-

Usability testing & Eye tracking als tool om emotie te achterhalen

Analytics legt een schat aan informatie bloot en daar wordt logischerwijs gretig gebruik van gemaakt. Maar waar analytics tekortschiet, maakt usability testing dat goed: het aan de oppervlakte brengen van wat mensen denken, voelen en ervaren. Een van de manieren waarop dat mogelijk is, is Eye Tracking. Eye tracking is het meten van de blik en pupilgrootte van de respondent. Het is een innovatieve manier om het emotionele effect van je content te achterhalen en is een waardevolle aanvulling op je data-gedreven aanpak.

Meekijken achter de schermen

Usability testing wordt vaak  gecombineerd met Eye tracking. Eye tracking is een manier om de blik, en meer specifiek de pupil, van een persoon te volgen. Eye tracking gaat terug tot 1879, waar het begon met blote-oog observaties. In 1908 werd het eerst Eye tracking apparaat ontworpen en sinds 1967 is het een erkende biometrische data-verzamelmethode. 

Tegenwoordig zijn de Eye tracking apparaten zo geoptimaliseerd dat ze ook pupilgroottes en andere biometrische gegevens kunnen meten. Door de onzichtbare laser die het Eye tracking apparaat in het oog van de respondent schijnt, kunnen we aan de hand van de afbreking van licht de bewegingen van de ogen van een persoon volgen. Zo kun je op een scherm zien waar iemand naar kijkt, of iets wel of niet interessant gevonden wordt en welke emotie daarbij vertoond wordt.

Ogen volgen, blikken traceren

Hoe gaat dit in zijn werk? Voorafgaand aan een Usability test, wordt er een laptop klaargezet met daarop aangesloten een webcam, microfoon en Eye tracking apparaat. De Eye tracker zal per respondent opnieuw gekalibreerd worden, om de metingen zo zuiver mogelijk te houden.

De meerwaarde van een Eye tracker is dat je kunt meekijken met wat de respondent ziet. De onderzoeker kan op een gekoppeld scherm of via livestream door middel van een rode lijn, de bewegingen en richtingen van de blik van de respondent zien. Naast rode lijnen zijn er ook rode cirkels in gevarieerde grootte die aangeven hoe lang iemand naar een onderdeel kijkt. Hoe groter de cirkel, hoe langer de focus. Ook meet het apparaat ook de pupilgrootte. Een Eye tracker biedt de mogelijkheid om dit per milliseconden te meten. 

Ogen zijn de spiegel van de ziel

De pupilgrootte hangt samen met verschillende emoties en reacties. Zo vertelt een pupilverwijding bijvoorbeeld dat iets als zeer positief en aantrekkelijk wordt ervaren. Ook als een persoon een grote inspanning moet leveren of stress ervaart, verwijden de pupillen. Dit staat tegenover een pupilversmalling, dat juist aangeeft dat iets als aanstootgevend of beledigend gevonden wordt. Of dat iets als negatief wordt ervaren. Bijvoorbeeld, persoon X kijkt naar een afbeelding op de website, dit ziet de onderzoeker door de groter wordende cirkel op het scherm. De pupil meting laat dan zien dat er een pupilversmalling is. Dit impliceert dan dat de persoon deze afbeelding als onprettig heeft ervaren, wat betekent dat je moet overwegen om gebruik te maken van een andere afbeelding.

Perfecte combinatie

Vele onderzoeken tonen aan dat de variërende grootte van een pupil heel veel informatie kan geven, waar in sommige gevallen een persoon zelf niet eens bewust van is. Per slot van rekening zijn ogen de spiegel van je ziel. Deze data gecombineerd met kwantitatieve data, geeft je dus niet alleen de waar en wat van een probleem maar ook de waarom. Het waarom biedt de sleutel om tot de meest optimale versie van jouw product, service of dienst te komen. Om deze reden is het voor iedereen aan te raden om usability testing met Eye tracking te combineren.

Over de auteur: Kim Beniers werkt als CRO Specialist bij Dept Agency en is bezig met vraagstukken over wat het meest optimaal is voor een organisatie versus wat het meest optimaal is voor een klant. Kwantitatieve data-analyse is de dagelijkse bezigheid van Kim, met daar nu Usability testing aan toegevoegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond