-

Onderzoek: blijvend effect van COVID-19 op e-commerce

De  lockdowns van de afgelopen twee jaar hebben snelle en dramatische veranderingen gebracht in de manier waarop we goederen kopen en ontvangen. De impact van COVID-19 op retailers en merken is duidelijk en werd al aangetoond in tal van onderzoeken. Wat tot nu toe niet is onderzocht, is in hoeverre deze veranderingen in 2022 en daarna zullen voortduren.

In het laatste rapport van Metapack, opgesteld in samenwerking met Retail Economics, hebben we gekeken naar het blijvende effect dat COVID-19 zal hebben op de manier waarop mensen goederen kopen en ontvangen. Hier zijn enkele van de meest interessante verschuivingen die we hebben waargenomen.

De blijvende  verschuiving naar online

De pandemie heeft de manier waarop we leven, werken en winkelen fundamenteel veranderd. Na meerdere lockdowns in de afgelopen twee jaar, wordt nieuw online gedrag nu versterkt doordat consumenten barrières hebben overwonnen, zoals het opzetten van online accounts, het verstrekken van betalingsgegevens en het winnen van vertrouwen.

Na de eerste fase van de pandemie te hebben verlaten, gaat de detailhandel een nieuw tijdperk in. Uit ons onderzoek blijkt dat 650 miljard dollar aan non-food-uitgaven tegen 2025 inderdaad naar online zal verschuiven. We schatten dat 20% van de consumenten nu verwacht permanent online te gaan winkelen als gevolg van nieuw gedrag dat zich sinds de pandemie heeft gevormd. Deze nieuwe golf van ‘digitale shifters’ (een consumentencohort – onder andere die we in het rapport hebben geïdentificeerd – die permanent overschakelt naar meer online winkelen) zal naar verwachting een extra 540 miljard dollar aan online verkopen ondersteunen via thuisbezorging.

Thuiswerken verstoort de detailhandel

De verstoring is voor een groot deel veroorzaakt door thuiswerkende consumenten. 42,2% van de thuiswerkende consumenten verwacht permanent meer online te winkelen, vergeleken met 16,8% van degenen die hun normale werkpatroon voortzetten. Een gevolg van de verschuiving naar online betekent dat 35,8% van de Britse consumenten verwacht in de toekomst minder fysieke winkels te zullen bezoeken, vergeleken met degenen die verwachten te bezuinigen in de VS (28,7%), Duitsland (20,8%) en Frankrijk (17,2%).

Aan de andere kant hebben meer thuiswerkende consumenten het slagingspercentage van eerste leveringen vergroot en een veel groter aantal mogelijke bezorgmomenten geopend. Ongeveer een vijfde van de consumenten in belangrijke markten werkt sinds COVID-19 meer vanuit huis. Tegen 2025 verwachten thuiswerkers dat hun aandeel online bestellingen dat thuis wordt bezorgd, met 10% zal stijgen, vergeleken met gemiddeld 8% onder degenen die geen verandering in hun werk hebben ondergaan. 

Duurzame levering: later, niet duurder

Natuurlijk is COVID-19 verre van de enige kracht die de houding van de consument verandert. Het verminderen van onze collectieve impact op het milieu is een belangrijke prioriteit geworden voor shoppers over de hele wereld, niet in de laatste plaats gedreven door de jongere generatie. Terwijl driekwart (74,4%) van de online shoppers maatregelen zou overwegen om de bezorging duurzamer te maken, zijn er maar weinig bereid ervoor te betalen. Bij het nadenken over het verduurzamen van online leveringen, zijn deze shoppers overwegend voorstander van het accepteren van langere levertijden (en het overgaan op ‘out of home’ levering) dan extra betalen om de uitstoot te compenseren.

Frankrijk is echter de enige uitzondering, met 56,6% van de online shoppers die bereid zijn over te stappen op afhaling, in plaats van langere levertijden te accepteren (34,3%) of te betalen om de uitstoot te compenseren (9,2%). Het onderzoek toont ook aan dat jongere Franse consumenten twee keer zo vaak bereid zijn te betalen om de CO2-uitstoot te compenseren in vergelijking met Franse senioren. Om precies te zijn, 11,0% van de 18- tot 24-jarigen zou hogere kosten accepteren om de uitstoot te compenseren, vergeleken met slechts 5,6% van de consumenten van 55 jaar of ouder.

Waarnemen hoe consumentenvoorkeuren zijn veranderd, is één ding; begrijpen hoe je je eigen bedrijf kunt draaien daaraan tegemoet te komen, is iets heel anders. Metapack’s E-commerce Delivery Benchmark Report gaat niet alleen over het blootleggen van consumententrends, het gaat ook over de manieren waarop topretailers en merken al reageren om verandering te omarmen en succes te hebben in 2022. De e-commerce-first economie waar we het al zo lang over hebben is eindelijk gearriveerd, en het is nu tijd om ons aan te passen. 

Download hier het volledige E-commerce Delivery Benchmark Report 2022

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond