-

Smart sourcing: een nieuwe benadering van uitbesteding van fulfillment

In de wereld van de retailer staat in de (niet zo verre) toekomst alles en iedereen met elkaar in verbinding. Deze interconnectiviteit biedt retailers kansen voor een nieuwe benadering van het uitbesteden van hun fulfillment: Smart sourcen. Elk pakketje zijn eigen route, vanuit en via verschillende en meerdere supply chain-partners.  

Welke retailer kan vandaag de dag nog alles zelf? De logistieke organisatie, de fulfillment, is slechts een van de vele onderdelen die op de rit moet zijn voor een uiteindelijk perfecte customer journey. Ga je dat proces uitbesteden of binnen de eigen muren organiseren?

Bij die beslissing moet de retailer terug naar de kern, naar de belangrijke eerste strategische vraag is: wat is de werkelijke reden voor mijn bestaansrecht in de retailketen, nu en in de toekomst? Is dat mijn inkoop, mijn assortiment of mijn vernuftig ICT-systeem? Hoe hoog staat de logistiek, de fulfillment, in dat rijtje?

Het antwoord zal per (multichannel) retailer verschillen. Wanneer fulfillment een bron is voor strategisch concurrentievoordeel, een orderwinner, dan is het raadzaam om om de benodigde capaciteiten zelf te ontwikkelen. Wanneer de logistieke organisatie echter ‘gewoon’ in orde moet zijn om het retailspel überhaupt te mogen spelen, dan is de fulfillment in strategische termen van randvoorwaardelijk belang. In dat geval ligt uitbesteding meer voor de hand. Zodat de retailer zich kan focussen op zijn kernactiviteiten.

Nieuwe benadering van uitbesteding van fulfilment: smart sourcing

Retailers die het fulfillmentproces uitbesteden, doen dat nu vrijwel altijd via een contract met een enkele supply chain-partner. Het internet, gekoppeld aan slimme ICT en algoritmen, biedt echter steeds meer mogelijkheden voor een nieuwe benadering van het uitbesteden van fulfillment. Ik noem dat hier ‘smart sourcing’, waarin gecoördineerd wordt samengewerkt met meerdere spelers.

Gebaseerd op interconnectiviteit dus, waarbij elke schakel in de keten met elkaar in verbinding staat en elke schakel in principe namens de ander kan optreden. Jeroen van den Berg schetste in Emerce al eens de contouren van een soortgelijke keten van de toekomst. Een van de pijlers van zijn ‘triple con supply chain’ betreft consolidatie. ‘Bedrijven benutten niet alleen eigen middelen, maar putten ook uit middelen van derden’. Ik vul daarop graag aan dat deze derden niet-directe, maar ook directe concurrenten kunnen zijn. De daadwerkelijke concurrentiestrijd wordt immers op andere vlakken beslecht.

Het gebeurt al. Internationaal kun je als retailer je producten ook verkopen op het platform van Amazon. Maar Amazon biedt ook, of je nou directe of niet-directe concurrent bent, diensten op het gebied van opslag en fulfillment. In Nederland kennen we dat ook. Bol.com gaat de fulfillment verzorgen voor haar Plaza-partners. De insider weet dat Bol.com op haar beurt de gehele fulfillment heeft uitbesteed. Aan twee verschillende logistieke dienstverleners zelfs. Zo doet Bol.com eigenlijk al aan smart sourcing. En kan dat blijkbaar dusdanig succesvol coördineren, dat het die logistieke dienstverlening via haar platform weer aanbiedt aan derden.

In figuur 1 een vereenvoudigde schematische weergave van de geschetste smart source supply chain.

Schematische weergave smart sourcing 02-02-2015

Voordelen nieuwe benadering

Vooral voor de retailer die logistiek meer als strategisch randvoorwaardelijk identificeert, lijkt het in de toekomst steeds minder uit te maken bij wie je voorraad ligt; Een deel van het assortiment in het eigen DC, een ander deel bij een logistiek dienstverlener. En een ander deel van het assortiment zelfs bij een concurrent. Mits op de juiste wijze gecoördineerd, biedt deze open benadering kansen voor de retailer. Ik noem er twee:

  • Een kostenefficiënt netwerk waarin voor elk apart pakketje, per klant en diens wensen een ander route gekozen kan worden.

Veel retailers bedienen meerdere typen klanten, met verschillende wensen op het gebied van fulfillment en bezorging. De meeste retailers bieden dan ook al meerdere afleveropties. Voor de last-mile bezorging hebben de meeste retailers daartoe al verschillende contracten met verschillende dienstverleners.

Maar de fulfillment begint al in het DC. Wanneer jouw eigen fulfillmentproces is ingericht voor premium dienstverlening (bijvoorbeeld met extra handling, zoals unieke verpakking), is het dan niet zonde om een calculated shopper (hecht weinig waarde aan bijvoorbeeld leuke verpakking) ook via dat premiumproces te bedienen? Kun je deze consument wellicht niet beter via een ander DC van dienst zijn?

Uiteindelijk kunt je dan wellicht naar een netwerk waarin elk apart pakje, per klant en diens wensen, vanuit een andere voorraad en via een ander kanaal geleverd kan worden.

  • Supply chain resilience: Een veerkrachtig netwerk dat pieken en storing kan opvangen

Wanneer voorraad en fulfillment van het assortiment op meerdere plekken in de keten en door meerdere partijen wordt georganiseerd, is je  supply chain ook veerkrachtiger. Wanneer de fulfillment in het eigen DC tijdens bijvoorbeeld de kerstperiode de enorme piek aan bestellingen niet aankan, biedt de voorraad en fulfillment op andere punten in het netwerk soelaas.

Breder gezien, vanuit ecologisch en economisch duurzaamheidsperspectief biedt smart sourcing daarnaast een potentieel voor een betere benutting van opslag- en vervoerscapaciteit.

Aanbevelingen aan de retailer

Bovenstaande is bovenal een toekomstvisie. Ik hoop je enige inspiratie te hebben gegeven om nader over de uitbestedingsstrategie na te denken. Vragen die je nu al kunt stellen zijn: kun je je blijvend onderscheiden van de concurrentie op basis van de logistieke dienstverlening? Of is de fulfillment strategisch gezien meer randvoorwaardelijk?

In het laatste geval kunt je eens uitzoeken of smart sourcing een waardevolle uitbestedingsstrategie voor de retailorganisatie is. De retailer met durf en innovatiedrang kan dat al op korte termijn doen door met een selectie uit het assortiment te experimenteren. Leg een maand lang een deel van je assortiment dat niet tot de absolute snellopers behoort, op een andere plek in je netwerk.

Een stap te ver? De startups van vandaag, maar zeker ook de innovatieve koplopers als Amazon en Google, doen niet anders dan constant experimenteren en leren van succesvolle, maar vooral van mislukte projecten; fail-faster, learn-faster. Daarover in een volgend artikel meer.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Elshout

Goed, verfrissend artikel! Het wordt hoog tijd dat partijen hier een visie op gaan ontwikkelen; nu overkomt een en ander ze nog te veel.

Wij doen de ketenregie voor iets dergelijks voor Makro België; met name de naadloze, realtime data-integratie en één centrale ketenregisseur zijn belangrijk om de merkbeleving te garanderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond