-

Technologie moet intermediair vervangen

De huidige plek die de intermediair inneemt als bemiddelaar tussen bedrijf en freelancer, is onhoudbaar kostbaar. Technologie stelt bedrijven in staat om zelf de regie in handen te nemen en werving, matching en relatiemanagement weer in huis te halen.

Waar is toch die goede freelancer gebleven? Die dame die vorig jaar dat marketingtraject begeleidde. Bekende vraag? Waar werving en management van vaste krachten goed is ingekaderd binnen bedrijven zelf, is de werving van tijdelijke krachten en freelancers vaak een ad-hoc activiteit. De rol van intermediair of detacheerder is hierdoor nog altijd groot. Maar met het groeiend aantal tijdelijke krachten binnen bedrijven is dat onhoudbaar, zegt Noel Wilson van Jellow.

Het gelijknamige platform vormt sinds 2012 een schakel tussen opdrachtgever en de tijdelijke kracht in. Het is een databank van freelancers waarmee intern ooit is samengewerkt, maar ook een netwerk waarmee je nieuwe aanwas vindt. Via de eigen pool van freelancers of in het netwerk van andere bedrijven.

Een soort LinkedIn dus?

“Nee, het zakelijk netwerk is geen concurrent van Jellow, zegt Noel Wilson. “LinkedIn is niet alleen gericht op freelancers, maar de gehele arbeidsmarkt. Als wervende organisatie weet je niet of er ergens in de organisatie als eens met de betreffende persoon is samengewerkt. Ook is niet duidelijk of diegene beschikbaar is op het moment dat je als bedrijf iemand zoekt of wat zijn of haar tarief is. Essentiële informatie als het om inhuren van freelancers gaat.”

Maar misschien belangrijker nog: iedereen kan zich inschrijven bij LinkedIn. En in Nederland is het woud aan zelfstandigen weer zo groot dat je geregeld een intermediair nodig hebt voor werving en selectie. Juist die schakel zegt Wilson tussen opdrachtgever en -nemer uit te halen.

Vervangt technologie de tussenpersoon?

“De intermediair verdwijnt nooit helemaal, maar bedrijven kunnen wel een groot deel van zijn diensten vervangen door te automatiseren. Die tussenpersoon bouwt in feite ook aan een databank van potentiële tijdelijke freelancers. Bij het opbouwen, onderhouden en uitbreiden kan technologie een belangrijke rol spelen. Bedrijven hebben inmiddels met zoveel freelancers samengewerkt dat ze zelf zo’n pool kunnen bouwen.

“Het probleem is dat die bedrijven vaak geen weet hebben van wie die freelancers zijn – de pool wordt niet in kaart gebracht. Ergens in de organisatie huurt een manager iemand in en zodra de klus geklaard is vertrekt die persoon weer via de zijdeur. Hetzelfde geldt voor oud-werknemers die freelancer zijn geworden: men vertrekt, met kennis van de organisatie en al.

“Technologie helpt om die interne ervaringen te delen zodat bedrijven zelf de selectie en matching kunnen doen. Als organisatie weet je namelijk heel goed waar je naar zoekt. Een persoon die lijkt op die dame of heer van vorig jaar of die lijkt op een bestaande succesvolle werknemer. Software brengt die netwerken in kaart.  Kijk eerst in dat netwerk, vervolgens in dat van andere bedrijven. Vind je daar niets dan klop je bij de intermediair aan.

“De markt voor intermediairs zal door de komst van technologie inderdaad kleiner worden. Specialistischer ook. Maar er blijven voldoende vraagstukken over, bijvoorbeeld in niche markten, waarbij de intermediair onmisbaar is.”

Wat is er mis met de huidige situatie?

“Die leidt vooral tot chaos: bij veel bedrijven weet de ene manager niet met wie de andere eerder succesvol heeft samengewerkt. Omdat er intern geen centrale regie is wordt er noodgedwongen een tussenpersoon ingeschakeld om snel iemand te vinden. Dat gebrek aan regie zorgt er ook voor dat er geen sprake is van relatiemanagement. Er ontstaat geen verbintenis tussen de freelancer en opdrachtgever. Terwijl beiden daar wel behoefte aan hebben.”

Een freelancer die zich wil binden?

“Natuurlijk zijn ze zelfstandig vanwege de vrijheid, maar een freelancer voelt ook dat hij alleen is en moet hoppen van de ene opdracht naar de volgende. Ze houden juist liever contact met een aantal opdrachtgevers om eventuele vervolgopdrachten te bemachtigen. In praktijk zijn zij misschien nog wel het meest enthousiast. Ze kunnen frequenter en direct schakelen met opdrachtgevers.”

Waar begint een bedrijf dat de regie wil voeren?

“De eerste stap is de interne inventarisatie. Met wie heb je in het verleden samengewerkt en wie zijn er bekend binnen de organisatie? Ga vervolgens na wat de te verwachten vraag is naar tijdelijke krachten. Zijn er veel online marketeers benodigd, richt dan aan de hand van een functieprofiel het netwerk in of bouw het verder uit.

“Zorg daarnaast ook dat de regie intern op een afdeling wordt belegd, bij voorkeur bij HR. Nu is het vaak de verantwoordelijkheid van inkoop en recruitment samen, versnipperd door de organisatie.

“Als dit verder goed is ingericht, doe je er in de toekomst goed aan profielen te verrijken. Assessments, tests, videosollicitaties en beoordelingen van oud-opdrachtgevers komen dan samen in de databank. Je zoektocht of sollicitaties kunnen dan vele malen sneller en effectiever: niet meer de vacature of opdracht staat centraal, maar het aanbod.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Edwin van de Bospoort

Yessss, een deel van de rol van de intermediair kan zeker geautomatiseerd worden. Hun dienstverlening zal verschuiven naar de meer nuts-achtige services zoals de fiscale en arbeidsrechtelijke processen. Maar het ‘vinden’ van die freelancer, dat ben ik helemaal met het artikel en Noel eens, dat mag wel wat slimmer in onze netwerkeconomie.

Nu nog even weten of de freelancer ook daadwerkelijk beschikbaar is, en you’re ready to go 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond