Offline ervaringen voeden online buzz
Voor twintig mensen een diner organiseren en daarmee 1,6 miljoen views op YouTube scoren, dat is de combinatie van experiential marketing en social media in optima forma. Hoe kun je met je evenement zoveel mogelijk buzz creëren?
Toegegeven, het is niet voor iedereen weggelegd om viral te gaan met een evenement zoals KLM lukte met het genoemde diner, dat afgelopen kerst werd gehouden op Schiphol. Waar je als evenementorganisatie wél op kunt sturen is de betrokkenheid van de deelnemers. Achtennegentig procent van de consumenten maakt digitale of sociale content als zij een evenement bijwonen en deelt die online, blijkt uit een onderzoek van Eventmarketer. Daarin valt ook te lezen dat 72 procent van de consumenten positiever staat tegenover merken die kwalitatief goede evenementen organiseren waar ze content (meestal foto’s) uit halen. Dat gegeven is natuurlijk koren op de molen van experiential marketing, waar het er immers om gaat dat de consument een memorabele ‘live’ beleving heeft. Het biedt merken de mogelijkheid om met mensen in contact te treden op een manier die online kanalen op zichzelf niet kunnen bieden. Ze creëren een positief gevoel over hun organisatie. Voor de consument is het een gelegenheid om nieuwe ervaringen op te doen die ze anders niet zouden meemaken.
Online speelt belangrijke rol
Deze definitie betekent niet dat online kanalen geen rol spelen bij experiential marketing. Integendeel. Wat je als marketeer wilt, is zoveel mogelijk positieve ruchtbaarheid geven aan het evenement, zodat de impact van de boodschap die je uitdraagt zo groot mogelijk is. Niet alleen de deelnemers, maar alle potentiële klanten moeten het idee krijgen dat ze een persoonlijke connectie met je merk willen en kunnen hebben. En zoals bekend nemen consumenten dat eerder aan van andere consumenten dan van het bedrijf zelf. Bijkomend voordeel is dat de organisator van het evenement de user-generated content kan gebruiken voor andere marketingdoeleinden. Denk aan een fotowedstrijd waarvan de ingezonden beelden op de eigen website of een e-mailnieuwsbrief kan worden ingezet.
User-generated content stimuleren
Hoe kun je stimuleren dat bezoekers deze waardevolle content gaan creëren en delen? Bied een incentive. Als er een mooie prijs te winnen valt zijn mensen zeker bereid om de hashtag van je evenement te gebruiken. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van de drang om op te vallen op social media. Oftewel: laat bezoekers iets zien of beleven dat ze wel moeten delen. De Coca-Cola parade die rond kerst overal ter wereld wordt gehouden is hiervan een goed voorbeeld. Maar het kan ook simpelweg een photo booth zijn die mensen niet kunnen weerstaan, zoals die van het Mauritshuis tijdens Lowlands. Ook een interessante manier om het maken van user-generated content te bevorderen zijn Snapchat-filters. Uiteraard heeft dit alleen zin als je een jongere doelgroep hebt. En denk na over het uitzenden van live content – vrijwel elk social media-kanaal biedt die mogelijkheid.
Resultaten meten
Zodra het evenement heeft plaatsgevonden wil je natuurlijk inzichtelijk krijgen wat het totale effect van je experiential marketingcampagne is. Daarbij kijk je naar drie pijlers: succes, ROI en impact. Het succes meet je door naar de conversie van het evenement zelf en de ervaringen van bezoekers en betrokkenen te kijken. De conversieratio wordt berekend als de verhouding tussen het aantal verstuurde uitnodigingen en het aantal registraties. De ervaring van de deelnemers breng je in kaart door onderzoek te doen, zowel direct als indirect. Hoe werden de sessies bezocht en wat was de beoordeling daarvan? Hoe werden de sprekers beoordeeld? Hoeveel surveys en polls zijn er ingevuld en wat zijn daar de resultaten van? Hoeveel connecties zijn er gemaakt? Indirect kun je de social media impressies tijdens en na de campagne kwantificeren op basis van merksentiment en bereik.
De tweede pijler is de ROI van de campagne. Dit kun je financieel benaderen: hoeveel heb je uitgegeven aan het evenement en wat heeft het opgeleverd? Maar dat zegt nog niets over het sneeuwbaleffect dat je hoopt te bereiken met je evenement. Volgens gegevens van onderzoeksbureau Respons trok het Amsterdam Dance Event dit jaar bijvoorbeeld 375.000 bezoeken. Het aantal social media-volgers is bijna het dubbele: 668.174. De ‘engagement’ is dus groot, ook al is niet iedereen lijfelijk aanwezig bij het jaarlijkse dansevenement. “Je ziet vooral dat festivals de social buzz goed voor elkaar hebben,” zegt Lex Kruijver van Respons, “en binnen die categorie is Amsterdam Dance Event een leidend voorbeeld. Het is feitelijk een platform voor de verschillende evenementen die plaats vinden. De organisatoren daarvan communiceren zelf ook over het programma en de artiesten zodat je een sneeuwbaleffect krijgt. Dat betaalt zich terug in de opkomst. Je zag het afgelopen weekend ook gebeuren bij het 3×3 basketbalkampioenschap in Amsterdam. De organisatie deelde op Facebook en Instagram vooral spelersprofielen en gaandeweg ontstond er een positieve deining op social rond het event. Heel knap.”
De derde pijler, de impact van het evenement, zegt iets over de zakelijke waarde. Hoeveel commerciële kansen heeft het opgeleverd? Wat is het effect op sales pre- en post-evenement? Dat is gemakkelijker te bepalen bij een product demo dan een event met een ‘feelgood’ insteek. Wel kun je natuurlijk patronen in kaart brengen en zo een eventueel verband met het evenement onderzoeken. Dé oplossing voor het meten van de totale conversie naar aanleiding van evenementen en de user-generated content die eruit voortkomt is echter nog niet beschikbaar. Het is dus zaak KPI’s te kiezen die wel meetbaar zijn zoals merkbekendheid en -sentiment.
Het synergie-effect van experiential marketing en een goede social-contentstrategie kan groot zijn. Maak user-generated content daarom onderdeel van je plan van aanpak voor een maximaal effect.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond