Met deze virtual reality naar de winkel van de toekomst?
Media Markt kondigde deze week aan een robot te introduceren in het Rotterdamse filiaal. De door Trust ontwikkelde machine moet bezoekers begeleiden over de winkelvloer en helpen in de zoektocht naar producten. De robot moet volgens de bedrijven de winkelbeleving verbeteren. Online was her en der wat scepsis te bespeuren. Een rijdende iPad? Is dat wat winkeliers moet redden?
Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt bij retailers, laat een grote groep de echte innovatie links linken. LED- en tv-schermen worden door winkeliers als meest vernieuwend genoemd, interactieve technologie wordt slechts door 10 procent ingezet.
Scanners die je maten opnemen en vervolgens de kleding adviseren die je het beste past, betalen vanuit het pashokje met je telefoon of high tech horloge. De innovatie die bezoekers uit hun stoel moet krijgen komt tegenwoordig uit Sillicon Valley. De customer experience van technologische hoogstandjes moet ervoor zorgen dat offline en online elkaar aanvullen.
Nu grote bedrijven als Google, Facebook en Samsung investeren in de apparatuur die virtual reality (VR) betaalbaar moet maken, kan deze virtuele laag op de echte wereld voorzichtig aan als ingrediënt worden ingezet.
Land Rover deed al een eerste poging met een virtuele showroom. De nieuwste auto’s kunnen tot in detail worden bekeken door middel van een speciale VR-bril.
The North Face ging recent nog een stap verder. Het brengt bezoekers van de winkel naar een virtuele Yosemite National Park en de Moab woestijn waar zij virtueel door het landschap kunnen trekken. Samen met bekende atleten kan er een berg beklommen worden – alles om de ervaring van het buitenleven naar de winkel te halen.
Het bedrijf werkt daarvoor samen met Oculus, maar opvallend is dat die omgeving niet alleen met een dure uitrusting hoeft te worden beleefd. Een Google Cardboard, een hulpstuk van nog geen twintig euro, zorgt voor dezelfde beleving. Virtual reality is daarmee geen onbereikbare luxe meer voor zowel winkeleigenaren als publiek.
Net als The North Face experimenteren andere bedrijven met de driedimensionale videobeelden. Op de meest recente SXSW gaf televisiezender HBO een kijkje in de wereld van Game of Thrones. De installatie zorgde ervoor dat bezoekers ‘The Wall’ – de honderden meters hoge en brede ijsmuur – in 3D om zich heen zagen. Samen met het geluid en de wind die als vierde dimensie zijn toegevoegd een echte beleving. HBO reist sindsdien met de installatie door het land.
Hotelketen Marriott maakt het mogelijk om de zandstranden van Hawaii te bezoeken zonder de stad maar te hoeven verlaten. Met de zogenaamde ‘teleporter’ reis je vanuit de ene hotellobby zo naar de andere. Een experimentele vorm van marketing waarmee de marketeers van het bedrijf een beleving proberen over te brengen die moet leiden tot een nieuwe trip.
Net als The North Face heeft Volvo een campagne gelanceerd op basis van de kartonnen VR-bril. Met niet meer dan een kartonnetje, twee lenzen en een smartphone kunnen geinteresseerden een proefrit maken in nieuwe auto’s.
https://www.youtube.com/watch?t=12&v=Wuln2bJkp1k
Voordat deze virtuele realiteit zich serieus ontwikkelde moesten retailers nog focusgroepen ontvangen om producten te onderwerpen aan een test of de winkelervaring te toetsen. Met virtual reality is het mogelijk pop up-events te organiseren om feedback te verzamelen. Productdemonstraties in de winkel zelf verrijken de winkelervaring dusdanig dat voor de klant duidelijker wordt wat het product doet, hoe het werkt en in welke situaties het kan worden gebruikt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond