-

Terre des Hommes: storytelling met Virtual Reality

Virtual Reality heeft zijn weg naar onze huiskamers nog niet gevonden, maar er komen steeds meer nieuwe, spectaculaire toepassingen. Wie wordt daar nou niet enthousiast van? Dat er binnen marketing ook veel mogelijkheden zijn is duidelijk. Recent lanceerde Terre des Hommes een eigen Virtual Reality Experience.

Tijdens de Interactive Media Summit presenteerde de producent en Terre des Hommes een 360 graden video die je midden in de woonkamer zet van een 12-jarig meisje uit Kenia. Geeft dit ons een kijk in  hoe Virtual Reality storytelling gaat veranderen?

Waarom Virtual Reality?

De Interactive Media Summit presenteert interessante cases van de meeste recente ontwikkelingen in interactieve media. Dit jaar behoorde Raymond van der Kaaij tot een van de sprekers. In opdracht van Terre des Hommes produceerde zijn bedrijf Revolver Amsterdam een 360 graden video. 

Op de vraag ‘Waarom Virtual Reality?’ antwoorde Terre des Hommes: meer impact maken. Door meer beleving te creëren, willen ze overbrengen waarom het werk van Terre des Hommes zo belangrijk is.

Virtual Reality lijkt inderdaad de juiste manier om dit bereiken. Het stelt je in staat om de doelgroep echt onder te dompelen in je verhaal, waardoor ze het op die manier intenser beleven. In het geval van Terre des Hommes is dit prima gelukt. De 360 graden video neemt je mee in het dagelijks leven van Amani, een meisje van 12 jaar uit Kenia die werkt als huishoudelijk werkster. Met behulp van een Virtual Reality bril sta je midden in de woonkamer terwijl je verschillende scenes aan je voorbij ziet gaan.

Hoe is de 360 graden video ontwikkeld?

Volgens Raymond versmelt in het project traditioneel film maken met de nieuwe technologie van 360 graden video. Als regisseur neem je de kijker mee in een verhaal.  Het vernieuwende is dat je als kijker helemaal om je heen kan kijken. En daar zit precies de uitdaging, volgens Raymond; er is geen duidelijk frame meer. De regisseur bepaalt niet meer waarnaar je kijkt. Tenminste niet met het shot zelf. Nu moet je als regisseur echt met de positie van de acteurs en de dynamiek van de scene de kijker sturen, aldus Raymond.

Speciaal voor de 360 graden-opname heeft Revolver Amsterdam een eigen camera-rig gemaakt door middel van 3D-printing. Deze rig biedt plaats voor veertien camera’s. De camera-rig is op verschillende plekken in de set gepositioneerd. De wisseling van positie introduceert elke keer een nieuwe scène.

Om het verhaal te vertellen gebruikt Revolver verder de traditionele cinema benadering: een personage met wie je mee leeft en een realistische setdecor. Deze wisselwerking is goed, want de impact van de geloofwaardige personages en realistisch set wordt extra groot met een Virtual Reality bril op je neus. 

Hoe is de video uitgerold?

Qua campagne is er nog een grote uitdaging bij Virtual Reality. Hoe bereik je de doelgroep? Er zijn nog maar weinig mensen die een Virtual Reality bril thuis hebben liggen, dus een groot bereik is eigenlijk direct al uitgesloten.

Terre des Hommes gebruikt zijn VR Experience bij stands op evenementen, zoals op het Bevrijdingsfestival in Den Haag. Ook organiseren ze een road tour, waarbij de VR-Experience de winkels van Terre des Hommes in heel Nederland bezoekt.

Schermafbeelding 2015-10-21 om 17.55.20
Tijdens de lezing op het Interactive Media Summit is er niets concreets over gezegd, maar persoonlijk denk ik dat het sommetje ‘investering vs. media waarde’ in dit geval niet optelt. Wellicht had Terre des Hommes meer in kunnen zetten op de PR-waarde van deze campagne. Een uitnodiging bij bijvoorbeeld ‘De wereld draait door’ levert bijvoorbeeld al een bereik van een miljoen kijkers op.

Virtual Reality: weg naar volwassenheid

De Virtual Reality Experience van Terre des Hommes laat ons zien dat deze nieuwe technologie absoluut bijdraagt aan storytelling. Doordat je als het ware echt ter plekke bent, ervaar je het verhaal simpel weg veel intenser. Dat we Virtual Reality veel meer gaan zien is duidelijk. Zo presenteerde de Interactive Media Summit bijvoorbeeld ook nog andere Virtual Reality cases, waaronder van Audi en Interpolis. En een korte zoektocht op Google levert nog meer voorbeelden.

De techniek is nu echt volwassen aan het worden. Zo biedt YouTube al de mogelijkheid voor 360 graden video en heeft Facebook aangekondigd dit ook te introduceren. In 2016 komen verschillende Virtual Reality apparaten op de markt voor minder de 100 euro. En ook de technologie om content te creëren, zoals 360 graden camera’s, wordt steeds toegankelijker, waardoor Virtual Reality voor meer en meer bedrijven bereikbaar wordt.

We zien dan ook steeds meer merken experimenteren met Virtual Reality in hun marketing. Het is nog flink zoeken hoe de Virtual Reality campagnes uit te rollen, omdat dit (nog) niet makkelijk gaat via de huidige kanalen. Qua accountability zal de marketeer dus tegen wat uitdagingen aanlopen, maar ik denk niet dat dit de ontwikkelingen zal vertragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond