-

Trends in travel: Travelport, Sambasso en Amadeus over 2018

De manier waarop vliegtickets en reizen worden verkocht verandert in 2018, zowel vanuit de aanbodzijde als vanuit de consument. Hoe gaan Travelport, Sambasso en Amadeus daarop inspelen in het nieuwe jaar? En wat staat er nog meer op hun agenda?

Erik van Markus, Travelport:

Erik van Markus, Travelport“Er komt een consolidatie onder online reisagenten (OTA’s) waarbij de drie dominante spelers, Ctrip, Expedia en Priceline ofwel kleinere spelers overnemen of er een belang in nemen. Tot nu toe is de grootste zet op dit gebied gedaan door Expedia die 3,9 miljard dollar neertelde voor HomeAway in 2015 en 350 miljoen dollar investeerde in de Indonesische OTA Traveloka. Ctrip heeft fors geïnvesteerd in de vakantieverhuurserviceprovider Tujia, kocht Skyscanner voor 1,7 miljard dollar in 2016 en gebruikt Trip.com als een mondiaal speerpunt. Ondertussen heeft Priceline, eigenaar van onder andere Booking.com en Kayak, voor 2,6 miljard dollar OpenTable gekocht en concurrenten als Momondo en start-ups als HotelUrbano verworven.

Tweede trend die we in 2018 nog meer gaan zien is de shift naar mobiel. Uit onze recente Global Traveller Survey blijkt dat een op de drie reizigers nu op een mobiel apparaat boekt. Wij geloven dat 70 procent van alle reisboekingen via mobiel zal worden gedaan in 2020, waarbij wereldwijd het aantal smartphones zal stijgen met 50 procent, van 3,8 miljard in 2016 tot 5,7 miljard in 2020. De verbeterde connectiviteit van de mobiele netwerken zwengelen dit aan. De verwachting is dat in 2025 3,6 miljard smartphonegebruikers op 4G zullen zitten.

Ten derde zal het tijdperk van NDC-API’s beginnen, maar er is geen sprake van een vliegende start. Er is veel hype rond de impact van IATA’s technologiestandaard, de New Distribution Capability. Volgend jaar zullen we een aantal eerste ‘directe’ verbindingen gaan zien, waarbij boekers met airlines worden verbonden. Het aanbod en de vliegschema’s zullen echter niet gemakkelijk te vergelijken zijn, laat staan geautomatiseerd en gemanaged zoals dat in een GDS wel kan.”

Bert Wildeman, Sambasso:

Bert Wildeman, Sambasso“Voor ons brengt 2018 verregaande integratie en uitbreiding van de Sambasso-app in BAS zodat je bijvoorbeeld direct kunt zien of de klant ingelogd heeft in de Sambasso-app, betalings-, cross- en upsellingmogelijkheden, enzovoorts.

Tweede agendapunt is het inloggen. Dat is nu bij alle partners volledig geautomatiseerd en het komende jaar willen we het boeken voor de reisspecialist verder optimaliseren. Dat doen we door zoveel mogelijk partners te integreren met de boekingsrecap en elektronische facturatie via BAS. Daarbij maken we het met de Sambasso-labels technisch mogelijk dat verschillende reisbureaus, ZRA’s of een keten een mailing kunnen opzetten en automatisch de keuze wordt bepaald uit een van deze deelnemende kantoren.

En ten derde willen we technologische mogelijkheden voor de reisspecialist creëren om producten ter plaatse in te kopen zonder dat dit als risicodragende omzet voor de SGR wordt gezien.”

Luc Pannecoeck, Amadeus:

Luc Pannecoeck“In 2018 gaan we onze nieuwe online booking tool implementeren, Amadeus citric Travel & Expense. Dit is bedoeld voor bedrijven met veel zakenreizigers die de uitgaven aan travel goed willen managen. Boekingen van medewerkers die worden gemaakt in de tool zijn in overeenstemming met het reisbeleid. Tegelijkertijd krijgen de zakenreizigers een gepersonaliseerde beleving voor, tijdens en na de reis.

Wat we ook als belangrijke ontwikkeling zien is de New Distribution Capability van IATA. Onze visie is een geïntegreerde oplossing te ontwikkelen die zowel door reisagenten als luchtvaartmaatschappijen kan worden gebruikt. Het doel is om vroege adoptie in de markt te realiseren met minimale disruptie en ervoor te zorgen dat de zakelijke doelstellingen van alle betrokkenen worden bereikt.

Dit jaar hebben we onze 30ste verjaardag gevierd maar we kijken meer naar de toekomst van Amadeus dan naar het verleden. Mobiele apparaten, kunstmatige intelligentie en data analytics veranderen travel. Deze doorbraken geven mensen meer ideeën, opties en controle over hun reis. Amadeus beweegt mee met deze veranderingen. We ontwikkelen technologie voor het intelligent gebruiken van data, waarbij nieuwe devices en architecture worden geïntegreerd zodat gepersonaliseerde customer journeys kunnen worden aangeboden.”

Wil je elke week het laatste nieuws en achtergrondartikelen ontvangen over travel? Geef je hier op voor de nieuwsbrief!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond