-

Interne verandering Zalando voor extra aandacht open source code

Voor het snelgroeiende Zalando is het werken met en creëren van open source oplossingen steeds belangrijker. Dat stemt het bedrijf zeer tevreden, maar gaat ook gepaard met nieuwe uitdagingen. Zo is het aantal bijdragen aan de code afkomstig van een relatief kleine kern binnen het bedrijf. Het doel is daarom om het open source-denken beter op te nemen in de interne processen.

Sinds Zalando’s oprichting streeft het e-commercebedrijf ernaar zoveel mogelijk met open source oplossingen te werken en eigen code te delen met anderen. Van ontwikkelaars wordt gevraagd bij te dragen aan diezelfde projecten. Maar in hoeverre gebeurt dit ook? En waar zijn nog verbeteringen mogelijk? Die vragen staan centraal in een intern onderzoek dat Zalando onlangs heeft gepubliceerd. Lang niet iedere afdeling is op dit moment in staat de richtlijn te volgen, zo wordt er geconcludeerd. Interne processen bemoeilijken dit.

Keuze voor minder projecten

Het bedrijf telt op dit moment 179 projecten. Opvallend is de dalende lijn in het aantal nieuwe open projecten. Waar er in 2015 nog negentig nieuwe projecten zijn vrijgegeven, is dit vorig jaar afgenomen naar vijftien. In 2018 zijn er pas tien geregistreerd.


Het is een bewuste strategie schrijft Zalando. Het beleid heeft zich ontwikkeld van ‘deel alles’ naar ‘focus op meesterschap’. De standaard voor de vrijgegeven projecten is met de jaren omhoog gegaan. Zowel voor de kwaliteit van de code als het project zelf. Ieder project dat Zalando deelt moet een eigenaar hebben met een visie op de ontwikkeling en het onderhoud voor de langere termijn. Op ontwikkelaarsplatform GitHub zijn een aantal populaire projecten te vinden: onder andere een dataset van 60 duizend productfoto’s om een zelflerende algoritme te trainen in beeldherkenning.

Open source cultuur opschalen

Hoewel de ontwikkeling Zalando positief stemt, geven de cijfers ook te denken. De projecten worden namelijk gedragen door een relatief klein aantal medewerkers. 80 procent van alle vrijgegeven code is bijgedragen door een clubje van vijftig ontwikkelaars. Die werken hoofdzakelijk voor het zogeheten Digital Foundations team. Ontwikkelaars uit het team dat zich bezighoudt met de digitale klantervaring zijn nog minder actief.

Om de algehele interne betrokkenheid te vergroten is daarom een speciaal team in het leven geroepen. Het doel is om de ‘open source cultuur’ op te schalen. Zalando heeft zich tot doel gesteld om teams onderling beter te laten samenwerken, de behoeften vanuit de community beter in lijn te brengen met die van het bedrijf en een goed juridisch kader te bieden voor het gebruik en vrijgeven van open code.

Behalve met eigen open projecten werkt het modebedrijf ook met oplossingen van anderen. Aan een deel daarvan dragen medewerkers actief bij. De gepubliceerde Tech Radar toont een selectie: onder ‘adopt’ zijn technieken te vinden waarvan het gebruik wordt gestimuleerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond