-

The Bastard bedient loyale klanten met unieke e-mailcampagne

Krijgen door te geven. Met een oprechte focus op dat laatste. The Bastard geeft zoveel aan zijn consumenten, dat de Kamado-BBQ’s – en toebehoren – als warme hamburgerbroodjes over de toonbank vliegen bij de dealers. Een vernieuwende e-mailmarketingstrategie, gericht op een optimale klantervaring. Het resultaat? Binnen vier maanden een verdubbelde e-maildatabase en een e-mailnieuwsbrieven openratio van maar liefst 72%. Blije en loyale klanten, meer sales voor de dealer – de ultieme win-win. 

The Bastard Broers

The Bastard is één van de populairste BBQ-merken in Nederland, in het leven geroepen door de broers Martijn en Jeroen Wesselink die een passie deelden voor koken én ondernemen. Zij brachten hun eerste keramische BBQ’s op de markt als alternatief voor de duurdere Amerikaanse merken. Dit bleek een groot succes en het nieuws omtrent de nieuwe BBQ’s ging als een lopend vuurtje. 

In 2013 werd de Kamado-BBQ die de broers in eerste instantie voor ogen hadden een feit. The Bastard – een stoer Dutch Design – werd geboren en maakt goed BBQ’en toegankelijk voor iedereen. Van de zomerse BBQ-liefhebber tot de hardcore BBQ-fanaat die zich niet laat weerhouden door een buitje. The Bastard maakt van BBQ’en een feestje – weer of geen weer. 

The Bastard was direct een hit, wat zorgde voor het ontstaan van een opzichzelfstaande Bastard-community, waarin horecaondernemers en BBQ-liefhebbers hun ervaringen deelden. Een mooie ontwikkeling, maar het persoonlijke contact tussen The Bastard en haar fans ontbrak. Zonde, want The Bastard had haar klanten enorm veel waardevolle content te bieden om het ‘lekkerste’ uit de Kamado-BBQ te halen. 

Het werd tijd de klanten beter te leren kennen, om deze optimaal te kunnen bedienen. Hiervoor was het belangrijk ook buiten de sociale platformen aan de community te bouwen, direct waardevolle data te vergaren en meer controle over de klantreis te krijgen. E-mailmarketing bood de oplossing. Siebe – Marketing Manager bij The Bastard – sloeg de handen ineen met Laurens-Jan van Email Enzo –  een full-service e-mailmarketingbureau. 

The betere Bastard – nemen door te geven 

Samen met Email Enzo ontwikkelde The Bastard een vernieuwende e-mailmarketingstrategie, met een oprechte focus op geven. Het resultaat? Een ultieme BBQ-ervaring, de lekkerste gerechten en ‘trek’ in meer. Dit levert vanzelf de gewenste resultaten op: een loyaal klantenbestand en meer sales voor The Bastard dealers. 

Om klanten persoonlijke en waardevolle berichten te kunnen sturen was er eerst een database met relevante e-mailadressen nodig. The Bastard wist deze in 4 maanden tijd meer dan te verdubbelen; 90% van de nieuwe profielen zijn in de laatste 2 maanden gegenereerd via opt-in. De volle database is vervolgens opgedeeld in diverse segmenten. Er is zorgvuldig gekeken wie de desbetreffende klant is en wat hem of haar interesseert. Na dit helder in kaart te hebben gebracht zijn er wekelijkse gepersonaliseerde campagnes opgezet. Waarvoor nieuwe content is gecreëerd, maar ook slim gebruik is gemaakt van bestaande. Klanten ontvangen tips die van toepassing zijn op hun Bastard, toebehoren en gebruik. Daarnaast inspireert The Bastard de klant met unieke recepten, gratis downloads, workshops en een gepersonaliseerd aanbod. Dat de persoonlijke aanpak wordt gewaardeerd en de engagement hoog is bewijzen de open-ratio van 72% en de CTO van 50%. 

Wat er op het menu staat voor de toekomst? 

In 2020 wil The Bastard, zowel dealers als consumenten, nog meer productkennis bieden om het allerbeste en ‘lekkerste’ uit de BBQ te halen. Ook zal The Bastard doorgaan met het groeien van de loyale fanbase. Er zal in de toekomst steeds meer data vanaf andere platformen geïntegreerd worden zodat er gekeken kan worden naar het grotere geheel, zoals het websitegebruik en offline koopgedrag. Data-integratie maakt het mogelijk klanten steeds persoonlijker en consistenter te benaderen, wat bijdraagt aan een optimale klantbeleving. Dat is waar The Bastard naar blijft streven. 

The Bastard is meer dan een BBQ. Het is het sterk merk, een levendige en hechte community. The Bastard biedt geen BBQ-ervaring, maar een Bastard beleving – samen met zijn dealers. De krachten worden gebundeld, om de beleving te optimaliseren, wat zowel het imago van The Bastard als dat van de dealer ten goede komt. De goed doordachte opzet, de geavanceerde gepersonaliseerde strategie en nauwe samenwerking met zijn dealers geeft The Bastard een blijvende voorsprong op mogelijke toekomstige concurrenten.

Quick win(g)s en geheime ingrediënten 

Wat de quick wins en geheime ingrediënten van The Bastards succesformule zijn? Een goede opzet en een met zorg ingerichte database – klaar voor groei – is fundamenteel. Daarna is het zaak de klant écht iets waardevols te bieden, zonder direct commercieel bezig te zijn. Zorgen dat alles er perfect uitziet, waar de software Copernica hen bij helpt. Nemen door te geven en beloftes nakomen, écht een cadeautje bieden. Zodra een bedrijf een goede reputatie heeft zijn klanten veel eerder bereid hun emailadres achter te laten. Vaak vergeten, maar waar je als bedrijf overigens ook gewoon naar kunt vragen – mits er iets waardevols tegenover staat. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Zeeg

Voorlopig wachten we nog op een nieuwe Margriet schijf
Dus zoveel word er niet gedaan door bastard
Plus een BBQ waar van de toplaag craquelé is
BBQ Kost 1000€ dan zeggen ze het kan geen kwaad
Maar bge heeft geen scheuren.
Spijt dat ik toch niet voor een green egg gegaan
Daar kan je de temperatuur wel regelen
Al met al slechte service van bastard

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond