliseerde content. Ben je al toe aan een volledig personalisatiecontentsysteem met eigenschappen, varianten en alles erop en eraan? Dan stopt het daar niet, want al snel wil je ook je CRM-, marketingautomatisering- en analytics-tools aansluiten.

9. Ontwerp de author experience (AX)

Het schrijven van content in een headless CMS is een beetje zoals het werken met een zwarte doos. Auteurs stoppen er content in, het systeem haalt de data op en toont ze vervolgens in verschillende formaten. Er is geen editor interface met WYSIWYG, geen preview functie en er is ook enkele geen manier om te zien hoe je pagina’s eruit gaan zien in verschillende kanalen. Headless is een supersnelle manier om content gestructureerd te publiceren, maar je krijgt niet de geruststellende ervaring om je content in de juiste context te zien en visueel de bouwstenen in elkaar te zetten.

Headless CMS heeft zijn tijd en plaats

Hoewel ik negen uitdagingen heb gegeven voor het overstappen van headless CMS naar een hybride aanpak, lijken het er soms wel 99. Als je gaat voor een zuiver headless CMS, zal je vaak functionaliteiten herbouwen die je oorspronkelijk eruit gooide voor meer snelheid en agility. Met de juiste partners is het zeker niet onmogelijk om de gewenste extra mogelijkheden in te bouwen. Ik heb veel projecten gedaan waar deze pijnpunten werden opgelost voor klanten in headless CMS scenario’s, lang voordat het woord modieus werd.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen headless. Je moet gewoon op de hoogte zijn van alle nadelen. Headless is een geweldige oplossing voor specifieke gebruiksgevallen, maar het is geen volledig platform voor je gehele zakelijke ecosysteem. Gebruik het voor microservices met cross-functionele teams, app-gebaseerde projecten die deel uitmaken van je digitale transformatie of voor het koppelen van front-end legacy-systemen waar je niet zonder kunt.

Flexibiliteit en uitbreidbaarheid winnen de dag

Eén mogelijke manier is om de headless backend te gebruiken als een andere databron voor je zware web CMS. Dit betekent dat je alleen het onderdeel data storage gebruikt – met de headless API’s krijg je toegang tot die back-end opslag, en je web-based CMS gebruik je als de publicatielaag met alle functionaliteiten. Dat geeft een extra bonus: minder van die kostbare API-calls.

Heeft het headless CMS een API heeft om content te schrijven? Dan is het ook een optie om het web CMS gebruiken als de auteursinterface en de data nog steeds in het headless CMS op te slaan (en dan nog steeds de headless API’s gebruiken voor publiek verbruik).

Er zijn veel manieren om deze uitdagingen te tackelen. Gebruik wat voor jou zinvol is en wat past bij het gereedschap voorhanden. Zorg ervoor dat je genoeg flexibiliteit en mogelijkheden tot uitbreiden hebt om elke gewenste bouwstenen te kunnen vervangen, en geleidelijk op te schalen naar de beste pasvorm voor jouw bedrijf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond