-

Waarom B2B Black Friday ook zou moeten omarmen

Trends in B2C waaien vaak over naar B2B. Tot nu toe was dat met Black Friday niet echt het geval. Lijkt dat te veranderen?

De dynamiek van B2B verschilt behoorlijk van de B2C-dynamiek. Toch sluipen verwachtingen die we hebben in B2C-omgevingen de B2B-wereld in. Zodra aanbiedingen, diensten en deals in B2C breed geaccepteerd zijn, projecteren we die verwachtingen op B2B. Terwijl deze B2C trends niet per se nuttig zijn voor B2B. We willen ze omdat ze het nieuwe normaal zijn, omdat het kan.  

Neem als voorbeeld een leverancier van verpakkingsmaterialen. Klanten vragen om levering op dezelfde dag. Niet alleen voor spoedorders, maar voor reguliere, dagelijkse leveringen. Je kunt je afvragen of dat nodig is, of überhaupt efficiënt. Dat is het zeker niet voor de leverancier en zeer waarschijnlijk ook niet voor de klant. Wil je echt dat je magazijnmedewerkers iedere dag kleine leveringen ontvangen en verwerken in plaats van wekelijks een grotere order? Dat is veel tijdrovender, nog los van het extra papierwerk. En toch gebeurt het. 

Het voordeel van de eerste zijn

Het idee om Black Friday te omarmen in B2B is niet zo vreemd gezien de verwachtingen in B2C. Klanten korting geven is ook niet onbekend in B2B, dus waarom zou je dat niet doen tijdens Black Friday en Cyber Monday? Het is op z’n minst het proberen waard. B2B bedrijven die nu op de trend inspringen, profiteren van het pioniersvoordeel: het is nieuw en daarom valt het op. 

Drie manieren waarop B2B kan inspringen op Black Friday

Black Friday kortingen hoeven in B2B niet eens zo hoog te zijn als in B2C. Het feit dat er korting is, is al genoeg om klanten die al via je commerce platform bestellen over de streep te trekken. Afhankelijk van hoe je je marketingactiviteiten organiseert, zou de Black Friday korting ook nieuwe klanten kunnen overtuigen hun eerste order te plaatsen. 

Een B2B-organisatie kan er ook voor kiezen om huidige en nieuwe klanten een extra service aanbieden, zoals een gratis workshop, een gratis consult of een gratis whitepaper. Op die manier is Black Friday een echte leadgenerator. 

Een derde optie om op Black Friday in te springen is door kortingen  te ontwikkelen voor vertegenwoordigers. De actie kan een mooie ingang zijn voor een gesprek, of een extra motivatie om de deal te sluiten.

Maak gebruik van Black Friday

Dus ja, B2B moet zich zeker bekommeren om Black Friday. Niet alleen omdat B2B-inkopers het binnenkort gaan verwachten vanwege hun persoonlijke koopervaringen, ook omdat er verkopen en leads te behalen zijn. B2C-bedrijven hebben het voorwerk al gedaan, B2B-bedrijven hoeven dat alleen nog maar te omarmen.

Over de auteur: Na een Universitaire opleiding en PhD in de kunstmatige intelligentie is Kees de Koning in 1999 begonnen bij Lost Boys MediaLab als software developer. Door de jaren heen heeft hij bij verschillende agencies in gewerkt in rollen op het snijvlak van techniek en business, meestal als technisch directeur. Sinds vorig jaar heeft hij zich bij Emakina volledig toegelegd op B2B e-commerce en helpt hij B2B klanten bij hun digitale transformatie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joost Brugmans - Orderchamp

Kees, helemaal mee eens en wat een timing. De eerste grootschalige collectieve B2B actie is bij ons een feit. Bij Orderchamp hebben we in de aanloop naar BF/CM weekend als eerste Wholesale Marketplace ooit een B2B koopjesfestijn opgetuigd met meer dan 100 verschillende merken. Kortingen lopen op tot 30%, maar veelal inderdaad rond de 10-20% (wat in wholesale al top is voor een betere marge). De actie is vanochtend van start gegaan en nu al een daverend succes. Orders blijven binnenvliegen. We zien veelal orders van nieuwe retailers, oftewel merken bouwen hiermee een nieuw klantenbestand op (ingang). We zijn benieuwd waar we op eindigen maandag. Als je meer wilt weten, let me know.

Kees de Koning - Emakina

Mooi initiatief Joost, ben benieuwd naar de resultaten maandag!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond