-

Vooral jongeren willen digitale detox: wat betekent dit voor bedrijven?

Zo eens in de zoveel tijd verschijnen er weer onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat consumenten soms wars zijn van alle digitale diensten. Het liefst trekken ze zo nu en dan de stekker eruit om echt offline te zijn. Is dat niet mogelijk dan kiest men ervoor langzaam af te bouwen. Wat betekent dat voor bedrijven? Die digitaliseren immers en bieden alleen nog online services aan.

Zo bleek afgelopen zomer nog dat een aanzienlijk deel van de Britten bewust kiest voor een ‘digitale detox’ en online tijd inruilt voor offline activiteiten. Meer dan een derde zegt dat het afgelopen jaar te hebben gedaan. Opvallender nog is dat vooral de jongeren (16-24 jaar) behoefte hebben aan wat offline tijd. Iets meer dan de helft deed het afgelopen jaar voor een periode het scherm uit. Ze geven aan simpelweg eens iets anders te willen doen of meer tijd te willen doorbrengen met familie en vrienden.

Of de Nederlandse jongere er net zo over denkt is zonder concrete cijfers moeilijk te zeggen. Uit een onderzoek van Intel bleek deze zomer wel dat 40 procent van de Nederlanders (21-40 jaar) behoefte heeft aan een vakantie zonder internet. Onder ouderen was dit percentage aanzienlijk lager (25 procent).

Voordeel digitalisering wordt snel nadeel

Jules Prick, partner bij Koos Service Design, herkent de ontwikkeling en kijkt er niet van op. Hij zegt veel kwalitatief onderzoek te hebben gedaan naar de voordelen van internet binnen diverse branches. Voor winkelen, mode, muziek, informatie en entertainment zijn die voordelen er, vertelt hij. Maar passen bedrijven en consumenten zelf niet op dan kunnen die voordelen naar zijn idee net zo snel een nadeel worden. Een psychologische spanning die hij bij zichzelf en anderen regelmatig voorbij ziet komen is die van Facebook. “Het verrijkt mijn sociale leven. Tegelijkertijd zorgt het voor schade als ik tijdens een diner met vrienden telkens op mijn scherm kijk. Wat je ziet is dat heel veel mensen de Facebook-app hebben verwijderd en alleen af en toe op een computer openen.”

Er is dus eerder sprake van het vinden van een nieuwe balans, totaal ‘unpluggen’ is een extremere variant. Het vinden van die balans lijkt een logisch gevolg van hoe digitale services worden ontwikkeld. Zoals recent ook de Tegenlicht-aflevering ‘What makes you click‘ aantoonde zijn bedrijven erop uit consumenten met bijvoorbeeld gamification en ‘instant gratification’ net nog wat langer te boeien.

Iedere scrollbeweging levert weer drie nieuwe Facebookberichten op. Een ware liefde is op Tinder slechts een (volgende) swipe van de gebruiker verwijderd. “Het gevaar is continu dat we onszelf, aangespoord door de ‘instant gratification monkey’ in ons hoofd, zien belanden in de achterafsteegjes van het internet”, zegt Prick. Er is een deel van de consumenten dat in ‘verzet’ komt door digitale services links te laten liggen. En dat gaat natuurlijk ook alle bedrijven aan.

Oproep aan bedrijven: help gebruikers balans te vinden

“De juiste balans vinden is lastig. Zeker omdat er nog weinig maatschappelijke regels voor zijn. In een wanhopige poging die balans te vinden, sluit de consument zich dan maar helemaal af.” Een drastische maatregel. Dat vraagt om etiquetteregels en hulp van buitenaf, denkt Prick. Ook van bedrijven. “De overheid probeert hier al richting aan te geven met de campagne ‘Onderweg ben ik offline’, maar daar zouden ook commerciële bedrijven op in moeten spelen. Geniet, maar download met mate.”

Het belangrijkste is natuurlijk dat die services zo ontworpen worden dat de online dienstverlening naadloos aansluit op de behoefte van de gebruiker. “Maar iedere organisatie heeft ook een plicht zijn bedrijfsvoering op een verantwoordelijke wijze in te richten.” Dat komt neer op het tegengaan van verslavingen en bescherming van privacy. “Neem Netflix als voorbeeld. Die zoeken ook, samen met gebruikers, naar een balans. Ze geven binge-kijkers, gebruikers die niet meer kunnen stoppen met kijken, de optie om het automatisch afspelen van een volgende aflevering te stoppen. Een optie om gebruikers tegen zichzelf in bescherming te nemen.”

Prick adviseert bedrijven met name bij de kern van het product te blijven en niet rücksichtslos alles te digitaliseren. “Denk vanuit de ‘why’ en probeer dan te innoveren. Zelf geloof ik dat een eerlijke bedrijfsvoering daarbij op lange termijn het meest succesvol zal zijn. Streef als organisatie dezelfde doelen na als klant. Bedrijven die klanten helpen om hun eigen balans te vinden in het in- en unpluggen zullen uiteindelijke loyalere klanten krijgen. Ja, dat zou je wel een oproep kunnen noemen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond