-

PageRank dood? Opeens is daar een update

Een PageRank-update konden we volgens Matt Cutts van Google dit jaar wel vergeten. Het feit dat er al zo lang geen vernieuwingen waren doorgevoerd, betekende volgens sommigen al dat het begrip direct naar de prullenbak kon. Op de valreep van 2013 kwam die update er dan toch. 

De PageRank geldt binnen de zoekmachine-optimalisatie nog steeds als één van de belangrijkste metrics. De score wordt gebaseerd op de hoeveelheid externe links en laat verdere kwaliteit buiten beschouwing. Bij de waarde van de score kun je dus zo je vraagtekens plaatsen.

Afgelopen oktober liet Cutts nog weten dat we door een ‘defect’ al enige tijd geen updates hadden gezien. De verbinding tussen de interne servers van Google en de toolbar die de score toont aan de gebruiker was verbroken. Er waren volgens de verklaring geen plannen dit te repareren.

De onverwachte update lijkt vooralsnog weinig grootste effecten te hebben. Het overgrote deel van de nieuwe websites heeft een beoordeling van PR1 of PR2 gekregen. Aan websites PR4 tot en met PR6 is weinig geschaafd. Honderden websites werden er bekeken en 90 procent daalde uiteindelijk in score. Grote winst lijkt er niet te zijn geboekt. Er zijn declasseringen van PR6 naar PR1 gezien, maar andersom tot nu nog niet.

Volgens Search Engine Watch wordt er al gezegd dat Googles update niet is gebaseerd op recente data. Ongewoon, maar de gegevens lijken eerder al maanden oud. Mogelijk van vlak na het moment dat de eerder genoemde koppeling defect raakte. Het moment van uitbrengen van zo’n tweedehands update is bovendien opmerkelijk. Volgens de website zou het wijzigen van de PageRank in de weken voorafgaande aan de feestdagen grote commerciële gevolgen kunnen hebben. Ook dit effect valt nog te bezien. Immers, linkbuilding op basis van kwantiteit wordt al enige tijd sterk afgeraden en kan zelfs negatieve gevolgen hebben.

Voor we het jaar afsluiten is het toch zaak de doodverklaarde PageRank weer onder de aandacht te brengen. Voor Google blijft het van invloed op het algoritme en de zoekresultaten. Hoeveel we er het komende jaar publiekelijk van gaan zien, blijft nog afwachten. Hebben jullie de PageRank al afgeschreven?

Deel dit bericht

19 Reacties

Rowdy

Wij hebben deze week eindelijk pagerank 1 gekregen.. Hopen dat het zin heeft..

Jan-Willem

Waar haal je “Het wijzigen van de PageRank in de weken voorafgaande aan de feestdagen kan grote commerciële gevolgen hebben.” vandaan? Welke commerciële gevolgen?

Het gaat hier om de PageRank die zichtbaar is via de toolbar, niet de PageRank in het daadwerkelijk algoritme van Google, dat word gewoon live berekent. Qua resultaten in Google veranderd er dus nul komma nul 🙂

Youri

Precies, wat Jan-Willem zegt. Vraag is dus hoeveel mensen die toolbar gebruiken en wie daarvan ook letten op de Pagerank die een pagina heeft. Dat zullen er niet veel zijn.

Ik denk dat het op de normale gebruiker geen invloed zal hebben, het is alleen voor de SEO handig om te bekijken wat de score in Google is en om vooruitgang te kunnen rapporteren.

Yoshi Tuk

Dank voor jullie reacties. Uiteraard betreft het alleen de weergave van de pagerank-score in de toolbar. Is je linkbuilding echter gebaseerd op sites waarvan je in de veronderstelling was dat deze een PR6 hadden, maar nu zichtbaar gekelderd zijn naar PR2, dan is de ‘waarde’ ook beduidend lager. Op deze mogelijk commerciële gevolgen doelde ik.

Youri

Toch staat het punt van Jan-Willem nog steeds. De waarde van die links is al enige tijd lager, maar was alleen in de toolbar nog niet te zien. Wel in de resultaten. Het commerciële gevolg zit hem dus puur en alleen in die mensen die nog zoeken met de toolbar en daarbij op de Pagerank indicator letten. In mijn omgeving is dat niemand.

Om op de vraag terug te komen of Pagerank dood is. Dat lijkt me niet, alleen die ene toolbar voor (oudere versies van) Internet Explorer is duidelijk geschiedenis. Uiteindelijk bestaat pagerank nog steeds en is zeker nog belangrijk, alleen geeft Google deze informatie niet meer prijs en moet je op zoek naar een alternatief zoals moz.com/open site explorer.

Dennis Sievers

De enige commerciële gevolgen die je ondervind na een PR daling is wanneer je links verkoopt aan mensen (of ‘linkbuilders’) die zich nog steeds blindstaren op PR.

Het is ook absoluut geen (belangrijke) metric meer voor SEO’s. Mijn advies is om er nooit meer naar te kijken.

Ton

Ik ben het helemaal met Dennis eens! Dat we de tijd van PR eens achter ons laten en kijken naar wat de consument wil zien op een pagina/website in plaats van Google!

Albert

Toch mooi, ondanks dat het mij een totaal nietszeggend gegeven meer is, om te zien hoeveel consternatie het oplevert :).

Arnoud

We kunnen PageRank inderdaad wel afschrijven, als zegt het nog steeds wel iets over de autoriteit van je website.

Bij het verkrijgen van links is het veel belangrijker dat het een goede en relevante website is. Een link van een klein niet-commercieel blogje kan heel waardevol zijn, ook al heeft deze 0 PageRank.

Marijn

Het geeft toch nog wel een bepaalde autoriteit aan. Er blijft – ondanks dat het niet giga veel waarde aangeeft – toch nog altijd wel een verschil tussen een 0-1 site of een 4-6…

Simme Volkers

eens met Marijn: zeker voor de leek is het nuttig. Hoe moet je anders zien of een website al tien jaar bestaat en actief is (geweest)? Daarom ook de update: het heeft nut.

Jedidja

Ik was blij verrast met de wijziging van 0 naar 4. Best knap, we zijn in mei online gegaan. En geen links gekocht oid. Merk ook meteen stijgende posities. Of pr dood is? Ik weet het niet. Het heeft nu nog echt wel wat te betekenen.

Marvin

Toch nog altijd belangrijk genoeg die pr…
Veel relevante links verkrijgen is al moeilijk genoeg.

Gerhard

Tja…moeilijk moeilijk. Wij hebben totaal geen PR en we scoren toch aardig op bepaalde zoekwoorden. Volgens mij is het verkrijgen van links vanaf hoge pr sites steeds minder belangrijk.

Cor

Onze indruk is dat een hoge(re) PR nog steeds van grote(re) invloed is op de positie in de zoekresultaten.

Khmer Sor

Gaat er dit jaar nog een komen denk je?

stroom

Wanneer komt er een update in 2014.
Wat is de verwachting?

Fietsen in Gelderland

Wij zien verschil op het moment dat je je links plaatst onder relevante woorden die betrekking hebben op je site. De ranking lijkt inderdaad minder relevant want een van onze websites heeft nog geen ranking en staat op de belangrijkste termen op pagina 1 op de belangrijkste termen.

Oplaadpunten

Toch lijkt een link op een hoger gerankte pagina wel degelijk beter te scoren als een lagere ranking maar content is leading. als dat niet klopt werkt niets meer …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond