-

Waarom fysieke winkels online een streepje voor hebben

De afgelopen jaren is het aantal webshops explosief toegenomen, waardoor de vraag rees of een fysieke winkel überhaupt nog bestaansrecht heeft. Ik denk van wel en verwacht zelfs dat voor veel retailers een combinatie van ‘clicks and bricks’ onvermijdelijk is, waarbij het succes mede zal afhangen in hoeverre zij de offline beleving naar online weten te vertalen. 

Retailers hadden de afgelopen jaren de wind in de zeilen. Cijfers van het CBS laten zien dat de omzet van de Nederlandse detailhandel over 2019 steeg met 3,4%, waarbij de omzet uit online over dezelfde periode met 16,6% toenam. De coronacrisis lijkt daarbij volgens het statistiekbureau vooralsnog een geringe impact te hebben op de omzetgroei, waarbij met name de online omzet flink stijgt.

Cijfers van AfterPay bevestigen het beeld dat mensen mede door de uitbraak van covid-19 dit jaar steeds vaker online winkelen.

Bricks and clicks

Toch is het lang niet zaligmakend om als retailer volledig de focus op online te richten. Juist de combinatie van offline en online, oftewel ‘bricks and click’s, wordt door analisten gezien als het meest duurzame retailmodel en daar ben ik het volledig mee eens. 

Consumenten willen namelijk de beleving van de fysieke winkel nog niet helemaal loslaten. Ik merk dat zelf ook. Je wilt graag de producten vaak nog een keer in het echt zien, aanraken en direct vragen kunnen stellen aan een adviseur. Een fysieke winkel (of steeds vaker inspiratiecentrum) biedt retailers de mogelijkheid om dichterbij de consument te staan en draagt bij aan de beleving, naamsbekendheid en betrouwbaarheid van een merk. Het is niet voor niets dat grote online spelers als Coolblue en Amazon het aantal fysieke winkels gestaag uitbreidt.

Daarbij denkt 68% van de consumenten dat in de komende jaren de verschillen tussen fysieke winkels en webshops zal vervagen en in plaats daarvan de twee kanalen zullen samenwerken als één verkoopkanaal.

Juist op dit speelvlak hebben retailers met fysieke winkels volgens mij een streepje voor op de concurrentie. Hen hoef je namelijk niet uit te leggen hoe je aan een consument of bedrijf een dienst of product verkoopt en hoe je een goedlopende zaak neerzet.

Beste van twee werelden

Het enige waar het bij dit soort bedrijven nog wel eens aan schort is het maken van de juiste vertaalslag van de eigen offline sfeer naar de online omgeving. Webshops bieden vaak niet dezelfde beleving als in de fysieke winkel, terwijl een bedrijf zich daarmee juist kan onderscheiden. 

Een van de oorzaken van deze mismatch zijn de beperkingen die sommige oplossingen bieden. Weliswaar kunnen Sitecore of Adobe Suite alles faciliteren, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.

Open source oplossing

Het was voor ons een van de belangrijkste redenen om een open source oplossing te realiseren waarmee met name het MKB+ de offline beleving wél naar online kon brengen. We hebben ervoor gekozen om twee gerenommeerde oplossingen met elkaar te integreren, te weten Magento 2 en TYPO3. Waar Magento 2 al jaren de populairste oplossing is voor veel webshophouders, heeft het zijn beperkingen als het om content distributie gaat. TYPO3 wordt op zijn beurt juist geroemd om deze functionaliteiten. 

Door Magento 2 en TYPO3 aan elkaar te koppelen is de link gelegd tussen commerce en content. Producten in een webshop kunnen nu worden verrijkt met inspirerende content, terwijl blogs en andere content gerelateerde pagina’s kunnen worden voorzien van product placement. Een ander voordeel is dat je als retailer nu vanuit één omgeving werkt en deze aangevuld kan worden met systemen als PIM, ERP en diverse marketing tools.

Verasol

Een goed voorbeeld hoe dit toegepast kan worden is de nieuwe website van Verasol. Websitebezoekers in Nederland worden nu door content geïnformeerd en geïnspireerd over veranda’s, met als doel om hen over te halen een offerte aan te vragen. Daarnaast kan een bezoeker via de winkelzoeker eenvoudig zien waar de dichtstbijzijnde fysieke winkel zit. Naast deze typische CMS-functionaliteiten beschikt Verasol over een volledige webshop, die dankzij de flexibiliteit van Commerce & Content eenvoudig eerst in Duitsland uitgerold kon worden.

Kees Smit Tuinmeubelen

Een ander voorbeeld is Kees Smit Tuinmeubelen, dat behoefte had aan een nieuw integraal online platform dat voorbereid zou zijn op een toenemende groei. Er is nu een volledige integratie van de systemen, waarbij wij onder meer het order- en exportproces naar SAP geoptimaliseerd hebben. Daarnaast is de volledige backend vervangen door de Commerce & Content combinatie (Magento 2 & Typo 3). Op het gebied van CMS-mogelijkheden heeft Kees Smit Tuinmeubelen de volledige regie over de eigen front-end en hoe deze het beste kan worden afgestemd op de customer journey. Zo is er onder meer een inspiratieblog toegevoegd en wordt het landschap in de toekomst uitgebreid met diverse product gerelateerde sub-sites.

Samen met een succesvolle fysieke winkelformule hebben retailers de grootste kans om te overleven. Ik verwacht daarbij dat de partijen die hierin een voortrekkersrol vervullen uiteindelijk ook de winnaars van morgen zullen zijn. Zorg er als retailer in ieder geval voor dat je (potentiële) klanten zowel offline als online iets te beleven hebben.

Over de auteur: Othniël van Bergeijk is CEO bij MaxServ.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond