-

Meer impact met interactieve banners

Hoewel er steeds minder op display-advertenties wordt geklikt, zijn ze nog altijd een onmisbaar onderdeel in een online marketingstrategie. Verschillende interactieve technieken zorgen ervoor dat ze hun waarde behouden. Door de advertenties op een slimme en aantrekkelijke manier vorm te geven, door hun daadwerkelijke effect te meten, en door ze snel en slim aan te passen blijven ze effectief.

Sinds 2019 daalt de klikfrequentie van display-advertenties met 32% (zie hier). Gebruikers hebben steeds meer last van banner-blindness waardoor het ‘pushen van zoveel mogelijk impressies’ al lang niet meer de juiste strategie is
en zelfs als vervelend kan worden ervaren. Maar wanneer je display advertising op een juiste manier inzet blijft het een essentieel instrument in je marketing strategie. In dit artikel krijg je vijf tips om de impact van je advertenties te vergroten.

1. Interactieve display advertenties

Met een interactieve display-uiting richt je je zowel op branding als op interactie, zonder een gebruiker naar de website te sturen. Als je de gebruiker op een juiste manier kan laten interacteren met je uiting – bijvoorbeeld door middel van sliders, scrollen, swipen, typen of elementen selecteren – dan kun je de gebruikservaring van je uiting veranderen en daarmee de
impact vergroten. Hierdoor kan je de boodschap die je wilt overbrengen persoonlijker en interessanter maken en zijn display ads niet langer ‘advertenties die je ooit voorbij zag komen’ maar advertenties die je onthoudt en die positief bijdragen aan de customer journey.

Afb. 1: Interactieve verkiezingscampagne voor DPG Media.

2. Vul je advertenties dynamisch in

Afb 2: Live RSS banner voor AD.nl

Door je advertenties dynamisch in te vullen met gebruik van verschillende variabelen is het mogelijk om ze persoonlijker aan te laten sluiten bij de eindgebruiker. Op die manier kunnez ze nog meer impact genereren. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van RSS-feeds het laatste nieuws tonen in je dynamische banners. Het probleem hierbij is dat het ontwikkelen van high
impact ads op zichzelf al erg tijdrovend kan zijn. Deze dan ook nog dynamisch in te laten vullen kost nog meer tijd, iets waar dan vaak geen ruimte meer voor is. Dat is zonde, want met dynamische advertenties is het zoveel makkelijker om je uitingen persoonlijker te maken en deze sneller en beter op te laten vallen bij de gebruikers die je wil bereiken. Er zijn al verschillende tools ontwikkeld voor het dynamiseren van je banners. Dit kan voor IAB bijvoorbeeld vanuit Google studio of voor rich media met behulp van PEXI.

 

 

 

 

3. Doorbreek creatieve grenzen

Probeer bij het ontwerpen van je display advertentie af en toe eens letterlijk out-of-the-box te denken. Hoewel IAB formaten nog steeds de standaard zijn, is tegenwoordig veel mogelijk. Denk aan nieuwe soorten advertentieformaten, of het combineren van verschillende adslots, het toevoegen van video of audio aan je banner, etc. Door af en toe buiten de door IAB gebaande paden te breken dwing je zowel de designer als de developer om opnieuw over display na te denken. Steeds meer publishers staan daarnaast, door de erg goede resultaten, juist open voor nieuwe ideeën en innovatieve uitingen.

Afb. 3: Laptopcampagne voor Tweakers.

4. Meet de juiste metrics

Display-advertenties afrekenen op de juiste metrics kan voor veel adverteerders nog wel eens een hoofdpijnproject zijn. Hoewel de CTR een goed beeld geeft of de banner een aanleiding is om de website te bezoeken, weten we inmiddels dat de attribuerende waarde van display groter is dan de CTR doet lijken. Omdat het meten van attributie met de huidige GDPR-regelingen ook steeds lastiger wordt, is het goed om af en toe te herzien hoe je naar je display metrics kijkt. Kijk met (interactieve) display-uitingen daarom vooral naar metrics die bij de uiting zelf passen. Kan een gebruiker op specifieke elementen klikken in een uiting? Meet dan ook die specifieke klikken. Gebruik je een slider waarmee elementen veranderen in een uiting? Meet dan ook hoe vaak deze slider gebruikt is en welke elementen het meest vertoond zijn. Op die manier is het steeds beter mogelijk om inzicht te krijgen in het gebruik van je advertenties en daarop te optimaliseren en te testen. Zo verbeter je niet alleen de ervaring die gebruikers hebben met je advertenties maar ook de ROI.

Afb 4: Interactieve autocampagne voor 2dehands

5. Vereenvoudig aanpassingen en optimalisaties

Een veel voorkomend ‘probleem’ bij het inzetten van complexere uitingen is dat het veel tijd kost om deze op te zetten. Daar komt nog bij dat het optimaliseren van deze uitingen ook nog eens tijdrovend kan zijn. Developers moeten namelijk aanpassingen gaan doen in de uitingen, marketeers moeten deze weer uploaden in het advertentiesysteem en vervolgens weer koppelen aan de juiste campagne(s). Algoritmes van deze systemen moeten weer op gang komen na het inboeken van de nieuwe advertenties om optimaal te kunnen draaien en dan ben je zo weer een week verder: al met al een tijdrovende klus die de efficiëntie van marketeers nooit ten goede komt. Marketeers moeten weer doen waar ze goed in zijn: campagnes beheren en optimaliseren. We willen het nog wel eens vergeten, maar ook dat kost tijd.

Wij maken zelf gebruik van een adserving-systeem dat gebruik maakt van third party tags. Daardoor hoeven we maar een keer door het hele inboekproces te doorlopen, omdat we in onzeadserving-tooling de advertentie aan de achterkant snel en efficiënt kunnen aanpassen. Nog een bijkomstigheid is dat je het adserving systeem aan het advertentieplatform kan koppelen, zodat je met één druk op de knop je advertenties in het advertentieplatform hebt. Zo ben je dus geen uren meer bezig bent met het inboeken van advertenties. Je kunt als marketeer veel uren besparen die je vervolgens weer kunt investeren waar het hoort: in de campagnes.

Engagement met display

De advertisingwereld blijft constant veranderen en display blijft niet achter. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider en het aandeel van display wordt steeds groter, mits je dit op een juiste manier aanpakt. Het is steeds beter mogelijk om engagement creëren vanuit je display advertenties waarbij we verder kijken dan alleen de hoeveel impressies en klikken die je hebt behaald.

Over de auteur: Stefan Neuenschwander werkt als Display / Automation Marketeer bij Pink Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond