-

‘Opkomst mega-marktplaatsen probleem voor veel retailers’

De consolidatie in e-commerce en de opkomst van mega-marktplaatsen dwingt retailers na te denken over een separaat Product Information Management systeem (PIM). Dat zegt Bram Hoekman, CTO van XSARUS – ontwikkelaar van e-commerceomgevingen.

‘We zeggen hier – vaak gekscherend – je ontwikkelt nu een eigen webshop om straks te kunnen verkopen op marktplaatsen. Iedereen koopt straks toch zijn massagoederen of commodities via een beperkt aantal ‘preferred webshops’ – online mega-marktplaatsen waar men al een account heeft – zoals Bol.com, Wehkamp en Amazon.’ Zeker voor het behalen van volumes zijn winkeliers naast de eigen kanalen afhankelijk van dit soort marktplaatsen.

Wat is precies het probleem dan?

Bij de meeste retailers is de ‘systeem-architectuur’ niet flexibel genoeg om effectief aan te sluiten op die platformen. Er is geen centrale basis van waaruit productinformatie wordt verspreid naar alle verkoop- en marketingkanalen. Omdat e-commerce zo’n ongekende vlucht nam, leek alleen het snel optuigen van nieuwe verkoopkanalen van belang. Digitale oplossingen op de winkelvloer, e-commerce of een applicatie: alles moest met gigantisch tempo uit de grond worden gestampt. Aandacht voor een verbindende basis was er niet en dat gaat volgens Hoekman bij veel retailers dus tot problemen leiden.

Verder moet je kunnen differentiëren naar het groeiend aantal kanalen. ‘Het ene product wel in de webwinkel, maar niet op een marktplaats. Van een ander product moet de productinformatie wel zijn verrijkt, maar nog niet zijn gepubliceerd. Voor marktplaatsen moet de data weer in specifiek formaat worden aangeleverd. Taal- en cultuuraspecten moeten daar bijvoorbeeld in terugkomen. Als je het e-commerceplatform als centraal doorgeefluik blijft gebruiken voor de verspreiding van teksten, foto’s en producteigenschappen blijf je maar knopen.’ De systemen worden uiteindelijk te afhankelijk van elkaar en de rekenkracht die voor bijvoorbeeld e-commerce nodig is, veel te groot. ‘Het platform wordt dan bijzonder zwaar en verliest zijn wendbaarheid’

En de oplossing?

Dat betekent volgens Hoekman dat je moet nadenken over een andere inrichting van het IT-landschap. ‘Gelukkig maken retailers de overstap naar een best-of-breed landschap. Dat betekent dat voor iedere deeluitdaging een specialistisch systeem of tool wordt ingezet en deze tools onderling worden gekoppeld. Een systeem voor Product Information Management past daar perfect in en lost genoemde problemen op. Dan ontstaat architectuur waarin een centrale ‘hub’ alle productinformatie verdeelt over verkoop- en marketingkanalen.’

Het grote voordeel van dergelijke software noemt Hoekman de aanwezigheid van slimme triggers.  ‘Veranderen de productdata, dan wordt die wijziging alleen geëxporteerd naar de relevante kanalen. De datalogistiek is daardoor vele malen efficiënter.’ In plaats van dat een ERP – via het e-commerceplatform – met tien marktplaatsen in verbinding staat is er maar één connectie met het PIM. Die zet de wijziging om in het formaat dat geschikt is voor de marktplaats, er is geen onnodige verbinding met andere kanalen.

Als retailer neem je dus weer de regie in handen over datastromen. Wat betreft Hoekman betekent dat overigens niet dat je altijd alle informatie in een PIM opneemt. Nee, ieder deelgebied krijgt zijn eigen specifieke tool. PIM verzamelt al die gegevens als aanvulling op de productinformatie – beelden, teksten en eigenschappen. Uiteindelijk maakt je dat als organisatie zeer wendbaar.

‘Zo is bij een grote schoenenretailer in een paar maanden tijd het ERP vervangen. Het bedrijf verkoopt meerdere merken op eigen webshops en alleen al op vijf internationale marktplaatsen. Die snelle implementaties zijn alleen maar mogelijk als systemen goed geïsoleerd zijn en het PIM-systeem als verbindende schakel kon optreden.’ 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jaap Krijgsman

Klopt helemaal, alleen als fabrikant, groothandel en retailer ‘in-één’, heb je nog kans om goede zaken te doen. Onze website is net een paar dagen ‘live’ en we hebben daarnaast als fabrikant een paar artikelen op Bol.com en Amazon.de geplaatst. De eerste orders van alle platvormen komen binnen.
Als fabrikant van het unieke T-shirt voor de man met het buikmaatje meer, hebben we dankzij media-aandacht voldoende kijkers en kopers.

Jorrit Steinz

Goed verhaal. Voor producten van een eigen merk is het inderdaad essentieel om de productinformatie goed op orde te hebben in een PIM. Voor verkoop van producten die al bekend zijn op marktplaatsen zoals Amazon en bol volstaat de EAN, productnaam, prijs en voorraad waarbij er meegelift kan worden op de content die er al staat. Deze producten kunnen vervolgens eenvoudig met systemen als ChannelEngine rechtstreeks via het ERP, WMS of e-commerce platform ontsloten worden richting marktplaatsen waarna de orders weer centraal terugkomen in het eigen systeem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond