-

Deeldiensten: geen bedreiging maar kans?

Over de deeleconomie wordt al jaren gesproken. Van Napster in de jaren negentig naar de Ubers, Peerby’s en AirBNB’s van vandaag. De achterliggende gedachte: Door technologische vooruitgang en nieuwe toetreders kunnen mensen meer met elkaar delen zonder tussenkomst van bedrijven. Of het nu gaat om muziek, vervoer, gereedschap, woonruimte of geld… meer en meer weet men elkaar te vinden buiten de reguliere kanalen om.

Nieuwe wereld

Een pasgetrouwd stel dat de huwelijksreis doorbrengt in een luxueuze loft van particulieren in plaats van een hotelketen. Verhuizen met behulp van een bestelwagen die je huurt van een onbekende. Een ondernemer met een nieuw product die een beroep doet op Kickstarter, in plaats van traditionele investeerders te zoeken. Het is een nieuwe wereld waarin de aloude ‘consument’ nu ook investeerder, producent, verkoper en distributeur is geworden. De hamvraag: Hoe dien je hierop als bedrijf te reageren?

De gedeelde economie lijkt in ieder geval geen industrie over te slaan. In onderstaand overzicht zien we duidelijk de nieuwe spelers terug per industrie:

Collaborative Honeycomb 2.0

Boiling Frog Syndrome

Grote bedrijven zijn als slagschepen, even bijsturen is er vaak niet bij. We noemen dit onvermogen om te anticiperen op een veranderende wereld ook wel het boiling frog syndrome: Hetzelfde blijven doen totdat het te laat is. Nu denkt u misschien… zo’n vaart zal het niet lopen? Dan even een kleine factcheck:

  • Sinds 2000 is 52 procent van de Fortune 500 bedrijven weg. Bankroet, overgenomen of simpelweg opgehouden te bestaan.
  • Volgens onderzoek van de Boston University betekent 1 procent stijging in de omzet van AirBNB een daling van een half procent in het hotelwezen per kwartaal. In 2013 faciliteerde AirBNB bijvoorbeeld al meer dan 140.000 verblijven per dag.
  • In grote Amerikaanse steden is 65 procent van het taxiverkeer al gegaan naar Uber en soortgenoten Lyft en Sidecar. Alleen Uber en Lyft bij elkaar al deden vorig jaar 230.000 ritten per dag.
  • Online shopping platform Etsy snoept retail omzet weg en verkoopt inmiddels meer dan 247.000 artikelen per dag
  • Peer2Peer leningplatform LendingClub faciliteerde halverwege 2014 reeds meer dan 5 miljard dollar aan leningen. Dat is 5 miljard die banken aan hun neus voorbij zagen gaan. Inmiddels wordt er dagelijks voor meer dan 8.7 miljoen dollar via het platform geleend.
  • Op Kickstarter worden dagelijks 55 succesvolle campagnes gefinancierd. Concurrent Indiegogo financiert 285.000 dollar per dag.
Digitale Disruptie

Al met al een dramatische impact op ‘business as usual’. Digitale disruptie in zijn puurste vorm. En de snelheid waarmee alles verandert, neemt exponentieel toe. Een topbedrijf van vandaag kan binnen drie jaar niet meer relevant zijn. Platformen als Facebook en App Stores vormen een goede basis om nieuwe concepten op te ontwikkelen. En de dalende kosten en toegankelijkheid van technologie maken het eenvoudig bestaande markten te betreden als startup. Volgens James McQuivey, auteur van het boek Digitale Disruptie, zijn de toetredingsbarrières dusdanig laag geworden dat iedereen met een goed idee een disruptieve startup kan beginnen. Precies de reden waarom iedere branche te maken krijgt met de impact van de deeleconomie.

Hoe ga je als corporate om met de sharing economy?

In ieder geval niet blijven afwachten. Gelukkig zijn er voldoende kansen voor grote merken om in te haken en na te denken over nieuwe wegen. Veel grote merken in de VS ontwikkelen eigen deelconcepten:

  • Autoverhuurder Avis die startup Zipcar heeft overgenomen.
  • Concur brengt de deeleconomie naar zakelijke reizigers door een samenwerking met AirBNB.
  • IKEA laat klanten overnachten in de winkel via AirBNB.
  • GE brengt airco’s bij klanten thuis via een samenwerking met Uber.
  • Botenbouwer Brunswick partnert (en investeert) in Uber voor boten-startup Boatbound. Dit geeft Brunswick de mogelijkheid een  jongere doelgroep laagdrempelig kennis te laten maken met luxe boten.
  • Outdoor kleding-merk Patagonia partnert met eBay en promoot actief het kopen en verkopen van tweedehands kleding. Dit ondersteunt direct hun merkbelofte om voor kwaliteit en duurzaamheid te staan.
  • Walgreens, de grootste drogist in de VS, regelt bezorgers via Taskrabbit voor klanten met griep die een ritje naar de drogist even niet zien zitten.
  • BMW boort een nieuwe markt aan door auto’s niet duizend keer te verkopen maar één auto duizend keer via het DriveNow programma. Het autodeelprogramma maakt reserveren en parkeren makkelijk via een app.
  • Traditionele hotelketens als Marriott, Hilton en Holiday Inn zien in partijen als Desks Near Me, LiquidSpace en Workspace On Demand een kans om het AirBNB model naar de zakelijke markt te brengen.
  • Westin Hotels werkt met New Balance samen om sportkleding te  lenen aan hun klanten.
Begin bij jezelf

Kansen genoeg, maar het omarmen van de deeleconomie vergt wel een denkslag en de wil om te veranderen. Om open te staan voor nieuwe vormen van afzet. Merken die proactief willen inspelen op de ontwikkelingen, dienen goed naar hun huidige model te kijken. In hoeverre past dit in het access over ownership-model? Leent dit zich  voor een formule waarbij de producten of diensten worden afgenomen op basis van verhuur, abonnement, op verzoek of try & buy?

Je eigen klanten kunnen je verder helpen. Waarschijnlijk is de meerderheid van hen al actief via Marktplaats en eBay of meer recente voorbeelden als AirBNB, ThuisAfgehaald of Peerby. Vraag welke sites zij gebruiken en waarom. In wat voor mate zij actief zijn en hoe zij op een andere manier jouw producten of diensten zouden willen afnemen.

Volgens het rapport Sharing is the new buying van VisionCritical & CrowdCompanies helpen onderstaande vragen aan je klanten om inzicht te krijgen hoe zij jou zien in relatie tot de deeleconomie:

  1. Gebruik je wel eens een deelwebsite of app? Voor wat voor type delen?
  2. Welke diensten wil je in de komende 12 maanden gebruiken?
  3. Op welke sites ben je verkoper/leverancier en op welke een koper/afnemer?
  4. Welke factoren hebben geleid tot het gebruik van de deelsite, waar je de laatste transactie hebt gedaan?
  5. Zou je de deelsites die je hebt gebruikt aanraden aan vrienden of familie?
  6. Welke specifieke diensten heb je gebruikt of wil je gebruiken in onze branche of markt?
  7. Welke van de volgende type producten of diensten heb je gekocht, verkocht of gehuurd via een deelsite (met een lijst van eigen producten en diensten als antwoorden)?
  8. Hoe tevreden ben je met de verschillende aspecten van je deelervaring – en hoe verhoudt zich dat tot de tevredenheid over onze producten, diensten of website?
  9. Welke van onze producten zou je willen ‘huren’ in plaats van kopen?
  10. Zou een specifieke deeldienst het makkelijker of interessanter maken om klant bij ons te zijn? 
  11. Heb je tweedehands goederen die je zou willen inruilen om aankopen bij ons te doen?
  12. Indien wij een deelsite of dienst zouden bieden, zou je hier dan gebruik van willen maken?
Vier manieren om te starten 

Na het verkrijgen van inzichten vanuit de eigen organisatie en klanten is het tijd om te kijken naar de markt. Veel van de kansen die de deeleconomie met zich meebrengt zijn specifiek voor bepaalde branches. Toch zijn er volgens het rapport van VisionCritical en CrowdCompanies voor ieder soort bedrijf grote kansen. Zij doen dan ook de volgende suggesties:

  1. Bied een ‘lifestyle as a service’ aan jongere en welvarende doelgroepen. Zij lopen voorop in het gebruik van nieuwe deeltechnologieën en diensten. Zij leven graag in luxe en gemak zonder opgezadeld te worden met het bezit. Marketeers dienen toegang tot luxe, gemak en eenvoud voor een aantrekkelijke prijs te benadrukken. Ook duurzaamheid en iets terug kunnen doen voor de samenleving zijn sterke drijfveren.
  2. Start nieuwe business modellen in de grote stad. Grote steden lopen voorop in de adaptatie van de deeleconomie. De dichtheid van steden stimuleert mond op mond reclame en het gebruik van de deeleconomie. Merken die hier op in willen spelen kunnen in eerste instantie samenwerken met bestaande spelers, en eventueel later hun eigen deeldiensten starten. Dat kan eventueel via spelers als NearMeCo en ShareTribe.
  3. Promoot het delen via social media marketing. Intensief social media-gebruik onder actieve delers (dagelijks 73 procent) maakt social media het ideale medium om de hoge mate van tevredenheid die het delen geeft om te zetten in aanbevelingen. Uit onderzoek blijkt dat fotodiensten erg populair zijn onder delers, een uitgelezen kans om foto’s in te zetten ter promotie.
  4. Focus op de directe voordelen van deeldiensten. Hoewel delen gedreven wordt door gemak, prijs en kwaliteit of onderscheidend vermogen van geleverde goederen of diensten, leggen startups en experts de focus vaak op duurzaamheid en voordelen voor de samenleving. Delers worden echter meestal gedreven door meer acute behoeften. De marketing zou zich daarom moeten richten op het gemak en snelheid waarmee goederen of diensten verkregen worden en op de waarde, onderscheidend vermogen en kwaliteit dat verkregen wordt.

Dit artikel is geschreven in aanloop naar de paneldicussie De impact van de sharing economy tijdens The Social Conference op 12 februari. Met een aantal experts gaan we in op de verschillende manieren waarop bedrijven kunnen profiteren van de deeleconomie.

Foto: Jelena Aloskina / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond