-

Venture Capital: Recordbedrag voor Nederlandse tech-bedrijven in 2020

Nederlandse tech-startups hebben in 2020 bijna 1,7 miljard euro aan venture capital opgehaald. Dit is ondanks corona zelfs 300 miljoen meer dan in recordjaar 2019. Twee Amsterdamse bedrijven, MessageBird en Mollie, kwamen met hun ronde boven een waardering van één miljard uit, zodat zij nu ‘unicorns’ zijn.

Op basis van een eigen dataset heeft startup-adviesbureau Golden Egg Check voor het vierde jaar op rij een grondige analyse gemaakt van de venture capital investeringen in Nederland. In dit artikel deelt Thomas Mensink een aantal inzichten die hij met zijn collega Gilles Meijer bespreekt in een podcast-aflevering waarin zij samen met ondernemers en investeerders terugblikken op 2020.

Impact van corona blijkt beperkt

De impact van corona lijkt al met al geen grote gevolgen te hebben voor de Nederlandse tech-sector, concludeert Gilles Meijer, oprichter van Golden Egg Check: “De eerste reflex van veel investeerders in het voorjaar was om prioriteit te geven aan hun portfoliobedrijven. In mei zag je al dat het totaal geïnvesteerde kapitaal weer op peil lag. Lange tijd ging 2020 gelijk op met 2019, maar in het laatste kwartaal zijn er nog veel grote deals, zoals van MessageBird, Catawiki en EclecticIQ, aangekondigd.”

In 2019 hadden Nederlandse startups nog 1,4 miljard euro aan venture capital investeringen opgehaald bij investeerders. Meijer: “2020 had alles in zich om een nieuw recordjaar te worden; meer fondsen, meer beschikbaar kapitaal en een volwassener tech-ecosysteem. We hadden verwacht dat het aantal investeringen door corona iets lager zou liggen dan vorig jaar, omdat het nu bijvoorbeeld lastiger voor startups en investeerders is om elkaar te ontmoeten, maar dat aantal is erg vergelijkbaar. Ook uit onze gesprekken met investeerders blijkt dat iedereen een nieuwe modus heeft gevonden om elkaar te blijven vinden én vertrouwen op te kunnen bouwen.”

Luister naar aflevering van At The Money podcast (1.38u) waarin verschillende ondernemers en investeerders terugblikken op 2020. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify en Apple) of hieronder:

 

At The Money podcast · BONUS: Terugblik op 2020 met diverse VCs en founders
Grote investeringsrondes

Thomas Mensink vult aan: “De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe en grote venture capital fondsen in Nederland bijgekomen en is de interesse vanuit het buitenland vergoot. Zij hebben het geld klaar staan om te investeren, pandemie of niet. We zien dat de gemiddelde investeringsbedragen groter zijn geworden maar ook, of eigenlijk vooral, dat er méér grotere rondes zijn.” In onderstaande afbeelding is bijvoorbeeld goed te zien dat het bedrag dat in Series C rondes is geïnvesteerd (groene kleur) flink is toegenomen.

Tot nu toe zijn er met 264 investeringen in Nederlandse startups en scale-ups wel minder deals vastgelegd dan in 2019. Mensink: “Het is verleidelijk om te concluderen dat er dit jaar minder early-stage deals waren – met name in Seed en Series A – maar dat komt ook omdat een deel van de investeringsdata van bijvoorbeeld regionale ontwikkelingsmaatschappijen nog niet gepubliceerd is. We hebben ‘slechts’ 8% minder deals gezien dan afgelopen jaar, maar ik schat dat het aantal deals al met al redelijk vergelijkbaar is als vorig jaar, misschien ietsje lager. Nog geen reden voor paniek dus, maar wel goed om te onderzoeken of er geen structurele problemen ontstaan voor startups om aan financiering te komen.”

Twee unicorns geboren

MessageBird, actief in mobiele communicatie, heeft met 200 miljoen dollar het grootste investeringsbedrag opgehaald. De waardering van het Amsterdamse bedrijf kwam hiermee uit op 3 miljard dollar, waardoor het de voor startups magische grens van 1 miljard ruimschoots doorbrak. Ook betaal-bedrijf Mollie kwam met de ronde van 90 miljoen euro boven deze grens uit. Deze bedrijven mogen zich hiermee ‘unicorns’ noemen. Twee unicorns per jaar is in ieder geval mooi in lijn met de ambitie van Prins Constantijn.

Andere tech-bedrijven die meer dan 20 miljoen euro op hebben gehaald zijn onder andere actief in biotechnologie (zoals Neogene Therapeutics en Lava Therapeutics), de hightech-industrie (SMART Photonics) en duurzaamheid (Mosa Meat en The Protein Brewery). 

Overigens kan ook Picnic zich volgens Bartjens van het FD zich officieus een unicorn noemen op basis van een vergelijking met Ocado, zeg maar de Britse Picnic. Meijer: “Laten we dan wel afspreken dat we dit ofwel dit jaar, ofwel volgend jaar meerekenen en dat beleidsmakers dus niet twee keer feest gaan vieren.”

Groeipad

De analisten van Golden Egg Check buigen zich ook over de vraag wat de volgende Nederlandse unicorns zullen worden. Meijer: “Het is misschien statistisch niet zoveel waard maar we hebben gekeken naar het pad dat de unicorns van dit jaar hebben afgelegd. In het kort komt het erop neer dat ze in 2019 een ronde hebben opgehaald die 4-5 keer kleiner was en dat ze naar schatting 6-10% van hun aandelen hebben afgestaan in hun laatste ronde. Als je rekent met 10%, heb je dus een $100 miljoen ronde nodig om tot unicorn-status te komen. Dat betekent dat je in 2020 minstens $20-25 miljoen moet hebben opgehaald. Van wat er dan overblijft denken wij dat Mosa Meat en Otrium de beste papieren hebben om de unicorns van 2021 te worden.”

Podcast met terugblik over 2020

In de podcast-aflevering vertellen verschillende ondernemers en investeerders hoe zij 2020 hebben beleefd, onder wie Johan van Mil van investeringsmaatschappij Peak Capital. Van Mil: “Na een pas op de plaats in maart en april hebben wij een heel sterke tweede helft van het jaar gehad.“ Hierbij doelt Van Mil onder andere op de verkoop van hun aandeel in twee deelnemingen, Catawiki en United Wardrobe. ”Veel digitale startups hebben juist kunnen profiteren van de omstandigheden, hoewel er natuurlijk ook een aantal bedrijven in bijvoorbeeld de horeca en de gig-economie hard getroffen zijn.“ 

Lockdowns

Hubert Nijmeijer zit met zijn reis-startup Hi,hi Guide ook in een hoek waar afgelopen jaar de klappen vielen. Hij brengt toeristen in contact met lokale gidsen, wat door de lock-downs bijna tot een stilstand kwam. Nijmeijer: “Wij hebben ons dit jaar noodgedwongen gericht op de doorontwikkeling van ons platform. We kunnen nu ook mensen helpen in de inspiratie-fase van hun reis, daar ben ik erg trots op.” Het jonge bedrijf heeft zelfs een investering weten op te halen bij Transavia en ANWB. “Ons jaar is dus niet helemaal verloren.”

Edwin Hengstmengel van Endeit Capital had graag zelf in de unicorns van 2020 geïnvesteerd. Hengstmengel: “Het zijn allebei prachtige bedrijven die wereldwijd op het hoogste niveau actief zijn. Ik kan niet ontkennen dat ik een beetje jaloers ben op de investeerders achter deze bedrijven.”

Meer inzicht krijgen van startups en investeerders? Luister dan de At The Money podcast (1.38u). Dat kan bovenaan dit artikel via SoundCloud, maar ook via andere podcasts-apps zoals Spotify en Apple.

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Johan van Mil (Peak Capital) [1m30]
  • Vincent Hoogsteder (Objectiv) [7m40]
  • Constance Scholten (Slingshot Ventures) [13m30]
  • Pieter Welten (Prime Ventures) [18m40]
  • Gilles Meijer (Golden Egg Check) [23m00]
  • Herman Kienhuis (Newion & River Venture Partners) [29m00]
  • Anieke Lamers (Peekabond) [34m00]
  • Maurice van Tilburg (Techleap) [40m30]
  • Jeroen Burks (Blockheating) [48m10]
  • Startup-investeringen in Nederland [52m15]
  • Hubert Nijmeijer (Hi,hi Guide) [1u11m40]
  • Edwin Hengstmengel (Endeit Capital) [1u16m35]
  • Sjoerd Mol (Benvalor) [1u21m30]
  • Ives van Hoorne (CodeSandbox) [1u26m45]
  • Vooruitblik Golden Egg Check [1u33m10]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is start-up analyst bij Golden Egg Check.

Deel dit bericht

1 Reactie

HardGamma - HardGamma

Een van de sterke punten van MessageBird is hun gebruiksvriendelijke API-platform, dat ontwikkelaars in staat stelt om gemakkelijk communicatiefunctionaliteit toe te voegen aan hun eigen apps, systemen en websites. Dit opent de deur naar creatieve toepassingen, van klantenservice en marketingcampagnes tot verificatieprocessen en realtime meldingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond