-

Hyperautomation: een introductie (1/5)

RPA, AI, Machine learning, Chatbots: buzzwords die tegenwoordig overal rondzingen. Er is nu zelfs een term die de combinatie van deze technologieën aanduidt: hyperautomation. Wat dit precies betekent en wat je er als organisatie in de praktijk mee kunt, daar gaan we in deze serie op in. Eerst een introductie: wat is het en wat kan ik ermee?

Wat is Hyperautomation?

Hyperautomation is het end-to-end automatiseren van processen door het combineren van verschillende technologieën, zoals Robotic Process Automation (RPA), Document Processing, Conversational AI, Algorithmic Process Automation en allerlei andere technologieën. Elk van deze technologieën wordt in deze serie toegelicht en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.

Hyperautomation vloeit voort uit het feit dat organisaties op zoek zijn naar automatisering van zoveel mogelijk (volledige) processen. Het doel is het realiseren van organisaties die efficiënter en effectiever werken en daardoor behendiger opereren en beter kunnen inspelen op de vraag vanuit de markt.

Waarom hyperautomation?

De hierboven genoemde technologieën kunnen afzonderlijk van elkaar gedeeltes van processen verbeteren, maar de combinatie van de technologieën stelt een organisatie in staat om grotere, meer complexe processen te automatiseren. Hierdoor worden processen efficiënter en effectiever uitgevoerd en is er vrijwel per definitie behoefte aan standaardisatie en optimalisatie.

De complexiteit van veel processen vraagt om zeer geavanceerde automatisering. Het verschil van hyperautomation ten opzichte van simpelere vormen van automation zit hem in de inzet van Artificial Intelligence-gerelateerde toepassingen: deze kunnen inzichten vergaren uit ongestructureerde data. Simpelere vormen van automation zijn gebonden aan regels en gestructureerde input, hetgeen de scope van de verbeteringen beperkt.

Wanneer een organisatie met hyperautomation aan de slag gaat stelt dit haar in staat om grote sprongen voorwaarts te maken op procesniveau in plaats van op taakniveau. Dit betekent dat bij implementatie van zulke technieken vaak verschillende afdelingen en/of teams met elkaar moeten samenwerken. Een bijkomend positief resultaat hiervan kan zijn dat er minder in silo’s gedacht wordt.

De inzet van slimme toepassingen en de combinatie van (data van) verschillende afdelingen brengt uiteraard ethische overwegingen met zich mee. Daarnaast vereist het invoeren van hyperautomation een goed plan en voldoende tijd gedurende het traject. Dit is iets dat je niet ‘half’ kunt doen.

Wat is belangrijk als je begint met hyperautomation?

Het gaat bij Hyperautomation dus niet zozeer om de technologie, maar om het oplossen van problemen door de inzet van juiste technologie(ën) op het juiste moment. Dit vereist een gedegen strategie en duidelijke visie richting de toekomst. Hoe zorg je ervoor dat de combinatie van technologieën goed verloopt en überhaupt mogelijk is. Denk na op procesniveau, maar zorg dat de basis goed staat en voldoende wordt begrepen door de betrokkenen. Kortom: begin klein, maar denk groot.

Toepassingen die gerelateerd zijn aan de inzet van Artificial Intelligence berusten op de inzet van data-analyse. Het is daarom van belang dat je als organisatie weet welke data je tot je beschikking hebt en hoe je deze het beste kunt inzetten. Een succesvol datamodel, en daarmee gedeeltelijk een succesvolle oplossing, is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de onderliggende data.

Daarnaast is het altijd van belang om rekening te houden met het feit dat hyperautomation geen doel op zich moet zijn (of worden). De kracht zit hem juist in de mogelijkheden die het biedt om organisatiespecifieke processen te verbeteren en anders in te richten.

Robotic Process Automation

Een van de veelgebruikte technologieën in hyperautomation is Robotic Process Automation (RPA). Dit is als het ware een virtuele medewerker die repetitieve, op regels gebaseerde (en vaak saaie), handelingen van medewerkers nabootst. De inzet van softwarerobots zorgt ervoor dat processen minder foutgevoelig zijn, sneller worden uitgevoerd en dat wet- en regelgeving altijd wordt nageleefd. Een ander voordeel van de inzet van RPA is dat er geen grote veranderingen gedaan hoeven te worden in het bestaande IT-landschap of de processen.

Robots kunnen volledig zelfstandig te werk gaan of kunnen werken naast een medewerker en ingezet worden op de momenten dat de medewerker dat wenst. RPA is vooral geschikt voor taken en processen die gestructureerde input hebben, hoog in volume zijn en op regels zijn gebaseerd, zoals het aan- en afmelden van medewerkers, inkoopfacturen verwerken in de financiële administratie en data (bijvoorbeeld voorraden) synchroniseren tussen verschillende systemen.

Dit is deel 1 uit een serie van 5.

  • Deel 2 gaat in op Document Understanding and Processing
    De kracht van de inzet van Artificial Intelligence zit in het verwerkbaar maken van ongestructureerde data, zoals beelden.
  • Deel 3 gaat in op Conversational AI
    Wil je je klant direct betrekken in het automatiseren van jouw interne processen? Dan kun je het contact met die klant ook automatiseren door bijvoorbeeld de inzet van Conversational AI.
  • Deel 4 gaat in op Algorithmic Process Automation
    Hier gaat het over het verbeterd voorspellen van de toekomstige vraag naar producten door de inzet van Algorithmic Process Automation en de samenwerking met RPA.
  • Deel 5 gaat in op het houden van controle
    Moet je als organisatie het volledige proces wel wíllen automatiseren, zelfs als het kan? Of wil je juist bepaalde beslissingen laten nemen door een mens? Het slot gaat in op het houden van controle bij de inzet van Hyperautomation.

Over de auteur: Bart-Floris Lensink en Wouter Plukkel zijn beide Senior Consultant Hyperautomation bij Capgemini Invent

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond