-

Auteur is de nieuwe PageRank

De toekomst van SEO ligt niet in Social Media Sharing of op grote schaal lage kwaliteit content produceren, maar in het online bouwen van een sterk merk.

Zoekmachines hebben steeds vaker te maken met non-informatie die gepubliceerd wordt om zo veel mogelijk bezoekers naar een website te trekken. Dat komt mede doordat het steeds makkelijker is om zelf een website op te zetten (en geld te verdienen via AdWords). En doordat veranderingen op de site steeds sneller worden geïndexeerd. Hierdoor worden de zoekresultaten echter wel vervuild met content van lage kwaliteit.

Volgens oud-Google-topman Eric Schmidt is de focus op merken hét middel om spam en vervuilde content tegen te gaan. ‘Brands are the solution, not the problem’, aldus Schmidt. Als bedrijf zal je echter flink moeten investeren, wil je je merk in de toekomst in de zoekresultaten terugvinden. Maar ook als persoon is een online CV al lang niet meer voldoende. Niet voor niets is online reputatiemanagement uitgegroeid tot een volwassen industrie.

Waardebepaling
Bij het online opbouwen van een succesvolle persoonlijkheid, merk, of bedrijfsimago gaat het erom dat je boven de grote grijze massa uitstijgt. Je moet gemiddeld beter zijn dan de rest om klanten aan je te binden. En je moet een goede merkbeleving weten te realiseren, zodat je afnemers je ambassadeurs worden, en op hun eigen website naar je product linken. Gekoppeld aan social media, groeit je merk hierdoor vanzelf.

Sociale netwerken, zoals Facebook of GooglePlus, kunnen bijdragen aan het bouwen van een merk, doordat allebei een ‘Real Name Policy’ hebben. Hierdoor is anonieme berichtgeving steeds minder goed mogelijk.
Plus wordt zelfs al een Identity Service genoemd, omdat informatie als extra signaal gebruikt kan worden voor het verifiëren van de autoriteit van de auteur.

AuthorRank is de nieuwe PageRank. Die laatste zal niet verdwijnen, maar de autoriteit van de auteur (persoon, merk of bedrijf) wordt steeds belangrijker in de waardebepaling van gezochte content.

De impact van social media wordt in deze wel overschat. Het is namelijk te gemakkelijk om Likes of Retweets te manipuleren voor een hogere ranking. Social is vooral geschikt voor merkpromotie en het verdiepen van je klantrelatie. Op de lange termijn hebben sociale interacties vooral invloed op de merkbeleving, wat indirect wel kan bijdragen aan een betere resultatenpositie.

De beste strategie voor succes binnen SEO is ervoor te zorgen dat je merk zo sterk is, je klantenservice zo extreem goed en/of je product niet aan te slepen is, dat zoekers jouw productinformatie bovenaan de zoekresultaten verwachten. De tijd dat je als bedrijf, merk of persoon een gemiddelde dienst of product kan verkopen, is voorgoed voorbij. Authority rules.

Foto: Thuany Gabriela (cc)

*) Dit artikel verscheen in het augustusnummer van Emerce magazine (#115)

Deel dit bericht

11 Reacties

Chris van Marion

Dennis, bedankt voor je artikel. Fijn om eindelijk iemand te zien schrijven over moderne SEO, zonder dat ouderwetse linkbuilding de boventoon voert.

Ik hoop meer van je te lezen, en dat je dan iets dieper op de materie ingaat. Want dit artikel is goed, maar mist toch wel de broodnodige diepgang. Het onderwerp is goed!

Guid V

Interessante ontwikkelingen!
Maar deze zin snap ik niet helemaal…. “De tijd dat je als bedrijf, merk of persoon een dienst of product kan verkopen, is voorgoed voorbij.”

DennisG

Dank je wel Chris,
Dit stuk is een samenvatting van een langer stuk wat ik origineel geschreven had, en op mijn eigen site geplaatst heb. Je kan het hier vinden: http://thenextcorner.com/2012/09/toekomst-seo/

DG

DennisG

Guid,

Je hebt gelijk, deze zin had moeten zijn:
“Wil je als bedrijf of persoon winnen in zoekmachine optimalisatie, zorg er dan voor dat je beter dan de rest bent. De tijd dat je als bedrijf, werknemer of consultant een gemiddelde dienst of product kan verkopen is voorbij.”

Of te wel, met een service welke gemiddeld is, red je het niet meer tegenwoordig. Je zal beter dan gemiddeld moeten zijn, of nog beter; Remarkable!

Ronald ter Voert

@Guid & Dennis: heb ‘gemiddelde’ toegevoegd in bewuste zin.

Jeremy Timessen

Geld wordt niet verdiend met AdWords (voor adverteerders) maar met AdSense (voor publiceerders). Hoe kun je zo’n fout nou maken?!

DennisG

@Jeremy
Yep, je hebt natuurlijk gelijk.
Beste reactie ooit trouwens!

Hans Kolbeek

Hoe denk je dat de autoriteit van auteurs gemeten wordt dan? Ik zie dit alleen nog maar voor me door de author tag van Google + waarbij jouw profiel bij het zoekresultaat verschijnt. Zijn er voorbeelden van bedrijven of merken die de author tag gebruiken?

DennisG

@Hans Kolbeek

Google+ is het geheime wapen om de autoriteit van een auteur te meten. Wanneer je voor verschillende websites schrijft, en je bij alle websites de Rel=Author tag gebruikt, worden al deze artikelen op je naam toegeschreven aan dezelfde auteur, welke gelinkt wordt door middel van het Google+ profiel.

Jan-Willem Bobbink

@Hans

Je zou eens kunnen zoeken op AuthorRank, AgentRank of eens rond klikken op de site van Bill Slawski die veel achtergrond informatie verschaft op basis van toegewezen patenten aan Google, bv. http://www.seobythesea.com/2011/11/trusted-by-google/

Rob Mulder

In het kader van kwalitatief goede content ook interessant om te lezen: http://goo.gl/l7gHG

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond