-

Betere Amazon-Sponsored-Ads-strategie met Amazon Marketing Cloud

Recent heeft Amazon aangekondigd Amazon Marketing Cloud open te stellen voor adverteerders die enkel gebruik maken van Amazon Sponsored Ads. Dit opent de deur verder naar meer gedetailleerde analyses van klantgedrag, betere meetbaarheid van de customer journey en geavanceerde optimalisatiekansen.

Eerst konden alleen adverteerders met een Amazon DSP (Demand-Side Platform) account toegang krijgen tot Amazon Marketing Cloud (AMC). Sinds kort is de tool dus ook beschikbaar voor merken en bureaus die hun Sponsored Search Ads-strategieën verder willen optimaliseren met de uitgebreide inzichten die AMC biedt.

Amazon Marketing Cloud is een beveiligde, data clean room die adverteerders in staat stelt om analyses uit te voeren en doelgroepen samen te stellen op basis van geanonimiseerde gegevens. Deze gegeven zijn op basis van verschillende Amazon-signalen en ook kan hier eigen first-party data aan toegevoegd worden. Vorig jaar schreef Sander Kwint hier al over de verschillende use cases van AMC. In dit artikel ga ik specifieker in op hoe gebruikers van enkel Amazon Sponsored Ads effectief AMC-inzichten kunnen toepassen in hun strategie. Deze adverteerders focussen zich op Sponsored Products, Sponsored Brands (Video) en Sponsored Display (Video).

Hoe AMC-inzichten je Sponsored-Ads-strategie transformeert

De inzichten die je uit AMC kunt halen bieden grote kansen voor het verder ontwikkelen van je AMS-strategie. Hieronder licht ik enkele voorbeelden toe van welke inzichten er zijn en welke acties je kunt uitvoeren.

    1. Inzicht in de customer journey
      AMC geeft inzicht in de interacties die consumenten hebben gehad met je  advertenties in verschillende fases van de marketingfunnel. Door de conversiepaden te analyseren op bijvoorbeeld conversieratio en sales kan je in kaart brengen welke typen advertenties het meest bijdragen aan je doelen. Vaak zien we een lagere ROAS voor Sponsored Brands in vergelijking met Sponsored Products. Uit het analyseren van deze data zou kunnen blijken dat Sponsored Brands een belangrijke rol speelt in de customer journey, doordat de conversieratio en sales hoger liggen wanneer een consument met beiden een interactie heeft gehad.
      Wat kun je met deze inzichten? Nieuw binnen Amazon Sponsored Ads zijn de bid boosters voor Sponsored Products en Sponsored Brands. Vanuit AMC kun je nu audiences toevoegen aan de advertising console. Zo kun je bijvoorbeeld een doelgroep toevoegen die een interactie heeft gehad met Sponsored Brands. Binnen je Sponsored-Products-campagne stel je dan een bid booster in voor deze doelgroep, waardoor je meer kunt bieden voor een doelgroep die een hoge kans op een conversie heeft.
    2. Merkloyaliteit en herhaalaankopen stimuleren
      Door AMC-inzichten te gebruiken, kunnen merken zich richten op het vergroten van merkloyaliteit en het stimuleren van herhaalaankopen. Het platform biedt gedetailleerde data over het koopgedrag van klanten, wat helpt te begrijpen welke klanten al herhaalaankopen doen en welke nog niet. Met deze kennis kun je gerichte campagnes opzetten, bijvoorbeeld door specifieke doelgroepen te bereiken die al eerder producten van je merk hebben gekocht, maar nog niet opnieuw hebben aangeschaft. Door ook de klantwaarde over de lange termijn te analyseren via AMC, kunnen adverteerders loyaliteitscampagnes aanmaken die gericht zijn op het stimuleren van herhaalaankopen.
    3. ‘New-to-brand’-aankopen stimuleren
      Naast het behouden van je klanten wil je ook nieuwe klanten aantrekken. AMC biedt ook waardevolle inzichten om deze aan te trekken, oftewel de new-to-brand-klanten zoals Amazon dat noemt. Het analyseren van zoekgedrag en klantprofielen via AMC maakt het mogelijk om de juiste doelgroepen te vinden die nog niet eerder van je merk hebben gekocht, maar wel interesse tonen in de productcategorie.
      Dit maakt het makkelijker om gerichte campagnes te lanceren via Sponsored-Display-advertenties. Door deze audiences te combineren met een gerichte boodschap en creatie, kunnen adverteerders nieuwe klanten effectief aantrekken en de merkbekendheid verder vergroten. Hiernaast krijg je enkel via AMC inzicht in new-to-brand-data voor Sponsored Products en ASINs. Op basis van deze informatie kan je je strategie verder optimaliseren.
    4. Strategisch inzetten van concurrentie targeting
      Door de inzichten die je uit AMC haalt, kun je een gerichte en effectieve strategie voor concurrentietargeting opzetten voor zowel Sponsored-Products- als Sponsored-Display-advertenties. Voor Sponsored Products kun je denken aan het maken van audiences op basis van add-to-cart/wishlist, historisch zoekgedrag en productdetail paginabezoeken en hier bid boosters aan toe voegen. Zo kun je bijvoorbeeld een audience maken op basis van consumenten die zoeken naar zoekwoorden van concurrenten. Ook kun je een vergelijkbare audiences maken voor Sponsored Display om overweging van je merk onder deze doelgroep te stimuleren.
Integratie van AMC met andere ‘tools’

Als je moeite hebt de data uit Amazon Marketing Cloud inzichtelijk te krijgen zijn er hulpmiddelen. Je kunt een extern bureau inhuren of bijvoorbeeld Pacvue – een campagnemanagement- en optimalisatie-tool – gebruiken, dat AMC-rapporten aanbiedt als je een instantie hebt aangemaakt. Dit maakt het makkelijker om gebruik te maken van de inzichten die je uit AMC kan halen. Pacvue geeft je bijvoorbeeld inzicht in de marketingfunneltrends, Customer Lifetime Value en conversiepaden. Hiernaast kan je via Pacvue ook geautomatiseerde doelgroepen creëren voor je Sponsored Ads campagnes, zoals:

  • Een doelgroep die een product aan het winkelmandje heeft toegevoegd, maar het nog niet heeft gekocht.
  • Een doelgroep die op bepaalde zoekwoorden heeft gezocht, maar nog geen aankoop heeft gedaan.
  • Een doelgroep die vergelijkbaar is met de doelgroep die al wel van jou koopt.

Deze integratie maakt het makkelijk om zelf aan de slag te gaan met Amazon Marketing Cloud.

Verder kijken dan alleen ROAS

Vaak staren merken zich nog blind op sales en ROAS. AMC stelt ons in staat om verder te kijken. Doordat je inzicht krijg in hoe ieder touchpoint bijdraagt aan de customer journey kun je de optimale mix van advertenties bepalen. Ook kunnen met de inzichten campagnes worden gewijd aan het behalen van NTB-sales, het stimuleren van herhaalaankopen, merkloyaliteit en concurrentietargeting (wat ook vaak conquesting wordt genoemd). Door deze campagnes te evalueren op meetgegevens zoals NTB, upsell/cross-sell, subsribe & save en categoriegroei, zorg je ervoor dat ROAS je groei niet tegenhoudt.

De kracht van AMC ligt in de mogelijkheden die het biedt om diepere inzichten te verkrijgen en meer gerichte, datagestuurde beslissingen te nemen voor je Sponsored-Ads-campagnes. Door nu al gebruik te maken van AMC kun je je campagnes optimaliseren en inspelen op de veranderende behoeften van klanten. Het gebruiken van de inzichten is essentieel voor de merken die zich willen onderscheiden van hun concurrenten. Hoe eerder je begint, hoe meer waarde je kunt halen uit de data en inzichten die Amazon biedt om je advertentiestrategieën te verbeteren.

Over de auteur: Laura Annema is Product Manager Retail Media & E-commerce bij KINESSO.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond