-

Vijf e-commerce retailtrends voor 2022

Het is tijd om de mouwen op te stropen. De retailindustrie verandert razendsnel, de concurrentie groeit en we hebben te maken met steeds striktere data-regelgeving. Wil je niet achterblijven? Dan moet je bewegen. Hoe behoud je je klanten en blijf je nieuwe klanten aantrekken in 2022? Wij hebben vijf zaken op een rij gezet waar je direct mee aan de slag kan.

1: Alles draait om directe klantdata

Cookies van externe partijen zijn steeds moeilijker inzetbaar en browsers zijn er steeds meer op gericht om consumenten te helpen hun informatie privé te houden. Daarom is het nu belangrijker dan ooit om je infastructuur in te richten om de juiste first party-data te verzamelen. Met andere woorden: zorg dat je zo veel mogelijk data kunt verzamelen van de mensen die je ook het meeste kunnen vertellen, je klanten. Deze informatie biedt je alles wat je nodig hebt. Het vertelt je waar jouw (potentiële) klanten behoefte aan hebben, zodat je hen berichten en aanbiedingen kunt sturen die ze ook écht willen. 

Let op: omdat je toestemming van je klanten nodig hebt om dit soort data te verzamelen, moet je er ook wat tegenover zetten. Zorg dat ze waar krijgen voor hun informatie, door zelf ook vertrouwen en toewijding te tonen. Je klanten blijven aan jouw merk gebonden, zolang jij hen ook actief aan je blijft binden.

2: Omnichannel krijgt een boost

Zodra coronamaatregelen wereldwijd langzaam worden opgeheven, neemt omnichannel zijn plek weer in als sterkste commerciële strategie. E-commerce heeft natuurlijk een enorme vlucht genomen door de lockdowns, maar fysieke winkels zijn nog altijd van belang. Het blijft een feit dat als je succesvol wilt zijn in retail, online en offline harmonieus moeten samenwerken.

Het draait allemaal om beschikbaar zijn voor je klanten op ieder moment dat ze je nodig hebben. Of ze nu je winkel inlopen of door je website scrollen, omnichannel winkelen moet een vloeiende, vlekkeloze ervaring bieden. Iedere keer weer. 

Hoe je dat bereikt? Een goed voorbeeld is de optie voor klanten om producten die ze online bestellen, bij de fysieke winkel in de buurt op te halen (zonder verzendkosten). Een goede service, en het biedt verkopers de kans om de klant te wijzen op mooie bijpassende producten. Daarnaast is het natuurlijk duurzamer om bestelde producten op één locatie te laten bezorgen.

3: Comeback van loyaliteitsprogramma’s

Goed uitgevoerd zijn loyaliteitsprogramma’s ongelofelijk effectief. Klanten komen keer op keer weer bij je terug. Nu het steeds duurder wordt om online verkeer en nieuwe klanten te ‘kopen’, kijken veel bedrijven weer naar loyaliteitsprogramma’s en gamification. Het zijn perfecte strategieën om te zorgen dat jouw klanten zich speciaal voelen, waardoor ze bij jou blijven shoppen. En niet bij je concurrenten.

Hoe ziet een goed loyaliteitsprogramma eruit in 2022? Denk bijvoorbeeld aan andere manieren om punten te verdienen dan alleen bij een aankoop. Creëer inspirerende, gepersonaliseerde content in plaats van prijzen uit te delen. Bied jouw VIP-klanten unieke producten aan, of de kans om nieuwe producten als eerste te kopen. Wat je ook doet, het belangrijkste is dat je weet wat jouw publiek waardevol vindt en dat je hen beloont wanneer ze hun aandacht aan je schenken en bij je winkelen. Loyaliteit moet altijd van twee kanten komen.

Lees hier hoe Vitaminstore hun loyaliteitsprogramma een boost gaf en hun ledenaantal binnen twaalf maanden verdubbelde.

4: Personalisatie op een nieuw niveau

Het is tijd om personalisatie nu echt volledig te omarmen. We weten dat het eng kan zijn om hier sterk op in te zetten, aangezien je volledig moet vertrouwen op je klantdata en de inzichten die je hieraan ontleent. Maar het is nu eenmaal zo dat mensen tegenwoordig niets liever willen dan speciaal op hen afgestemde content. Ze verwachten van bedrijven ervaringen die net zo goed bij hen passen als hun Netflix-account, Youtube-pagina’s en sociale media feeds. Maak hyperpersonalisatie daarom onderdeel van jouw marketingstrategie in 2022!

6: Veiligheid en privacy

Als laatste een wat zwaarder onderwerp. Hacking is steeds meer aan de orde van de dag, en vrijwel altijd draait het om data. Als je nog niet hebt geïnvesteerd in informatieveiligheid, dan is dit het moment om dat te doen. Om geen risico te lopen op grote omzetverliezen, maar ook voor het vertrouwen van je klanten! 

Mensen zijn steeds beter op de hoogte van risico’s en problemen omtrent privacy (door cookies en AVG-wetgeving, bijvoorbeeld). Als je daarin faalt, kun je in één klap het vertrouwen van je klanten kwijt zijn. Over AVG gesproken: zorg dat je op de hoogte bent van de wetgeving om boetes te voorkomen. Amazon kreeg dit jaar een recordboete van 746 miljoen euro opgelegd vanwege onrechtmatig gebruik van klantdata voor advertenties. Zo’n situatie wil je natuurlijk voorkomen.

Aan de slag

Het nieuwe jaar gaat weer uitdagingen en kansen met zich meebrengen. Om je in dit constant veranderende landschap te blijven verbeteren, is het belangrijk om je op deze vijf onderdelen te focussen. Zo blijf je ook volgend jaar succesvol in je vak. 

Over de auteur: Stefan Westman is Marketing manager Benelux, Denemarken en Noorwegen bij Voyado.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond