SEO trends voor 2025: EEAT, AI en verder kijken dan Google
De zoekresultatenpagina is nog nooit zoveel veranderd als het afgelopen jaar. Met meer rich snippets, advertenties en de introductie van AI overviews werken we als SEO-specialisten in een turbulente tijd.
Toch blijft het zo dat specialisten die met de juiste dingen bezig zijn, hun websites organisch nog steeds laten groeien. Dit heeft alles te maken met het op de hoogte blijven van en meegaan met de laatste trends en ontwikkelingen.
Trend 1 – Vertrouwen van Google pakken met EEAT
Met de huidige status van AI is het voor iedereen mogelijk om een website te genereren en te vullen met AI-content en in veel gevallen zou deze content misschien wel eens beter kunnen zijn dan die van de gemiddelde MKB’er. Maar er is één ding wat AI niet zomaar kan namaken: de EEAT richtlijnen van Google.
Met AI is het niet mogelijk ineens een gigantisch klantenbestand te genereren, een specialisme te hebben, of een autoriteit in de markt te zijn. Dit zijn dingen waar je je door kunt onderscheiden tegenover concurrerende websites. Door open en eerlijk te zijn over wie er bij het bedrijf werken en voor welke klanten je werkt (liefst met een recensie van deze klanten), en door uit te leggen waarom je bedrijf de autoriteit in de markt is, kun je je onderscheiden in het organische landschap van nu.
- Hoe te optimaliseren? – Loop de EEAT-richtlijnen van Google door en kijk kritisch naar je pagina’s. Vaak zijn er talloze dingen die je toe kunt voegen om meer als specialist over te komen in de ogen van de bezoeker en ook van Google. Ga hier mee aan de slag om het vertrouwen van beide te verdienen. Dat betekent: je website voorzien van zaken als recensies, auteurpagina’s, klantcases en meer.
Trend 2 – AI-‘overviews’
Een SEO-trendslijst voor 2025 is niet compleet zonder de nieuwe AI overviews van Google. Ondanks dat ze minder getoond worden dan we in eerste instantie dachten, is een vertoning op ongeveer 12,4 procent van de keywords nog altijd vrij fors (volgens onderzoek van Advanced Web Ranking). Het is dus belangrijk dat je hier rekening mee moet houden in je werkzaamheden.
- Hoe te optimaliseren? – Het is een open deur, maar kwalitatieve content is enorm belangrijk als je vertoond wilt worden. Vooral op informatieve keywords gebruikt Google de AI overviews. Het is daarom belangrijk dat je volledige website gevuld is met zoveel mogelijk kwalitatieve en relevante content.
Trend 3 – SEO is breder dan Google
Als SEO-specialisten zijn we vaak geneigd om ons blind te staren op Google. Logisch, want dit doen we al jaren, en waarom zouden we ons op andere zoekmachines of mediums moeten gaan focussen? De waarheid is echter dat mensen inmiddels niet meer alleen zoeken via Google. Onder andere YouTube, TikTok en marketplaces worden tegenwoordig massaal gebruikt om te zoeken en dienen in veel gevallen als vervanger van Google. Volgens een recent rapport van Channel Engine wordt TikTok door 68 procent van generation-Z-gebruikers gekozen voor online winkelen via sociale media.
Het is daarom belangrijk dat we verder kijken dan alleen Google. Dagelijks worden andere platformen gebruikt waar ook organisch op wordt gezocht. Als je je blindstaart op Google sluit je een groot deel van je doelgroep uit en vis je in een onnodig kleine vijver. Vooral het bereiken van jongeren zal een stuk lastiger zijn.
- Hoe te optimaliseren? – Het is nu niet zo dat we al onze optimalisaties voor Google overboord moeten gooien. Google zal voorlopig de belangrijkste focus moeten krijgen, maar het is wel belangrijk dat we breder gaan kijken. Zo kunnen we content bijvoorbeeld hergebruiken in de vorm van video’s en plaatsen op social media en kunnen we producten aanbieden op de belangrijkste e-commerce platformen.
Trend 4 – Merk-bouwen naast link-bouwen
Mensen kopen producten van merken. Daarmee is het bouwen van een merk ook voor SEO belangrijk. Sterker nog, Google kijkt ook naar hoeveel branded zoekverkeer je domein binnenhaalt en ook het aantal socialemediavolgers lijkt invloed te hebben. Het hebben van een sterke merknaam is een stukje autoriteit in de ogen van Google. Enkel het vergaren van links is daarom niet meer genoeg. Je moet een sterk merk opbouwen om ervoor te zorgen dat je je kunt onderscheiden van de concurrentie.
- Hoe te optimaliseren? – Het enkel inkopen van backlinks is niet meer genoeg. Het is raadzaam om naast je normale linkbuilding-activiteiten ook op een creatieve manier backlinks te vergaren via bijvoorbeeld een digitale PR-campagne. Dit zorgt er namelijk voor dat je naamsbekendheid genereert, naast het verkrijgen van autoriteit middels de backlinks. Daarnaast zijn er natuurlijk talloze andere marketingactiviteiten die je in kunt zetten om je merk op te bouwen.
Trend 5 – Lokale resultaten worden persoonlijker
Als zoekmachine wilt Google een zo relevant mogelijk resultaat bieden aan zijn gebruikers. Vooral op zoekopdrachten met een lokale intentie zie je dit terugkomen. Het is al jaren niet meer zo dat je landelijke resultaten krijgt als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een restaurant. Google wordt hier ook steeds beter in en laat vaker een local pack terugkomen in de zoekresultatenpagina. Vandaar dat het ook in 2025 essentieel blijft om lokaal goed vindbaar te zijn.
- Hoe te optimaliseren? – Zorg voor een goed geoptimaliseerd bedrijfsprofiel in Google met overeenkomende gegevens van je eigen website. Zorg ervoor dat je op recensies reageert, je productaanbod of diensten toe hebt gevoegd en verder alle informatie uitgebreid toevoegt. Daarnaast kun je op je website je bedrijfsgegevens markeren zodat Google snapt waar je gevestigd bent. Zorg er daarnaast ook voor dat je content hebt die aansluit bij het lokale zoekgedrag.
Trend 6 – Grafische content komt vaker terug
Je ziet het steeds vaker op de zoekresultatenpagina terugkomen: video’s of andere posts vanuit sociale media. Mensen lezen minder graag dan dat ze kijken naar een korte video over het onderwerp. Dat is iets waar we ons als SEO-specialisten bewust van moeten zijn wanneer we een pagina opbouwen. In plaats van een pagina te vullen met enkel tekst kunnen we hierop inspelen door onze content ook in de vorm van een video of afbeelding toe te voegen. Zo speel je meer in op het zoekgedrag van je doelgroep.
- Hoe te optimaliseren? – Je kunt hierop inspelen door bijvoorbeeld je informatieve content ook (automatisch) om te zetten tot videocontent. Met AI is het makkelijker dan ooit om je content multichannel in te zetten. Er zijn talloze tools die een blog met één klik op de knop om kunnen zetten naar een of meerdere video’s die we kunnen gebruiken op YouTube en sociale media.
Trend 7 – Markeer je website met ‘structured data’ voor ‘rich snippets’
De zoekmachine verandert: Google komt met steeds meer rich snippets om gebruikers langer op de zoekresultatenpagina te behouden. Vaak heeft dit een negatief effect, maar door je pagina’s goed te markeren met de juiste structured data kun je er voor zorgen dat je pagina’s vertoond worden in deze rich snippets. Het is daarom belangrijker dan ooit om je structured data op orde te hebben.
- Hoe te optimaliseren? – Loop net als bij de EEAT-richtlijnen door de documentatie van Google heen. Om je website juist te markeren kan je namelijk het best naar de documentatie van Google over structured data kijken. Hierin staan precies welke mogelijkheden er zijn en welke rich snippets je hier mee kunt verdienen.
Trend 8 – Datagedreven te werk gaan door veranderende SERP
Door de vele veranderingen binnen de zoekresultatenpagina verandert ook de zoekintentie van een keyword. Het komt geregeld voor dat transactionele resultaten wegzakken en dat hier ineens informatieve content voor in de plaats komt (of natuurlijk andersom). Met de vele updates die Google doorvoert is het daarom belangrijk dat je dit goed monitort en hier direct op inspringt.
- Hoe te optimaliseren? – Houd je rank tracker goed in de gaten en maak (als het mogelijk is) automatische analyses op het moment dat Google een nieuwe update doorvoert. Zo kun je direct je content aanpassen of nieuwe content genereren op het moment dat er kansen ontstaan. Het komt vaak voor dat de concurrentie hier niet direct op inspeelt, waardoor je al een mooie positie kan pakken voordat concurrenten überhaupt hun content aanpassen.
Bonus: SEO taken automatiseren middels AI
Mijn laatste advies zou zijn om de bovenstaande optimalisatiemogelijkheden zo veel mogelijk te automatiseren. Met AI-modellen zoals ChatGPT, Claude en Gemini zijn bijna al de bovenstaande punten deels of zelfs helemaal te automatiseren. Juist door deze werkzaamheden te automatiseren kun je echt impact maken in 2025. Specialisten die hun werk middels AI effectiever uit weten te voeren, zijn straks beter klaar voor de concurrentie.
Over de auteur: Frank van Dijk is SEO-specialist bij Maatwerk Online.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Erwin
Ik gebruik ook steeds vaker in eerste instantie AI als ik snel wat wil zoeken.