-

Online verkopen: tips voor het efficiënt opzetten van een webshop

Hoewel een webshop steeds meer als noodzakelijk wordt gezien, kijken veel zelfstandige retailers op tegen het managen van nóg een bedrijf naast hun bestaande onderneming. Desalniettemin heeft COVID-19 duidelijk gemaakt dat de klassieke fysieke retail kwetsbaar is. Zeker met een eventuele tweede golf in het vooruitzicht is het voor retailers veiliger om over te stappen naar omnichannel ondernemen: een winkel én webshop dus. 

Maak multi-beheer makkelijker

De overstap naar deze nieuwe vorm van ondernemen wil je natuurlijk het liefst zo overzichtelijk mogelijk maken. Je krijgt er immers een nieuwe omzetstroom, doelgroep en groeimogelijkheden bij! Maak het zetten van de eerste online stappen makkelijker met de volgende tips:

Bewaar het overzicht door voorbereiding

Spring niet zomaar in het diepe. Begin met het opstellen van een duidelijk overzicht van wat er moet gebeuren voordat je volledig up and running bent. Dit begint al bij het bouwen van je webshop: kies je voor een ‘open source’ platform en laat je een externe web developer alles ontwerpen, of kies je voor een SaaS-platform en ga je zelf aan de slag? 

Onderzoek wat het bouwen, invullen en openen van een webshop inhoudt, en begin dan pas met de uitvoering. Zo voorkom je onverwachte tegenvallers en een langzame start.

Automatiseer, automatiseer en nogmaals: automatiseer

Als je overdag achter de toonbank staat, wil je niet ‘s avonds nóg een keer moeten invoeren wat je die dag ‘offline’ verkocht hebt om zo je voorraad up to date te houden. Dubbel werk is een verspilling van tijd en energie. Dus: investeer in een systeem dat automatisch je online voorraad aanpast zodra je offline iets verkoopt en andersom. Onderzoek daarnaast welke apps en integraties je kunnen helpen bij het verder optimaliseren van de processen – zowel in je webshop, als in de backend. 

Ken de kracht van een positieve klantervaring

Uiteindelijk draait het ook bij online ondernemen om de ervaring van de consument. Een positieve ervaring is grotendeels bepalend voor een eventueel vervolgbezoek, en als ondernemer is je voornaamste doel dan ook om te bouwen aan een vertrouwensband met zowel je offline als online bezoekers. Een manier om dit te realiseren is weten wat je onderscheidend maakt ten opzichte van anderen en je daar verder in te ontwikkelen.

Voor zelfstandige ondernemers vertaalt dit zich vaak naar de merkbeleving: klanten bezoeken je fysieke winkel om een bepaalde service en interactie te ervaren. Probeer deze beleving ook te vertalen naar je online onderneming. Daarnaast zijn natuurlijk zaken als een logische websitestructuur, duidelijke categorieën en een vriendelijk ogend design belangrijke factoren in de totaalervaring van de consument. 

Een tweede aspect in het opbouwen van vertrouwen bij klanten is het wegnemen van onzekerheid. Zorg ervoor dat je betaalpagina een betrouwbare indruk maakt en dat je verzend- en retourproces duidelijk wordt gecommuniceerd. Ook belangrijk: ben goed bereikbaar in het geval dat er toch iets mis gaat. 

Om de toekomst van je onderneming veilig te stellen is omnichannel ondernemen een logische volgende stap. Het helpt je voorbereiden op onvoorziene omstandigheden en maakt je minder afhankelijk van één omzetstroom. Bovenstaande tips maken de overgang eenvoudiger en overzichtelijker. 

Op Emerce is onlangs een eBook verschenen over selectiecriteria rond e-commerce platforms, nu gratis te downloaden: ‘Hoe selecteer je het juiste B2B Commerce platform in 2020?‘.

Over de auteur: Hjalte Niehorster is product director bij Lightspeed 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond