-

Zo kun je talenten binnen online marketing werven en boeien

Drie experts uit het hr-werkveld, Delano Brand (Newpeople), Peter Hutta (Ring) en Thomas Pleunis (Creative Group) delen hun visie op vragen als ‘waarnaar zijn bedrijven op zoek?’, ‘wat zoeken kandidaten?’ en vooral ‘wat zijn goede manieren om toptalenten binnen online marketing te werven en te blijven boeien?’ Dat deden ze op Online Tuesday #91 met het thema “Chasing Talent”.

Bedrijven zoeken: 
  • De expert, de ‘high potential candidate’
  • Flexibel (iemand die zich kan aanpassen)
  • Geen 9-5 mentaliteit
  • Ondernemende spirit 
  • Kandidaten voor de lange termijn
  • Expertise op hoog niveau
  • Met realistische salarisverwachtingen 
  • Past bij de cultuur van de organisatie
  • Digital native
  • Ambitie om te groeien 
Kandidaten zoeken:
  • Uitdaging in het werk 
  • Leuke plek om te werken met een geweldige cultuur
  • Ze willen impact maken
  • Flexibiliteit in uren / werk vanuit huis
  • Werk voor een bekend / sexy merk
  • Zich verder ontplooien
  • Een stap vooruit in salaris (niet altijd)
  • Een (nieuwe) baan die past bij een (nieuwe) levensfase
  • Werk dichtbij huis 
  • Een werkgever die iemand ondersteunt

Een twijfel in de geest van een kandidaat of klant is niet twijfelen aan iemands bekwaamheid of geschiktheid om voor een organisatie te werken, het is een gebrek aan informatie. Dus verzorg de kandidaat met adequate informatie en wees snel met de opvolging. 

Toptalent werven = dating?! 

Een toptalent werven is enigszins te vergelijken met dating. Je spreekt niet zomaar iemand aan en vraagt of diegene bij jou wil komen werken. Je kijkt eerst naar de waarden van je organisatie. Daaronder valt de visie en missie van de organisatie, hieronder enkele voorbeelden uit mission statements van een aantal organisaties. 

“To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.” (Google)

“To be our customers’ favorite place and way to eat and drink.” (McDonald’s)

“To create safe neighborhoods” (Ring)

In de volgende stap maak je een persona van het toptalent dat je zoekt. Wie is diegene die je zoekt en wat moet deze kandidaat meebrengen? Dat geeft jou eveneens input waar je de kandidaat zou kunnen vinden. Op basis daarvan bepaal je hoe je de toptalenten daadwerkelijk gaat werven. Bijvoorbeeld: actiegericht en persoonlijk de kandidaat via LinkedIn benaderen. 

Wat zijn karaktereigenschappen van toptalenten: 
  1. Bezit vaardigheden, maar is vooral gericht op resultaat
  2. Een speler met ‘ik wil slagen’ mentaliteit
  3. Houdt ervan te worden geëvalueerd en verantwoording af te leggen
  4. Vraagt om coaching en wil groeien
Onthoud vooral de woorden van Simon Sinek: 

Bron: Twitter (2014)

‘Hire for culture fit’, omdat:  
  • Mensen zijn loyaal aan cultuur, niet aan strategie
  • Je cultuur is je merk
  • Cultuur zorgt voor differentiatie m.b.t. concurrentie 
  • Cultuur is efficiënter dan strategie
  • Strategieën kunnen worden gekopieerd, dat is niet mogelijk met een bedrijfscultuur
  • Cultuur is veerkrachtiger dan strategie
  • Cultuur biedt meer discipline dan disciplinaire maatregelen
Voorbeeld van een interviewproces om toptalenten te werven: 
  1. Afstemming op de missie en waarden van de organisatie:
  • Maak de kandidaat comfortabel. Onthoud dat het een tweerichtingsproces is.
  • Wijs twee waarden toe aan elke kandidaat die je interviewt.
  • Stel vragen met de STAR-methode.
  1. Toetsen op de juiste vaardigheden:
  • Maak een business case. 
  • Interview delegeren aan een expert. Het interview zoude een maximale lengte hebben van 20 minuut met genoeg tijd voor vragen van de kandidaat.
  1. Potentieel om resultaten op lange termijn te leveren:
  • Wees brutaal eerlijk en stel de juiste verwachtingen. 
  • Stelt de kandidaat de juiste vragen? Dit zegt veel over de kandidaat.

Bron: Hackernoon (2018)

Het lijkt een uitdaging te zijn om specialisten binnen online marketing te vinden. Onlangs dit feit is het alsnog raadzaam om zes tot twaalf maanden op toptalenten te blijven wachten, indien men diegene niet direct vindt. Voor start-ups die vaker op korter termijn kandidaten zoeken is het raadzaam om kandidaten met een breed skillset en een proactieve houding aan te nemen om ze breder in te kunnen zetten binnen de organisatie. 

Daarnaast is het belangrijk iemand niet alleen vanwege haar/zijn vaardigheden aan te nemen, maar op zoek te gaan naar de juiste mentaliteit die bij de organisatie past. 

Als de perfecte kandidaat is gevonden: houd diegene bezig, daag hem of haar uit, investeer in opleidingen, smeed een bond en zorg vooral ervoor dat diegene blijft lachen. Mocht je geïnteresseerd zijn in aanvullende tips en trucs om talenten te werven en te binden aan je organisatie, lees mijn eerder gepubliceerd blog op Emerce

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond