-

Reisuitgevers zetten stap richting reisretail

Steeds meer uitgevers van reiscontent gaan op zoek naar nieuwe verdienmodellen om de teruglopende omzet te compenseren. Dit signaleert J. Walter Thompson in het jaarlijkse innovatie-overzicht The Future 100.

Het enorme aanbod aan bestemmingen, accommodaties, OTA’s et cetera heeft ervoor gezorgd dat reizigers op zoek gaan naar een partij die een voorselectie kan maken. Uitgevers beschikken al over de benodigde kennis en content om dit goed te kunnen doen.

Zo heeft de New York Times in september City Tours gelanceerd, excursies die zijn gebaseerd op de befaamde rubriek ‘36 Hours’ waarin tips worden gegeven op het gebied van eten, uitgaan, slapen en entertainment in allerlei steden wereldwijd. Het zijn vaak dagexcursies met een focus op kunst, de lokale keuken en geschiedenis. Zo kunnen reizigers een cheesesteak maken in Philadelphia, modeontwerpster Carla Fernándezontmoeten in Mexico City of praten met een robot in Tokio.

Travel & Leisure begeeft zich inmiddels een jaar op dit pad. Toen startte het blad met het aanbieden van door redacteuren samengestelde reizen, zoals een fietsvakantie door wijngaarden of hiken in Tanzania. Daarnaast bemiddelt Travel & Leisure tussen reiziger en landenexperts.

René Frey CEO van Rough Guides, kocht in 2014 de reisgidsenserie Insight Guides en voegde in 2017 Rough Guides daaraan toe. Hij is ervan overtuigd dat reisgidsen bestaansrecht hebben maar alleen als onderdeel van een digitaal businessmodel. Tijdens de Eye for Travel-conferentie vorig jaar in Amsterdam vertelde hij dat mensen een reisgids kopen om een trip te plannen en dat het een logische zet is om het daadwerkelijke plannen ook te faciliteren.

Met Insight Guides ging hij in 2014 een samenwerking aan met een destination management company en startte een booking tool. Die mislukte omdat er te veel handwerk bij kwam kijken. De tussenoplossing was te bemiddelen tussen DMC’s en reizigers. Dat werkt op zich maar er is wel veel concurrentie. Door kleine DMC’s die veel persoonlijke service bieden, onderscheidt Rough Guides zich. Maar uiteindelijk is het de bedoeling om alsnog instant booking te bieden, aldus Frey, door het proces te automatiseren in samenwerking met een technologiepartner.

In Nederland speelt de vraag hoe je kunt kapitaliseren op je reiscontent ook. Mo’Media, uitgever van met name stadsgidsen, is een samenwerking aangegaan met Booking.com. Reizigers kunnen de aanbevolen hotels boeken bij Booking.com, waarvoor Mo’Media een affiliate fee ontvangt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond