-

Optimale klantervaring zorgt voor hoge ROI van je e-mailcampagnes

E-mail is en blijft één van de meest lucratieve marketingkanalen. Data wordt met de dag inzichtelijker en e-mailcampagnes persoonlijker. Er kan steeds meer waarde worden toegevoegd aan de klantreis, wat de klantervaring optimaliseert. En dat is wat de klant verwacht. Door aan de verwachtingen van de klant te voldoen krijgt de ROI een boost – op de korte en lange termijn. 

De ROI (return on investment) van emailmarketing is volgens Tom Ricards – Account Director bij het Engelse personalisatie platform Fresh Relevance – vele malen hoger dan dat van andere marketingkanalen. Tenminste, wanneer een campagne zorgvuldig wordt opgezet en gepersonaliseerd. Data wordt steeds inzichtelijker en is met de dag makkelijker te vergaren. Er kan nauwkeurig worden vastgesteld wat de klant wil en verwacht, wat marketeers in staat stelt aan deze verwachting te voldoen. En dat zie je terug in de conversieratio. Tom verwacht dat er in de toekomst alleen maar meer mogelijk wordt op het gebied van data, personalisatie en automation, wat emailmarketing nog lucratiever zal maken.

Waardevolle berichten waar de klant wél op zit te wachten

Sales- en promotiemails maken plaats voor waardevolle berichten. Relevante e-mails die bijdragen aan een soepele – en onvergetelijke – klantervaring. Want dat is waarmee een bedrijf zich tegenwoordig onderscheidt. Elk contactmoment, ieder bericht dat de doelgroep ontvangt, zou het aankoop- of aanmeldproces eenvoudiger, interessanter én leuker moeten maken. Dit is geen uitzondering, maar de regel; het is wat de klant in deze tijd verwacht, aldus Tom.  

Data van verschillende platformen – zoals de website, CRM (customer relationship managementsysteem) en Google Analytics – kunnen steeds makkelijker worden geïntegreerd, wat het mogelijk maakt de behoefte en verwachtingen van zowel prospects, leads als bestaande klanten optimaal in kaart te brengen. Van nog voor het eerste contactmoment, het gedrag op de website tot aan de interesses ná de aankoop. Per klant en klantreisfase kunnen er persoonlijke berichten worden gestuurd, om optimaal in te spelen op het gedrag, de interesses en behoeftes. 

Hoe relevanter en persoonlijker een bericht, des te groter is de kans dat een prospect klant wordt en een nieuwe klant een loyale. Automation software maakt het personaliseren van campagnes steeds eenvoudiger. Van relevante productaanbevelingen, inspiratiemails, waardevolle productinformatie en how-to-tutorials tot aan verleidelijke cart abandon mails. Berichten worden relevanter, dynamischer én interactiever – en dat wordt door de klant gewaardeerd. 

GDPR heeft kaf van koren gescheiden

De nieuwe wetgeving omtrent GDPR (general data protection regulations) leek roet in het eten te gooien, maar in de praktijk blijkt vaak het tegendeel waar te zijn. Waar de klant voorheen bedolven werd onder promotiemails en berichten eenvoudig over het hoofd werden gezien – of als spam – heeft de GDPR het kaf van het koren gescheiden. Een email – waar bewust voor gekozen is – wordt eerder geopend. Zeker als de klant weet dat deze écht van waarde is en speciaal voor hem of haar. 

Personalisatie campagnes eenvoudiger dan verwacht

Veel bedrijven laten kansen liggen, waardoor hun emailcampagnes niet de gewenste resultaten opleveren. Zonde, want er zijn meerdere manieren om emailcampagnes te optimaliseren. Naast de platforms, software en analysetools, die gepersonaliseerde campagnes voeren steeds makkelijker en efficiënter maken, zijn er diverse tactieken om meer winst uit emailcampagnes te halen. Van het gebruik van gepersonaliseerde pop-overs om de emaildatabase te groeien, gedragssegmentatie, relevante productaanbevelingen tot aan het versturen van meerdere cart abandon mails. Kies de juiste voor jouw bedrijf en je wint niet alleen de slag om, maar ook de harten van de consument.

Meer weten? Download dan hier de whitepaper: In vijf stappen naar een geoptimaliseerde e-mailcampagne.

Over de auteur: Michael Linthorst is CEO van Copernica BV.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond