-

Klantdata effectief inzetten in de reisbranche met AI

Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Naar verwachting gaat 70 procent van de Nederlanders in 2019 op vakantie; bijna twaalf miljoen mensen. Daarvan kiezen zo’n 10,3 miljoen Nederlanders voor een vliegvakantie. Eerdere cijfers van het CBS laten zien dat twee derde zijn of haar vakantie online boekt.

Eén consument op zoek naar een vakantie kan honderden reispagina’s per dag bezoeken, en doet er soms weken over voordat de reis daadwerkelijk wordt geboekt. Dat betekent dat er een hoop data wordt gegenereerd, data die marketeers in de travelbranche moeten interpreteren. Het aantal digitale touchpoints neemt snel toe – reizigers zoeken via zoekmachines, boekingsapps, online reisbureaus en aanbiedingswebsites naar betere deals. Alleen al voor een vliegticket bezoeken sommige klanten 38 websites voordat ze hun vlucht daadwerkelijk boeken.

Het voordeel voor marketeers? Dit zoekgedrag levert een schat aan data op. Toch lijkt het erop dat travelmarketeers wereldwijd moeite hebben met het realtime aanbieden van gepersonaliseerde advertenties (46 procent), bijhouden van het snel veranderende advertising- en technologielandschap (45 procent) en effectief inzetten van klantdata (44 procent). Het gebruik van artificial intelligence (AI) kan uitkomst bieden. 

Data-analyse op basis van deep learning

Zoals eerder aangegeven is er een hoop data beschikbaar waar marketeers iets mee moeten. Het verzamelen van die data is eenvoudig – de uitdaging zit hem in het analyseren van de data en het trekken van de juiste conclusies. Dat is waar AI en deep learning het verschil kunnen maken. Hoe meer data geanalyseerd wordt door algoritmen die zijn ontwikkeld met deep-learning-technologieën, hoe beter de resultaten zijn die ze opleveren.

Deep learning stelt travelmarketeers in staat om niet enkel basis gebruikersgedrag te analyseren, maar ook toegang te krijgen tot verborgen lagen in de data. Vergelijk het met lichaamstaalanalyse, waarbij micro-uitdrukkingen soms onderbewuste bedoelingen onthullen. Deep-learning-algoritmen maken gebruik van een soortgelijke tactiek, wat het mogelijk maakt om onderliggend gebruikersgedrag te analyseren. Algoritmen gebruiken data zoals de tijd tussen vertoonde impressies, de manier waarop prijzen worden weergegeven en zelfs de volgorde waarin een gebruiker subpagina’s bezoekt om te interpreteren wat de klant nu echt online doet en om in te schatten wat zijn echte winkeldoel is.

De gedetailleerde analyses van deze algoritmen maken het mogelijk om op maat gemaakte aanbiedingen te creëren voor iedere klant – en om deze snel te tonen. In de reisbranche, met een breed portfolio aan producten, zijn er slechts milliseconden om de meest geschikte advertentie of banner te vertonen, afgestemd op de persoonlijke smaak van iedere individuele klant. Algoritmen dragen bij aan een effectievere campagne die klanten voorziet van ultra-realtime en relevante prijzen en aanbiedingen van reizen.

Een multi-channel, multi-device strategie

Bij het uitwerken van een strategie is het belangrijk dat travelmarketeers in hun achterhoofd houden dat klanten op meerdere manieren hun vakantie researchen en boeken. Als ze hun digital-marketingdoelstellingen willen behalen, is het dan ook van belang dat ze een multi-channel, multi-device strategie ontwikkelen. 

Klanten maken een customer journey door – met name als het aankomt op het uitzoeken van hun vakantie of vliegtickets. Daarom, zoals eerder besproken, bezoeken ze honderden websitepagina’s en kan het weken duren voordat ze een beslissing nemen. In elke fase heeft een merk de kans om de ‘window shopper’ in een koper te veranderen. Maar om van die kansen te profiteren, moeten marketeers ervoor zorgen dat hun bedrijf aanwezig is op de verschillende kanalen waar klanten ook zijn. Op die manier ziet de klant het bedrijf tijdens elke fase van zijn customer journey weer terug.

Het ontwikkelen van een multi-channel strategie omvat het selecteren van de juiste kanalen en tactieken. De kans op succes wordt groter met multi-channel campagnes waarbij communicatie is geïntegreerd en advertising aansluit op tijdstip en locatie en de eerder bepaalde doelstellingen. Daarnaast moeten marketeers rekening houden met het feit dat klanten hun informatie opzoeken op verschillende apparaten. Vandaar dat ook de multi-device strategie in de campagne van belang is.

Buying journey

Het gebruik van smartphones overstijgt dat van desktop-pc’s, laptops en tablets. En daarmee neemt ook de tijd toe die in apps wordt doorgebracht: smartphone-gebruikers brengen 87 procent van hun tijd op hun telefoon door in apps. Logisch, want 85 procent geeft de voorkeur aan een app boven een mobiele website. Bij het opzetten van de advertisingcampagne moeten reismarketeers hierop inspelen. Het voordeel van apps is dat marketeers in direct contact staan met de gebruikers. Dit biedt ze veel kansen om klanten aan te trekken, zowel via de app als via pushnotificaties, e-mails, et cetera. 

Met al deze ontwikkelingen hebben reismarketeers veel opties om hun doelgroep te bereiken, ze gepersonaliseerde advertenties te tonen en ze van een ‘window shopper’ in een koper te veranderen. Om ultra-realtime, op maat gemaakte advertenties te kunnen aanbieden, is het belangrijk dat de reissector zich aanpast aan een mindset van het verzamelen en correct analyseren van data. En dus zo goed mogelijk gebruikmaken van AI en profiteren van een compleet overzicht van de ‘buying journey’ van de reiziger.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond