-

Succesvolle brand awareness: de impact van kleurgebruik

Wanneer je branding consistent en makkelijk te herkennen is, voelen je klanten zich sneller aangetrokken tot je merk. Bij branding draait het om het verkrijgen van Top of Mind en het winnen van vertrouwen. In dit blog laat ik je aan de hand van praktijkvoorbeelden graag zien hoe je met kleurgebruik je merkpositie kunt versterken.

Om iets in de vingers te krijgen, kijk je meestal als eerste naar de definitie. Voor branding is geen sluitende, allesomvattende definitie. Het lijkt voor iedereen verschillend. Sommigen denken zelfs dat het simpelweg het toepassen van de huisstijl van merk is, maar het is natuurlijk veel meer. Denk aan:

  • Visuele stijl (logo, slogan, kleuren, typografie)
  • Kwaliteit en de geboden oplossing van de producten en diensten
  • Marketing
  • Website en winkels
  • Aanwezigheid op social media
  • Bedrijfscultuur
  • Persoonlijkheid van het bedrijf
  • De mate van sociale betrokkenheid of toepassing van de principes van de circulaire economie
Voordelen van een goede branding

Waarom is branding zo belangrijk? Wat kan een sterke branding daadwerkelijk betekenen voor je bedrijf? Ik zet graag vijf voordelen van branding voor je op een rij:

1. Je klanten herkennen je merk

Wanneer consumenten aan het shoppen zijn en ze zien een logo, kleuren, typografie of beelden van je merk wat zij herkennen, zal hun keuze eerder naar de producten van dat merk gaan dan naar die van andere merken. Waarom? Omdat het opvalt en bekend is.

2.Het werft loyale klanten

Als consumenten een merk herkennen en een product of dienst aanschaffen kan een sterk merk ervoor zorgen dat ze terugkomen en van die consumenten loyale klanten maken. Wanneer een bedrijf een geweldig product combineert met een branding die dicht bij de doelgroep ligt kan dit emoties opwekken. Wat je wilt, zijn fans van je producten en diensten.

3. Het draagt bij aan de promotie van je producten en diensten

Wanneer je de smiley van Coolblue in een reclame voorbij ziet komen bij een aanbieding, actie of aankondiging, zal iedereen daar zijn/haar aandacht aan besteden. De reden hiervoor is omdat het een bekend icoon is. Vooral de slogan: ‘Alles voor een glimlach’ is een belangrijke trigger voor het doen van een belofte. Dat Coolblue er alles aan zal doen om je als consument tevreden te stellen en direct zijn  producten en diensten te promoten en kernbelofte: de speciale aandacht voor je als consument! Een groot voordeel van een sterke branding is daarom dat het helpt bij het promoten van producten of diensten.

4. Het trekt influencers aan

Wanneer een bedrijf een geweldige branding heeft gaan mensen het opmerken. Dit kunnen mensen zijn die een grote “following” hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Youtubers en Instagram-persoonlijkheden. Als een bedrijf succes heeft met haar branding zullen deze “influencers” deel uit willen maken van wat dat bedrijf aan het doen is. Zo kunnen producten en diensten van dit bedrijf gepromoot worden op kanalen waar deze persoonlijkheden actief op zijn. En dat kan natuurlijk alleen maar in het voordeel werken.

5. Het wekt vertrouwen

Het mooiste is natuurlijk wanneer consumenten je producten of diensten vertrouwen. Dit is het gevolg van een sterke branding. Maar wat nog mooier is, is dat het ook vertrouwen kan opwekken bij het bedrijf. Alle tijd, al het geld en alle energie die in het merk is gestopt laat zien dat het het waard is geweest en laat een professionele presentatie van het merk achter. En zo vaart de branding door naar het volgende product of dienst om ook deze met succes te presenteren aan de loyale fan die is gecreëerd en om natuurlijk nieuwe fans binnen te halen. Het ontwikkelen van een sterke branding hoeft niet te betekenen dat je er miljoenen euro’s stoppen. Wat het wel vereist is onderzoek en creativiteit.

Wat maakt een merk sterk?

Originaliteit, kwaliteit, een duidelijke ‘boodschap’, marketingdoeleinden, het kennen van je doelgroep, etc. Wat een merk sterk maakt is niet het begrijpen en toepassen van één begrip. Het is een combinatie van verschillende begrippen. Branding is niet alleen een logo. Het is meer dan dat. Waarom kopen we koffie bij de Starbucks terwijl dezelfde koffie ergens anders goedkoper is? Waarom stempelen we IKEA tot goedkoop, terwijl we met forse rekening het pand verlaten? Waarom willen we als we eenmaal een iPhone hebben ook de andere producten van Apple? Dit heeft te maken met een goede branding. De doelgroep is van Apple is toegewijd omdat ze niet één, maar verschillende key branding factoren gebruiken: de afgewerkte look, hun belofte voor de kwaliteit van de producten, de sfeer in hun winkels en het belangrijkste, het verhaal achter hun merk.

bron: Pixabay.

Inspirerende citaten

Weten hoe de in mijn ogen ‘biggest of all time’ kijken naar branding en merken? Laat je inspireren door onderstaande citaten:

  • “Branding is wat mensen over je zeggen als jij er niet bij bent” – Jeff Bezos
  • “Als je je branding goed neerzet wordt je concurrentie irrelevant” – Dan Schwabel
  • “Producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden gemaakt in de beleving van de consument.” – Walter Landor
  • “Een merk gaat niet zozeer over rationele argumenten maar over de manier waarop het weerklank vindt op emotioneel gebied. Het gaat over waarden. Het is een gecompliceerde en luidruchtige wereld waar we in leven en er is een kleine kans dat mensen veel bijblijft van ons merk. Daarom moeten we erg bewust nadenken en helder zijn over datgene dat mensen wel bijblijft.” – Steve Jobs
Het belang van kleurgebruik in je branding

Er is misschien geen beslissing zo moeilijk en bepalend in marketing als kleur. Het is veelzeggend voor consumenten. Uit onderzoek van WebPageFX blijkt dat 84,7% van de consumenten kleur de belangrijkste reden vindt om een product te kopen. Ook blijkt dat consumenten in hun onderbewustzijn in slechts 90 seconden hun mening gevormd hebben over een omgeving of product. Deze beoordeling is gebaseerd op 62% tot 90% van de gevallen. Uit deze gegevens wordt geconcludeerd dat kleuren van onschatbare waarde zijn om op te vallen en dus de aandacht van de consument te trekken. Zorgt de kleur van een shirt ervoor dat we overgaan tot aankoop? Als we een pictogram een bepaalde kleur maken, klikken mensen er dan eerder op? Maakt de kleur van een pakje dat we daarvoor kiezen in plaats van een ander? Het korte antwoord luidt: ja! Kleuren hebben wel degelijk een grote impact op de emoties van de consument. Het is hierdoor van belang dat een merk of winkel aandacht besteed aan wat het wil uitstralen en met behulp van welke kleur het deze uitstraling gaat bereiken.

Wist je dat
  • Bijna 93% van de mensen aangeeft dat het visuele aspect de grootste factor is in het besluit om een product wel of niet te kopen. Dit is zelfs belangrijker dan bijvoorbeeld de smaak en geur
  • Advertenties met kleur worden 42% meer gelezen dan advertenties die alleen zwart/wit gebruiken?
  • Kleuren de herkenbaarheid van je merk tot maar liefst 80% kunnen vergroten?
Ontdek de betekenis van kleur

Wist je dat de verwondering over de psychologie van kleur al plaatsvond in het begin van de 19e eeuw? Toen speculeerden diverse wetenschappers al dat kleuren bepaalde negatieve of positieve gevoelens konden oproepen. De Duitse dichter, filosoof en diplomaat Johann Wolfgang von Goethe sprak van plus- (geel, rood-geel, geel-rood) en minkleuren (blauw, rood-blauw, blauw-rood). Plus-kleuren zouden positieve gevoelens opwekken zoals levendigheid, ambitie en warme gevoelens. Min-kleuren zouden juist negatieve gevoelens opwekken zoals rusteloosheid, angst en koude gevoelens.

Een ander onderscheid in de psychologie of de betekenis van kleur is dat tussen warme kleuren en koude kleuren. Volgens de Amerikaanse psycholoog Jacob Nakshian is algemeen aangenomen dat de warme kleuren oranje, geel en met name rood een opwindend effect hebben op het gedrag en zorgen deze voor vrolijkheid. Blauw en groen zouden juist een rustgevend effect hebben. Psychiater Kurt Goldstein keek onder andere naar de stimulatie en actie als gevolg van warme en koude kleuren. Met klinische observaties ondervond hij dat de warme kleuren rood en geel stimulerend zijn en krachtige actie opleveren. De koude kleuren groen en blauw zouden ontspannend zijn en kalme en stabiele actie produceren.

Om je een idee te geven van de betekenis van kleur voor de online brand awareness, zet ik graag de betekenis hiervan voor je uiteen.

Rood

De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestelknoppen bij online actie campagnes vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen. De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca-Cola, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren. YouTube kiest ervoor om rood te gebruiken vanwege de opwinding van het online bekijken van video’s. Rood wordt ook vaak gebruikt om gevaar aan te duiden, dus wees voorzichtig met deze kleur. Kies je ervoor om deze kleur op de website te gebruiken, bewaar het dan voor de call to action of sale buttons, dit zorgt vaak voor een goed contrast.

Oranje

Oranje is de kleur van innovatie, creativiteit, enthousiasme, succes, avontuur en balans. Of het nu gaat om een website, foto of marketingmateriaal, deze kleur voegt een beetje plezier toe. Hoewel deze kleur aanspreekt is het net wat minder krachtig dan de kleur rood. Ook deze kleur kan vaak ingezet worden ten behoeve van call to actions of gebieden op een website die extra onder de aandacht moeten worden gebracht.

Geel

Denk je aan geel, dan denk je aan de zon. Het roept gevoelens van geluk, positiviteit, optimisme en de zomer op. Er zijn merken die geel gebruiken als achtergrondkleur van een website of een balk bovenaan de website zodat deze extra opvalt. Een beetje geel roept vaak een positieve associatie op bij websitebezoekers. Merken die geel gebruiken zijn bijvoorbeeld Ferrari en Ikea. Zo is het een droom van veel mensen om ooit eens in een Ferrari te rijden. Het merk wordt geassocieerd met geluk en een zorgeloze levensstijl. Voor Ikea geldt dat mensen die meubels kopen vaak voor het eerst uit huis gaan of een nieuw huis gekocht hebben. Het zijn mijlpalen die gepaard gaan met het gevoel van geluk. Geel is daarom dus een perfecte kleur om te associëren met je brand.

Roze

In de kleurenpsychologie staat deze kleur voor vrouwelijkheid, speelsheid, onvolwassenheid en onvoorwaardelijke liefde. Sommige merken kiezen ervoor om de kleur roze speciaal voor de productverpakking van meisjesspeelgoed te gebruiken. Terwijl andere merken de roze kleur benadrukken in hun logo, website-ontwerp of om belangrijke berichten te markeren. Aangezien de kleur roze voor vrouwelijk staat is het geen verrassing dat merken zoals Victoria Secret en Barbie deze kleur hebben gekozen.

Groen

Bij de kleur groen denken mensen al snel aan de natuur, maar deze kleur is ook verbonden met geld, vernieuwing, vruchtbaarheid, groei en gezondheid. Het is de kleur van zuivere harmonie en werkt vaak ontspannend. Negatieve associaties zijn er ook, denk maar eens aan groen zien van jaloezie. Ook vind je deze kleur vaak terug in sectoren die actief zijn in de gezondheidszorg, sport, milieu en vrije tijd.

Blauw

De meest gekozen kleur voor een merk is blauw. Deze koele kleur stelt mensen op hun gemak en staat symbool voor vertrouwen, kalmte, autoriteit, wijsheid en betrouwbaarheid. Dit zie je onder andere terug in de brede toepassing van de kleur bij banken. De logo’s van Rabobank, ING en de Royal Bank of Scotland zijn hier enkele voorbeelden van. Sommige verkopers kiezen blauw voor hun garantie of gratis verzending om het vertrouwen te versterken waar de kleur om bekend staan. Denk bijvoorbeeld aan de branding van bol.com.

Paars

Paars is een kleur die staat voor kracht, luxe, wijsheid en spiritualiteit. Zelf raad ik je aan om deze kleur niet te veel te gebruiken. Een overkill aan deze kleur kan ook gevoelens van frustratie oproepen. Een bekend merk van de kleur paar gebruikt maakt is bijvoorbeeld Hallmark. Als je de website erbij pakt zie je dat het als accentkleur wordt gebruikt. Wil je wat paars toevoegen aan bijvoorbeeld je website, omdat dit goed past bij wat je als merk wilt uitstralen? Kies er dan voor wat paars in het logo, als accentkleur in afbeeldingen of maak je gratis verzending balk paars.

Wit

De kleur van onschuld, reinheid, goedheid en nederigheid is wit. Let erop dat in sommige delen van de wereld wit ook een tegengestelde betekenis kan hebben. Het kan namelijk ook staan voor steriliteit en kou. Als we kijken naar websites is de kleur wit een van de meest gebruikte kleuren. Vaak wordt er gekozen voor een witte achtergrond en zwarte letters, omdat deze kleurcombinatie de beste leesbaarheid heeft. Merken als bijvoorbeeld Adidas en Asos gebruiken wit in hun logo’s. 

Zwart

Nog zo’n populaire kleur is zwart. Het straalt kracht, elegantie en professionaliteit uit. Daarnaast kan deze kleur ook krachtige emoties oproepen, zoals woede en verdriet. In de modewereld kiest men er dikwijls voor om zwart te gebruiken in logo’s. Een van mijn grootste inspirerende voorbeelden: PVH Corp, L’Oréal. Ook in lifestyle banners waar een bepaalde sfeer belangrijk is wordt vaak in de fashionwereld voor zwart gekozen. Zwart zorgt samen met wit voor een goede balans. Is je achtergrond wit, dan kun je ervoor kiezen je call to actions buttons, ten behoeve van de landingspagina’s van je online campagnes, zwart te maken om hier de aandacht op te vestigen.

Grijs

Grijs representeert neutraliteit en balans. De betekenis van de kleur komt waarschijnlijk van de schaduw tussen wit en zwart. Grijs heeft echter een aantal negatieve associaties, vooral als het gaat om depressie en verlies. De afwezigheid van kleur maakt het saai. Grijs kun je gebruiken voor kleuren van lettertypes,  kopteksten, afbeeldingen en zelfs producten om een groot publiek aan te spreken. Om weer terug te komen op één van mijn favoriete brands: Apple. Apple is een voorbeeld van een merk dat de kleur grijs in zijn branding gebruikt. Veel van hun laptops hebben immers een grijze of zilveren tint, deze neutrale kleur schrikt niemand af. Op hun website gebruiken ze grijs voor hun kop om te contrasteren met een wit logo. Tijdens hun branding zie je echter een balans tussen wit, zwart en grijs die helpen om een schone, neutrale uitstraling te behouden.

Bruin

De aardekleur die we allemaal wel kennen is bruin. Het is de kleur van hout, aarde en steen. Deze kleur benadrukt comfort, zekerheid en een down to earth karakter. In marketing zie je dat bruin vaak wordt gebruikt voor natuurlijke producten en voedsel. Bruin is een kleur die wordt weergegeven in logo’s, banner afbeeldingen en soms zelfs tekst vanwege het contrast op een witte achtergrond.

Wat is het verschil tussen online branding en offline branding?

‘Online branding’ is niet heel anders dan ‘offline branding’ met het grote verschil dat je niet altijd invloed hebt op de conversatie rondom je merk en branding. Daarnaast heb je natuurlijk met allerlei factoren te maken die bepalen of je doelgroep je merk wel ziet. Dat betekent dat online branding of het opbouwen van een online merk net iets ingewikkelder is. Daarnaast is het zo dat de hoeveelheid aan media, devices, externe platformen en toenemende regelgeving omtrent privacy het lastig maken om te zorgen dat je doelgroep altijd op het juiste moment de juiste boodschap ziet. Als we het dus over online branding hebben, bestaat dat uit een aantal onderdelen;

  • Je website
  • Je social media en dan met name de content die je hier publiceert
  • Je directe contact kanalen zoals bijv. chat
  • E-mail marketing
  • Online advertising zoals Google Adwords of display marketing
  • Externe websites zoals review websites.

Stel jezelf dit eens voor; je wilt nieuwe schoenen kopen en je tikt in op Google ‘hippe damesschoenen’. Je ziet drie advertenties van onbekende webshops en je klikt er eentje aan. Waarom klik je precies op die ene advertentie? En hoelang duurt het voordat je die beslissing hebt genomen? Waarschijnlijk een mix van gevoel en ratio. De advertentie moet iets zeggen over prijs, collectie, etc. maar je zult waarschijnlijk ook deels door de naam van de webshop en tone of voice getriggerd worden. Kortom, een bepaald gevoel dat je hebt bij een van de advertentie zal de trigger zijn om een aankoop te doen.

Stel je eenzelfde situatie nu eens voor, maar dan dat je op zoek bent naar een nieuwe TV. Zoek je in Google op ‘Ultra HD TV’ of Google je naar ‘Mediamarkt’ of ga je zelfs rechtstreeks naar Coolblue.nl? Merken die je allebei kent, vertrouwt en waar je ‘een bepaald gevoel bij hebt’. Je ervaring en beleving die je krijgt door die nieuwe tv te krijgen. Als online marketing professional verricht ik veel Adwords campagnes, en zie ik ook dat online branding steeds belangrijker wordt. Dit komt enerzijds door het toenemend aantal concurrenten, maar ook omdat consumenten snelheid en gemak willen en vooral geen gezeur. Waarom zou ik als consument tenslotte bij een onbekende webshop iets bestellen en het risico lopen dat de TV niet op tijd geleverd wordt? Een bekend merk zorgt dus ook voor vertrouwen.

Ook qua ROI (return on investment) zou je kunnen beargumenteren dat branding uiteindelijk effectiever is dan pure online marketing. Dat heeft ermee te maken dat door toenemende concurrentie advertentieprijzen steeds hoger worden en het dus belangrijk is dat je merk de voorkeur geniet zodat de ‘scoringskans’ hoger wordt. Ditzelfde geldt in mindere mate voor content marketing inspanningen. Belangrijk voor het opzetten van je merk, je online merk building, is je online identiteit en de zichtbaarheid hiervan. Aan de hand van onderstaande stappen kan je van je onderneming een merk maken.

Stap 1:  Brand Awareness

Zelfs vandaag de dag blijven veel bedrijven vasthangen aan conventionele traditionele vorm van marketing en besteden onvoldoende middelen en tijd in online marketing. Maar hoe kan je nu gemakkelijk op een digitale manier prospects vormen tot nieuwe klanten? Het geheim ligt in de manier waarop de producten en diensten naar voren worden gebracht. Brand awareness creëer je immers niet met het product of service zelf, maar met de meerwaarde die deze voor de consument heeft! Vervolgens is het deze meerwaarde die centraal kan komen te staan in je marketingplannen en in het bijzonder in je content marketing. Deze strategie is vervolgens goed door te voeren in alle digitale platformen die gebruikt kunnen worden. 

  • Begin met het benadrukken van de redenen waarom de huidige klanten de producten of services afnemen en rek deze redenen uit naar een globale visie voor je onderneming. Als het niet lukt om de meerwaarde van het product over te brengen zal het moeilijker zijn om je marktaandeel te vergroten.
  • Wanneer je van je bedrijf een merk wilt maken is het ook belangrijk om onderscheidend te zijn in je markt. Benut dan ook zeker de meerwaarde die de concurrent niet heeft.
  • Maak gebruik van de meerwaarde die je producten de klant biedt en vertaal dit samen met je visie in een brand story, het unieke verhaal van je bedrijf waarmee klanten zich kunnen identificeren, en maak dit duidelijk aan je klanten.
Stap 2. Wees consistent in je benadering 

Alle producten en services van je onderneming hebben een vorm van meerwaarde voor de klant. Het is echter aan het bedrijf zelf of hierop wordt ingespeeld of zelfs verder wordt ontwikkelt. Het is een kans om zelf controle over je merk image te hebben. Het duurt vaak enige tijd om een merk op te bouwen en er is duidelijke strategie en consistentie voor nodig. Voordat je gaat beginnen van het branden van je merk moet de stappen in kaart worden gebracht en een route worden gekozen. Blijf deze route volgen want constante wisseling kan een negatief beeld gaan vormen.

Stap 3. De kracht van merkcases

Wat is het eerste waar je aan denkt wanneer je een bepaald product of service wilt kopen?Je zal waarschijnlijk aan vrienden of familie vragen wat hun ervaringen zijn geweest en misschien dat je vervolgens ook de online reviews hierover gaat lezen. Je gaat op zoek naar een vorm van betrouwbaarheid van een product en wilt weten hoe mensen in de praktijk er mee omgaan. Voor de klanten die je product of service gaan gebruiken geldt dit natuurlijk ook en je kan deze een handje helpen door het inzetten van concrete merk cases. Kijk hiervoor ook eens naar de reviews en testimonials die klanten al hebben gegeven en voeg deze samen met je visie en merk story om een compleet beeld te geven. Wanneer je je product aan de hand van case studies en je merk story aan de klant kan overbrengen kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Succesverhalen: sterke branding in de praktijk

bron: Pixabay

Mcdonald’s

McDonald’s ken je natuurlijk van het bekende rood/gele logo. In 2008 koos deze fastfoodketen voor een langzame verandering van het logo naar een groene achtergrond. McDonald’s was aangevallen door dierenactivisten en gezondheidsplatforms en daarom was het belangrijk voor het bedrijf dat ze andere associaties op gingen roepen, namelijk gezond en duurzaam. Zo zie je dat met kleuren je een ander gevoel kan oproepen. Naast hun nieuwe logo kleuren trokken ze hun ‘gezonde’ marketingplan helemaal door in hun reclames, het gebruik van gerecycled papier en nieuwe gezonde maaltijden met zelfs de een vegetarische variant van de hamburger.

bron: Pixabay.

Coca-Cola

Iedereen kent Coca-Cola! Het gebruik van rood en wit en het typische lettertype roept meteen de link met het frisdrankmerk op. Coca-cola koos bewust voor helderrood in hun brand. Felrood staat voor energie, lef, kracht, passie en enthousiasme. En het blijkt dat de kleur rood de eet- en drinklust bevordert. Statistieken laten zien dat maar liefst 94% van de mensen direct Coca-Cola’s logo herkent.

bron: Pixabay.

Google

Achter de regenboog letters van Google zit ook een opmerkelijk, slim plan. De grafisch designer had gekozen voor de primaire kleuren op een rij. Dit staat voor betrouwbaar, algemeen geaccepteerd en herkenbaar. Maar Google wilde ook laten zien dat het bedrijf zich niet aan de standaard manier van werken en regels houdt, maar conventioneel en innovatief is. Daarom hebben ze destijds  letter ‘L’ groen gemaakt. Deze kleuren laten dus ook duidelijk zien wat voor visie het bedrijf heeft.

Kleur bekennen

Nu je het een en ander weet over branding, kleurenpsychologie en waar de meeste kleuren voor staan is het tijd om ze ook toe te passen op je eigen merk. Houd dit in je achterhoofd: er is geen kant-en-klare oplossing voor het kiezen van dé juiste kleuren van je website, (online) marketingcampagne of merk. De context, dát is waar het om draait. Het is het gevoel, de stemming en het beeld dat je merk creëert dat een rol speelt bij het overtuigen. Kies daarom altijd voor kleuren in je branding, die écht duidelijk representeren wat je merk te bieden heeft of wat je wilt dat je klanten voelen als ze bijvoorbeeld een bezoek brengen aan je website. 

Over de auteur: Naomi Verduyn Lunel werkt als online marketing professional bij naomionlinemarketing.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond