-

Social media shopping: intuïtief en persoonlijk

Wat als een post op sociale media niet alleen je merk uitdraagt, maar ook het aantal verkopen doet stijgen? Welkom in de wereld van social commerce, waar Instagram en Snapchat je online kassa’s zijn en klantrelaties waardevoller dan ooit.

Steeds meer Nederlanders shoppen online met hun smartphone. De groei ging afgelopen jaar zelfs voor het eerst ten koste van de computer en laptop, waar minder op is gewinkeld. In 2018 kocht 38 procent van de Nederlanders wel eens via hun mobieltje, onder twintigers en dertigers maar liefst 70 procent. In 2015 stond de teller nog op een geringe 14 procent.

Liken, delen, kopen

De mobiele opmars is geen verrassing, wanneer je bedenkt dat  90 procent van de Nederlanders een telefoon met internettoegang heeft en daar gemiddeld 5 uur per dag op spendeert. Hiervan zijn we 1,5 uur op sociale media te vinden, bij voorkeur in de bijbehorende app. Sterker nog, 9 van de 10 sociale mediafanaten bezoekt deze op zijn mobieltje. Volgens Amerikaans onderzoek laten we ons koopgedrag niet alleen leiden door aanbevelingen van vrienden en bekenden op sociale media, maar zijn we ook bereid aankopen te doen op deze platformen.

Een van de grootste applicaties na Facebook en Whatsapp nam daarom een belangrijke stap, en met succes. De lancering van Instagram Shopping was een logische ontwikkeling voor de app, oorspronkelijk gericht op het delen van foto’s. Gebruikers worden nu makkelijker naar een webwinkel gesluisd via product tags, waar webshophouders voorheen beperkt waren tot omslachtige links in hun profielomschrijving. Een op de vijf jongvolwassenen, waar de ruim 4 miljoen Nederlandse Instagramgebruikers voornamelijk uit bestaan, doet al aankopen via Instagram. Naar schatting gebruiken 600,000 bedrijven de functie, goed voor zo’n 63 miljard dollar aan verkopen.

‘Instagram-worthy’

Een foto zegt meer dan duizend woorden, en Instagram is niet de eerste die dit inziet. Pinterest ging de app in 2015 voor met naast de ‘Pin it’- een ‘Buy it’-knop. Hoewel niet direct een daverend succes, was het gemiddelde aankoopbedrag aanzienlijk: 50 dollar. De nieuwe Product Pins hebben meer succes door niet direct naar de aankoop te leiden, maar eerst een pagina met productinformatie en prijsvergelijkingen te laten zien. Naar eigen zeggen wordt er nu voor 40 procent meer doorgeklikt naar webshops.

Sociale media als Instagram en Pinterest zijn bij uitstek geschikt als verkoopkanaal. Beide apps draaien om visueel aantrekkelijke content gericht op het delen van inspiratie en productinformatie, van mode tot voedsel, fitnessproducten en zogenaamd ‘Instagram-worthy’ interieurontwerp. Ook de opkomst van sociale media influencers die hun miljoenen volgers aanmoedigen een bepaald product aan te schaffen, draagt bij aan deze deelcultuur.

Snapchat is hier ook een uitstekend voorbeeld van. Met je telefooncamera kun je producten in de winkel of op straat scannen en vervolgens bij Amazon bestellen. Op het moment dat er interesse voor je product ontstaat, of het nu op een Instagram-feed of in de winkelstraat is, kun je deze dus direct benutten.

Een soepele gebruikerservaring

Sociale media inspireren niet alleen de aanschaf, maar maken het aankoopproces stukken makkelijker. Niet voor niets is het merendeel van de aankopen op onder andere Instagram een impulsaankoop. Gebruikers die een groot deel van hun tijd op sociale media doorbrengen, hoeven de app niet meer te verlaten om een browser te openen. In plaats daarvan worden ze direct naar de webshop geleid. Hier kun je ze natuurlijk extra prikkelen, zoals met speciale aanbiedingen voor sociale media-shoppers.

Dat gebruikersgemak doorslaggevend is, begrijpt de Chinese concurrent van Whatsapp als geen ander. Reiken we in Nederland al veel naar onze smartphone, in China vindt ruim 70 procent van alle online aankopen plaats vanaf een mobieltje. Met WeChat, veruit de populairste app in China, kun je naast chatberichten versturen onder meer eten laten bezorgen, geld overmaken àla Tikkie, een doktersafspraak maken én online aankopen doen. Een samenwerking met JD.com, de grootste webwinkel in het land naast Alibaba, maakt dit mogelijk.

Het succes van WeChat zit hem in de naadloze overgang tussen het scrollen door je sociale media-feed en tussendoor een kledingstuk of taxirit afrekenen. Dit kan door talloze sub-apps waar je zonder extra downloads gebruik van kunt maken, zoals om een taxi te bestellen. Een soort app-in-app dus. Bovendien wordt winkelen meer een sociale aangelegenheid. Daar waar vrienden kopen, zul jij ook sneller kopen. Sterker nog, WeChat biedt appgebruikers exclusieve groepskortingen aan.

Koppel je nieuwe verkoopkanaal

Heeft social selling alleen voordelen? Zeker niet. Een belangrijk nadeel is dat je klant niet langer rondhangt in jouw webshop. Je mist waardevolle data waaruit blijkt welke andere producten hij vergelijkt, hoelang hij blijft hangen, of hoe hij tot een bepaalde keuze is gekomen. Het regisseren van de klantreis wordt lastiger als je klant zich oriënteert of zelfs publiekelijk met jou communiceert via een extern sociale mediaplatform. Zorg dus dat het contact niet versplintert.

Hierom is het misschien nog belangrijker dat je interne data op orde zijn. Een extra kassa betekent namelijk ook een extra kanaal van waaruit je voorraad en administratie moet bijhouden. Koppel je nieuwe verkoopkanaal daarom aan je bedrijfssoftware zodat dit automatisch gebeurt. Zo verlies je het overzicht over je nieuwe informatiestromen niet.

Tot voor kort waren sociale media vooral bedoeld om je merkidentiteit uit te dragen en klanten aan je te binden. Nu kun je in contact staan met de klant en tegelijkertijd het aantal verkopen een boost geven. De route naar de kassa wordt hierdoor natuurlijker, persoonlijker en vooral makkelijker. Tenminste, als je intern je zaken op orde hebt. Anders is social commerce waarschijnlijk niets voor jou. Al zul je jezelf dan wel de vraag moeten stellen: wat nu als deze platformen voor jouw klant wel de ideale ervaring bieden?

Headerfoto: Jennifer Kim op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond