Kerst 2020: zo profiteer je optimaal met deals en adverteren op Amazon
Om nog last minute mee te liften op de Kerstdrukte bij Amazon: een compleet stappenplan voor discounts en deals op ’s werelds grootste marketplace.
De drukke Kerst-shopdagen komen er weer aan. De verwachting voor online sales laat zich, onder invloed van Corona lastig voorspellen, maar als we kijken naar de recente Black-Friday-cijfers, dan zal er op zijn minst sprake zijn van een flinke groei ten opzicht van de drukte vorig jaar.
In een eerder artikel rondom Prime day hebben we de strategie uitgelegd rondom de aanloopfase, Prime day zelf, en de lead-out fase. We raden aan om een dezelfde fasering te volgen. Om nog meer resultaat te behalen in aanloop naar de feestdagen, kun je ook deals inzetten. Door dit te combineren met advertising vergroot je niet alleen je zichtbaarheid via advertising, maar ook de kans op een aankoop stijgt, simpelweg omdat je een scherp aanbod voorlegt aan de consument. Het is dan ook zeer sterk aan te raden om hier gebruik van te maken. In dit artikel leggen we in een helder stappenplan je uit hoe je specifieke deals kunt inzetten.
Deals
Amazon biedt hiervoor diverse opties: 7-days deals en Lightning deals. Door dit te combineren met adverteren, vergroot je de kans op een aankoop en boost je de sales tijdens de online gekte.
Er zijn tijdens de lead-in diverse type deals die je kunt gebruiken om je producten te boosten. De producten die hiervoor in aanmerking komen kun je vinden in je Amazon account onder advertising.
Het gaat om de volgende type deals:
- Lightning deal: dit is een tijdgebonden promotie van een bepaald product, waarbij dit het product wordt uitgelicht op de today’s deal page.
- 7-day deals: dit is vergelijkbaar met een lightning deal, maar de promotie is een langere periode actief.
- Prime exclusive discounts. Dit is een korting die exclusief voor prime geldt.
- Vouchers. Dit zijn coupons waarmee je korting geeft op een specifiek product of verschillende type producten.
Voor 7 day deals of lightning deals moet je rekening houden met de volgende stappen:
1: Select products.
In het Amazon-account zijn diverse items al bekend bij Amazon en geschikt bevonden om deals mee te maken. Als dit niet het geval is, kun je deze alsnog hiervoor in aanmerking laten komen.
Hiervoor moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Een sales history op Amazon en minimaal een 3-sterren rating.
- Zoveel mogelijk variaties toevoegen
- Geen verboden, ongepaste of aanstootgevende producten
- Komt in aanmerking voor Prime in alle regio’s
- Het product moet de conditie “nieuw” hebben
- Voldoet aan de policies omtrent product reviews
- Voldoet aan de policies omtrent pricing
- Voldoet aan de deal frequency policies
2: Schedule deal
In deze fase bepaal je of je de deals live wil zetten in de week voor Sinterklaas of Kerst. Er zijn hier ook andere opties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- 21-27 december: dit is een erg relevante week met veel traffic.
- Andere weken (bijvijrbeeld 28-dec 2020 tot 3-01-2021). We adviseren je om na te gaan welke periodes voor jouw assortiment het meest interessant zijn, zodat je profiteert van de enorme stijging in bezoekers.
3: Configureren/instellen van je deal
Begin met het volgende te bepalen:
- Deal prijs (max.deal prijs): dit is de prijs waarvoor je het product gaat aanbieden. Houd er rekening mee dat je verplicht bent om een flinke korting te bieden.
- Discount per item (Min. discount): hier zie je wat de minimale korting is die je moet geven om de deal live te zetten.
- Committed (Min. Quantity): hier kun je aangeven met hoeveel voorraad van een bepaald item je mee wil doen. Je hoeft niet met de volledige voorraad mee te doen, maar er is wel een verplicht minimum.
4: Review details en submit
Dit is de laatste stap voordat je de deal live indient en akkoord gaat met de voorwaarden. Het is erg belangrijk om zeker te zijn van het geselecteerde assortiment. Denk na of de korting scherp genoeg is, het aanbod interessant is de voor de consument, en relevant is voor de periode waar je voor kiest. Houd er rekening mee dat Amazon geen sales van de dealt garandeert, en ook geen refunds doet voor de kosten van de deal.
Prime exclusive discounts
Een andere zeer relevante deal tijdens de feestdagen is de optie Prime exclusive discounts De stappen en richtlijnen zijn weer net anders dan voor de 7-day deals of lightning deals. Maak allerereerst een Prime exclusive discount aan. In deze fase bepaal je het volgende:
- Naam de van discount/korting
- Startdatum korting.
- Einddatum korting.
Hier upload je het assortiment met een template. De volgende velden moet je invullen:
- SKU
- Discount type: kies hierbij voor amount off, percentage off of fixed price
- Prime discount: hier kies je een numerieke waarde afhankelijk van het type discount.
- Lowest possible price. Hier kies je voor de laagst mogelijke prijs.
- Wijzigingen aanbrengen kan via: action type.
Hier kun je aanpassingen maken in je deals. Je kunt kiezen voor add (extra producten toevoegen), edit (wijzigen deals) of delete (verwijderen deals). Als je dus artikelen wil toevoegen, deals wil wijzigen of deals wil verwijderen, maak je gebruik van dit veld.
Voor dit type deal gelden weer net iets andere regels:
- Het artikel moet FBA (fulfilment by Amazon) zijn
- Het artikel moet minimaal een 3,5 ster rating hebben.
- Minimaal 10% en maximaal 80% korting op de standaardprijs (non-promotional price)
- Het dient artikel (ASIN) moet goedkoper zijn dan de laagst geldende prijs van de afgelopen 30 dagen. De laagste prijs in die periode geldt ook voor deals, promoties en sales korting van alle aanbieders.
- Je moet minimaal een 4-sterren rating hebben als seller. Je hebt minimaal 10 reviews nodig over de afgelopen 365 dagen. Is dit niet het geval, dan wordt er gekeken naar de volledige looptijd van het seller account.
Het is helaas nog niet in elk Europees land mogelijk om sponsored products en sponsored brands in te zetten (Amazon.nl kan dit bijv. niet). Focus dan ook op de landen waar je deze strategie wel kan hanteren, zoals, o.a. Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Hier zijn de mogelijkheden al legio. In een later stadium (verwachting: Q1 2020) zal dit ook in Nederland beschikbaar zijn.
In aanloop naar de kerstdagen raden wij iedere verkoper aan om te experimenteren met deals in combinatie met advertising. Het levert je niet alleen meer zichtbaarheid en omzet op, maar op de lange termijn verbetert het ook structureel je organische ranking.
Over de auteur: Tamara Zwinkels is Digital Marketing Consultant en Marketplace Specialist bij NEWCRAFT.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond