-

Zo profiteer je optimaal met adverteren op Amazon tijdens Prime Day

Op 15 en 16 juli biedt Amazon tijdens Prime Day 48 uur lang miljoenen deals aan mensen met een Prime membership in zeventien landen. Als je weet dat er vorig jaar in 24 uur meer dan honderd miljoen producten werden verkocht en de omzet in het MKB 1,5 miljard euro was, begrijp je dat Prime Day 2019 enorm veel potentie biedt. 

Tijdens een exclusief Prime Day event bij het Amazon UK Office in Londen, lichtte Amazon diverse strategieën uit om maximaal te kunnen profiteren van dit 48-uur durende e-commercefestijn.

De basics

Voordat je begint, is er een aantal belangrijke zaken om over na te denken en te bepalen. Dit geldt voor iedere campagne die je doet op Amazon, ook los van Prime Day. Eerst bepaal je het doel van de campagne. Hierbij zijn de meest voorkomende doelen sales en brand awareness. Via een sponsored product campagne promoot je een specifiek product en sponsored brand campagnes zijn bedoeld om meer traffic naar jouw merk te genereren. Het verschil tussen de twee type campagnes is als volgt:

Sponsored Products campagnes:
  1. Manual targeting. Bij deze variant kies je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. 
  2. Automatic targeting. Hierbij bepaalt Amazon op welke zoektermen je vertoond wordt. 
  3. Combinatie (manual en automatic targeting). Dit is een veelgebruikte variant, omdat je via de automatic campaign nieuwe keywords kunt ontdekken. Zo verzamel je meer data waardoor campagnes beter zullen presteren.
Sponsored Brands campagnes: 
  1. Amazon store (inclusief subpages): dit gebruik je alleen wanneer je een eigen brand store op Amazon hebt en traffic naar deze store wilt genereren. Een Brand store is een eigen omgeving voor jouw merk binnen Amazon.
  2. New product list page: hiermee kunnen drie of meer producten worden uitgelicht in een advertentie.

Bij Advertising op Amazon zijn er diverse manieren om ervoor te zorgen dat een product vindbaar is. Daarbij maakt Amazon onderscheid tussen de match types: broad, exact en phrase. In de tabel hieronder zie je hoe dat werkt. 

Keyword – ‘4k televisie’
Zoekwoord Broad match Phrase match Exact match
Sony 4k televisie V V X
4k televisie V V V
4k tv Samsung V X X
55inch Qled TV X X X

De drie fasen rond Amazon Prime Day

1. Lead-up phase

In aanloop naar Amazon Prime Day wil je je producten en merk alvast onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroepen. De juiste combinatie van Sponsored Products en Sponsored Brands campagnes is hierbij essentieel. In deze fase moet je bepalen wanneer je hier aan begint, met welke intensiteit en welke producten geschikt zijn om onderdeel te worden van Prime Day. Belangrijke factoren hierbij zijn voorraad, levertijden en ratings.

Tip: test met diverse vormen van beschrijvingen die aansluiten op het oriënterende zoekgedrag van potentiële kopers in aanloop naar Prime Day. Het is ook een goed idee om je advertentiestrategie aan te passen op het online gedrag van de bezoekers op Amazon, denk hierbij aan keywords die gericht zijn op het onderzoeken en vergelijken van producten binnen specifieke categorieën. 

Wat ook goed is om te testen, zijn verschillende match types (broad, exact en phrase). Hierdoor  achterhaal je welke keywords tijdens Prime Day de meeste sales op kunnen leveren en welke keywords je wil uitsluiten door ze als negative keyword toe te voegen (termen waar je niet op gevonden wil worden). Door keywords met een hoge ACOS (Advertising Cost of Sale) en lage sales uit te sluiten op Prime Day zorg je ervoor dat je campagnes winstgevender zijn. 

2. Prime Day (15-16 Juli)

Tijdens het evenement neemt de traffic op Amazon fors toe; nu moeten de deals door de zorgvuldig ingerichte campagnes hun vruchten gaan afwerpen! Zorg ervoor dat het publiek dat in de lead-up phase kennis heeft gemaakt met jouw merk en producten nu gaan converteren. Als je in de lead up phase zorgvuldig je analyses hebt gemaakt, weet je nu precies welke woorden de grootste kans op een sale hebben en welke niet.

Zet de minst renderende keywords uit of voer ze op als negative keyword. Geef de campagnes de mogelijkheid om maximaal te presteren door deze zo min mogelijk te laten beperken door budget. De keywords in deze campagne zijn immers de meest winstgevende! Amazon geeft helaas geen generieke cijfers over ROI, maar liet wel een case zien waarin het inzetten van advertenties gedurende Prime Day het aantal sales met meer dan 500% verhoogde. Uiteraard is dit een best practice, maar dat Prime Day zeer interessante mogelijkheden biedt, is evident. 

3. Lead-out

Tot ruim twee weken na Prime Day is het zoekvolume binnen Amazon nog steeds tot twintig procent hoger dan de weken voorafgaand aan het event. Het zou dus zonde zijn om niet van dit verhoogde zoekvolume te profiteren. Beoordeel nogmaals de winstgevendheid van de campagnes. Gebruik de lead-out phase om de gebruikers te bereiken die in de voorgaande periode nog niet zijn geconverteerd.

Het zoekvolume zal in deze periode geleidelijk dalen, maar is de uitgelezen kans om extra sales te genereren tegen relatief lagere kosten. Tip: adverteer extra op producten die tijdens Prime Day goed presteerden qua sales. Monitor het zoekvolume binnen relevante productcategorieën en speel waar mogelijk in op het verhoogde zoekvolume met een tijdelijke lagere pricing. 

Een ander voordeel van fors adverteren voor, tijdens en na Prime Day is dat je artikelen ook organisch beter gaan ranken. Je profiteert dus nog lange tijd van het succes van je campagnes. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond