-

Waarom je als merk juist moet verkopen via marketplaces

De laatste jaren zien we dat steeds meer merken hun producten aanbieden aan de consument zonder tussenkomst van andere partijen zoals groothandel of retailer, ook wel Direct-to-Consumer (D2C) genoemd.

Merken starten een eigen webshop waarop de consument direct het product bij het merk kan kopen, of openen een fysieke (pop-up) winkel. Echter lijkt verkopen op marketplaces iets dat nog niet veel merken omarmen. Zonde, want 73% van de online consumenten start zijn zoekopdracht naar een product op een marketplace.

Marketplaces als onderdeel van de marketingmix

Is je merk authentiek en heeft het een sterk onderscheidende merkpropositie? Dan kunnen marketplaces een mooie toevoeging zijn aan je online marketingmix. Iets waar ook merken van kunnen profiteren als ze hier slim op inspelen. Door marketplaces te integreren in je marketingmix kun je dit kanaal gebruiken als middel om je andere kanalen te versterken. Gebruik het bijvoorbeeld om van je oude collecties af te komen of om meer bekendheid te genereren voor je merk bij een groter (nieuw) publiek. Bang dat je hierdoor boze retailers achter je aan krijgt? Met de juiste strategie kunnen deze twee prima naast elkaar bestaan. Kies er bijvoorbeeld voor om speciale producten aan te bieden die je retailers niet verkopen. Daarbij kan de aanwezigheid van merken op marketplaces ook juist zorgen voor meer offline aankopen bij fysieke retailers.

Marketplaces als oriëntatiekanaal

Uit onderzoek blijkt dat marketplaces in Nederland een grote rol spelen in het oriëntatieproces van de consument. Ruim 51% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar gebruikt bol.com weleens om informatie over een product in te winnen, om het vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Met name in de productcategorieën Computer en Elektronica, Boeken, Wonen, Koken en Huishouden en Muziek, Films en Games start oriëntatie doorgaans via marketplaces als bol.com en Amazon. Verkoop je als merk producten die binnen deze categorieën vallen, dan kan het dus extra interessant zijn om zichtbaar te zijn op marketplaces. Zorg ervoor dat je als merk je merkenpagina claimt (bijvoorbeeld Amazon) en dat deze je merkpropositie vertegenwoordigt. 

De merkenpagina is nog niet beschikbaar voor Amazon.nl. Wel kun je als Nederlandse ondernemer een merkenpagina op Amazon.com aanmaken, voorwaarde is wel dat je producten verkoopt op Amazon, zoals onderstaand voorbeeld van het Nederlandse beautymerk Rituals

Kleine investering, groot bereik

Een groot voordeel van verkopen via marketplaces is dat je als merk, zonder eigen saleskanaal, toch kan starten met verkopen via marketplaces. Het aanbieden van je producten op een marketplace vraagt slechts om een kleine investering ten opzichte van het optuigen van een complete webshop. Daarnaast is het opzetten en onderhouden van een webshop een tijdrovende klus, waar je vaak ook weer mensen voor moet inhuren. Verkopen via marketplaces kan daarentegen vrij eenvoudig, zonder al te hoge kosten, snel gerealiseerd worden. Bovendien profiteer je direct van het klantenbestand van de marketplace, daarmee bereik je in één keer miljoenen potentiële consumenten. 

Logistieke proces onder controle

Wanneer je als merk direct gaat verkopen aan de consument heeft dit nogal wat invloed op logistieke processen. Wanneer je logistieke capaciteiten niet voldoende toereikend zijn of wanneer je hier als merk niet direct in wil investeren kun je bij bijvoorbeeld bol.com en Amazon kiezen voor fulfillment via de marketplace. Doordat de voorraad bij de marketplaces ligt en de gehele logistieke afhandeling door hen gedaan wordt, kun je veel tijd besparen. Ja, je levert hiermee iets van marge in aan de marketplace, maar je hebt hierdoor ook niet te maken met de hele logistieke afhandeling. Bijkomend voordeel is dat je een veel betere levertijd kunt hanteren wanneer je orderverwerking uitbesteed aan marketplaces, wat weer ten goede komt van je zichtbaarheid en performance op de marketplaces. 

Eenvoudig de internationale markt op

Dankzij marketplaces was het nog nooit zo eenvoudig om je producten ook in andere landen aan te bieden. Door je producten op internationale marketplaces aan te bieden bereik je alleen al in Europa 300 miljoen potentiële online consumenten. Met een jaarlijkse e-commerce omzet van €196 miljard staat het Verenigd Koninkrijk met stip op nummer 1 als grootste e-commerce markt van Europa. De belangrijkste marketplaces in het Verenigd Koninkrijk zijn Asos, Amazon, eBay en Fruugo. Liever naar onze oosterburen? Duitsland is goed voor €94 miljard van de totale Europese e-commerce omzet, waar marketplaces als Zalando, Amazon en eBay veruit de populairste zijn. Ook Frankrijk kent een grote e-commerce markt en kent een succesvol marketplace landschap, populaire platformen zijn hier: Cdiscount, Amazon, Fnac en Darty. Heb je internationale ambities en wil je op een relatief laagdrempelige manier internationaal publiek bereiken? Dan is de overweging om via internationale marketplaces te verkopen zeker de moeite waard. 

Successtory 

Het Nederlandse HKC Europe is producent van televisies en lcd-schermen, in 2017 besloten zij zich direct tot de consument te richten. Hun grootste afzetmarkt lag destijds in Duitsland en om die reden zijn ze gestart met aanbieden van hun producten op Amazon.de. Dit bleek zo’n succes dat ze hebben uitgebreid naar elke Amazon marketplace en andere Europese marketplaces zoals Fnac en Cdiscount.

Is mijn merk geschikt voor verkoop op marketplaces?

Het is belangrijk om eerst te bepalen welke waarde marketplaces kunnen toevoegen aan je merk. Voor de ene organisatie is het een manier om de merkpropositie te versterken en voor de ander om internationaal uit te breiden. Onderzoek eerst welke typen marketplaces er zijn en welke bij je merk en producten passen. Pas hier je strategie op aan en zorg dat marketplaces je andere kanalen versterken. Begin met het verkopen van een beperkt assortiment op één zorgvuldig gekozen marketplace en leer het kanaal kennen. Ga uitproberen wat wel en niet werkt en ontdek de mogelijkheden. Marketplaces kunnen voor zowel kleine als grote merken winstgevend zijn. 

Over de auteur: Chantal de Bie is online marketeer bij EffectConnect.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond