-

Steeds meer gebruikers verbergen hun IP-adres

Niet minder dan 410 miljoen mensen wereldwijd gebruiken technieken om hun IP-adres te verbergen, volgens onderzoek van GlobalWebIndex. IP tracking lijkt niet meer de aangewezen weg om gebruikers te identificeren.

Het begint aardig populair te worden: het gebruik van VPN’s, proxy servers en Tor browsers om anoniem te blijven. Uit eerder onderzoek van GlobalWebIndex blijkt dat zo’n elf procent van alle internetgebruikers wel eens Tor gebruiken, vermoedelijk gaat het om een totaal van 45 miljoen mensen. Ook de anonieme zoekmachine DuckDuckGo maakt een enorme groei door.

Soms is het strikte noodzaak, bijvoorbeeld om toch toegang te krijgen tot gecensureerde sites in landen als China. Of om vanuit een ander land alsnog Netflix of Hulu te kunnen kijken. Maar in toenemende mate vinden internetgebruikers het gewoon prettig om niet gevolgd te worden.

Dat is een trend om rekening mee te houden, vindt GlobalWebIndex, dat ook nog wijst op een ander fenomeen dat snel over het hoofd wordt gezien: in sommige landen, met name Brazilië, kom je vaak gedeeld gebruik van internetapparaten tegen: één IP-adres, maar wisselende gebruikers.

dataHet lijkt een grote nachtmerrie voor uitgevers en sitebeheerders. De meeste analytics oplossingen weten geen raad met Virtual Private Networks. Gepersonaliseerde content kan op deze manier niet aangeboden worden.

De ontwikkelingen beloven ook niet veel goeds voor fingerprinting, een cookie alternatief dat browserconfiguratie (onder meer het gebruik van plug-ins) koppelt aan het IP-adres.

Dat het om grote belangen gaat blijkt wel uit het verhaal van Epic Privacy Browser, een app die gebruikers anoniem laat surfen. Gefinancierd door…Google advertenties. Daartoe werkten de makers samen met een Google partner Blucora. Om het een en ander te laten werken toonde Epic via Blucora aan Google een klein deel van het IP-adres van gebruikers, zodat in elk geval de locatie kon worden vastgesteld. De rest werd gemaskeerd.

Maar Google stak daar begin dit jaar een stokje voor. Het accepteerde alleen nog het volledige IP-adres. Voor Epic werd geen uitzondering gemaakt en dus viel een belangrijke inkomstenbron weg. Epic heeft een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission.

De mobiele wereld loopt voorop met mogelijke oplossingen: Apples Identifier for Advertisers (IFA of IDFA) en aanstaande Ad IDs zoals die van Google bieden gebruikers van mobiele apparaten de mogelijkheid om een unieke code aan te maken voor herkenning. Die code kan niet worden herleid tot locatie of tot een specifiek persoon. De optie kan worden uitgezet en gebruikers kunnen op elk moment een nieuw ID aanmaken. Google ontwikkelt een soortgelijke techniek voor zijn Chrome browser, zodat het ook op desktops zou moeten werken. Maar nog los van het feit dat deze oplossingen het IP-adres niet afschermen, zijn ze nog verre van gestandaardiseerd. Zonder die standaardisatie zal de acceptatie eerder moeizaam verlopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond