-

Cargo drones in de last mile stuiten op obstakels

Drones kunnen veel ellende die last-mile delivery nu nog veroorzaakt wegnemen. Maar welke obstakels moeten er worden overwonnen voordat onze pakketjes daadwerkelijk door de lucht worden thuisbezorgd?

De bestelbussen die anno 2018 de last mile voor hun rekening nemen, vullen onze steden, vervuilen onze lucht en opereren behoorlijk inefficiënt. Logisch dat e-commercebedrijven en pakketvervoerders kijken naar nieuwe en kostenefficiënte oplossingen voor dit laatste deeltje van de logistieke puzzel.

In deze zoektocht komen cargo drones regelmatig voorbij. Dit zijn elektrische of hybride voertuigen die door de lucht vracht vervoeren. Cargo drones kunnen handmatig worden bestuurd, maar er zijn ook al autonome versies. Om de busjes en vrachtwagens te vervangen die momenteel de pakjes aan huis bezorgen zijn er autonome cargo drones nodig die van de distributiecentra naar de specifieke adressen vliegen.

Nieuw zijn ze niet. Cargo drones worden al gebruikt in afgelegen gebieden in onder meer Afrika en Canada en momenteel vindt er ook in Nederland een proef plaats met de bezorging van medicijnen van het vasteland naar Schiermonnikoog. Vele startups houden zich ermee bezig, maar ook grote bedrijven als Amazon, Airbus, Google en Uber hebben R&D-programma’s ingericht voor cargo drones. De technologie achter cargo drones zal zich de komende tijd snel ontwikkelen.

Dat is dus niet de uitdaging. Maar wat zijn dan wel obstakels voor de implementatie van cargo drones?

Regelgeving

Als cargo drones boven stedelijke omgevingen gaan vliegen, moet de regelgeving worden aangepast. Nu moet een drone-bestuurder gedurende de hele vlucht direct zicht hebben op de drone, waardoor het gebruik van autonome drones is uitgesloten. Het veranderen van wetten en regels kost tijd, maar ik verwacht dat in dit traject het Nederlandse poldermodel goed van pas komt.

Cybercriminaliteit

Net als elk met het internet verbonden apparaat kunnen ook cargo drones gehackt worden. Omdat de impact hiervan een stuk groter kan zijn dan laten we zeggen een gehackte slimme koelkast, moeten security by design en ethics by design voorwaarden zijn voor drones die toegang krijgen tot ons luchtruim. Dit klinkt misschien logisch, maar op deze manier ontwerpen is kostbaar, waardoor ontwikkelaars niet altijd al in de eerste fase van een ontwerp bezig zijn met security.

Acceptatie van cargo drones

Publieke, commerciële en persoonlijke belangen komen niet altijd overeen. Een obstakel in de implementatie van cargo drones kan zijn dat het grote publiek er niet klaar voor is. We willen immers niet in een stad wonen waar duizenden drones de hele dag boven onze hoofden heen en weer vliegen. Maar wat is dan wel een acceptabel aantal drones in de lucht?

Bij het vergroten van de acceptatie van drones moeten we kijken naar de grootste succesvolle innovaties die bedrijven de afgelopen jaren hebben doorgevoerd: die leveren gemak. Als bedrijven ervoor kunnen zorgen dat het ontvangen van een pakket door een cargo drone zo comfortabel mogelijk gaat, zullen mensen de nadelen ervan eerder accepteren.

De besturing van de drones

Als deze obstakels overwonnen zijn rest ons nog de vraag: wie wordt er verantwoordelijk voor de logistiek achter cargo drones? Zijn dat de pakketbezorgers die nu ook al de last mile voor hun rekening nemen? Of komt er een centrum waarvandaan alles gecoördineerd wordt?

Cargo drones kunnen een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst van mobiliteit, maar dan moeten er dus nog wel wat obstakels worden overwonnen. Dat kan volgens mij alleen door een sterke samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten. Het wachten is op de eerste pilot in een grote Nederlandse stad.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond