-

Waarom TikTok essentieel is voor je digital marketing strategie

Naar mijn mening is nu hét moment aangebroken om TikTok serieus te nemen als marketingplatform. Recent werd namelijk bekend dat Oracle en Walmart samen een belang van 20% zullen nemen in TikTok Global, een nog op te richten Amerikaanse dochteronderneming van TikTok. Als onderdeel van de deal zal Oracle zorg dragen voor de Amerikaanse gebruikersdata. Dit moet adverteerders het vertrouwen geven in het Chinese platform en doen realiseren dat TikTok een van de meest belangrijkste social media en marketingkanalen voor de volgende generatie zal worden.

Door producten en diensten te combineren met authentieke interactie is TikTok het snelst groeiende platform dat zich richt op generatie Z en Millennials. De app heeft een engagement percentage van 29%, wat veel hoger is dan zijn belangrijkste concurrent Instagram (>5%). Desondanks neemt momenteel minder dan 4% van de social media marketeers wereldwijd TikTok op in hun marketingstrategie.

Demografie in Nederland

TikTok maakt in Nederland een stormachtige ontwikkeling door en het is daarom volgens mij een ideaal moment om te investeren in korte videoadvertenties op het platform:

  • 4,5 miljoen gebruikers in Nederland
  • 61% vrouwelijke gebruikers
  • De leeftijdsgroep tussen 18-35 jaar is de belangrijkste advertentiegroep
  • Nederlandse gebruikers besteden gemiddeld 61 minuten per dag op TikTok
Aan de slag met TikTok

De virale en snelle impact van campagnes op TikTok wegen op tegen de risico’s. Waar andere social media platformen overspoeld worden met advertenties belooft TikTok interactie, juist omdat er nog niet veel adverteerders op het platform actief zijn. bovendien keurt de app alleen video’s goed die 15-60 seconden duren, wat betekent dat de advertentieruimte beperkt is – je advertenties op TikTok hebben op deze manier waarschijnlijk geen last van de concurrentie.

TikTok advertentieformats:
  1. Topview: Advertentie van 60 seconden die wordt afgespeeld wanneer gebruikers de app openen
  2. Merkovernames: Advertenties van 3-5 seconden die aan de hele TikTok gemeenschap worden getoond
  3. In-feed videoadvertenties die tussen de 9 en 15 seconden duren
  4. Interactieve stemkaarten (limited beta)
  5. Branded content advertenties (limited beta)
  6. Branded hashtag challenges
  7. Merkeffecten
In-feed videoadvertenties

In-feed advertenties zijn een van de meest populaire advertentievormen op TikTok, omdat ze kostenefficiënt zijn en ingekocht kunnen worden op basis van een CPC, CPM en CPI model. Advertenties duren 9 tot 15 seconden en bevatten een duidelijke call-to-action die vaak leidt naar een landingspagina of de downloadpagina van een app. 

In-feed advertenties verschijnen op de ‘Voor Jou’ pagina, TikTok’s eigen feed. Verleidelijke advertenties kunnen snel viraal gaan aangezien gebruikers deze leuk kunnen vinden, erop reageren, delen en de interactie ermee aan kunnen gaan, waardoor de groei en de engagement op een organische manier verder wordt gestimuleerd.

Succes in Nederland

Recent lanceerde Fisherman’s Friend een zomercampagne gericht op een jongere doelgroep en is het daarmee een van de eerste merken die in Nederland adverteert op TikTok. Met 2,8 miljoen unieke views, 21.000 likes en honderden reacties binnen enkele dagen kende de advertentie veel interactie en een groot bereik.

Hashtag challenges

TikTok biedt marketeers zowel organische als gesponsorde mogelijkheden voor merkadvertenties. Hashtag challenges zijn krachtige hulpmiddelen in digital marketing omdat ze merkbekendheid creëren, promotionele berichten verspreiden en conversies genereren. Zeker op TikTok is de interactie met hashtags van merken dit jaar exponentieel gegroeid.

Gebruikmaken van gespecialiseerde partijen

In Nederland kunnen advertenties op TikTok worden geïmplementeerd via derden, zoals het in Amsterdam gevestigde Zensert. Wel staat adverteren op de app nog altijd in de kinderschoenen, wat het moeilijker kan maken om zonder enige ervaring campagnes succesvol uit te voeren.

De meeste bedrijven schakelen een derde partij of bureau in voor het implementeren van hun TikTok campagnes, mede omdat de zelfbedieningstool van TikTok in sommige Europese markten ondermaats is.

Technologische ontwikkelingen

Facebook werd in 2004 opgericht en lanceerde pas na zeven jaar in 2011 zijn eerste gesponsorde verhaal. TikTok is vier jaar oud en de advertentiemogelijkheden liggen al mijlenver voor op de mogelijkheden die Facebook in dezelfde levensfase bood.

Er zitten nog fouten in de pixelimplementatie en meetmogelijkheden bij TikTok, terwijl het creatieve goedkeuringsproces extreem streng is. Wanneer echter de juiste partij wordt ingezet voor de campagnes kunnen uitstekende resultaten worden gerealiseerd.

TikTok verbetert ook zijn functies, zodat ze gelijke tred houden met platforms als SparkAR (Instagram) en LensAR (Snapchat). Filters maken daarbij gebruik van 2D of 3D en kunnen effectief gebruik worden als onderdeel van hashtag challenge campagnes. 

Maak geen advertenties maar TikTok’s

Merken die zich focussen op de toekomst van korte video’s moeten zich bewust blijven van de kansen die TikTok op dit moment biedt. Ga daarom aan de slag met campagnes op TikTok om te zien hoe deze kunnen bijdragen aan de naamsbekendheid en engagement van je bedrijf.

Over de auteur: Justin Campbell is CEO bij AGCS Works.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Pim

Jammer dat er gelijk op adverteren wordt gehamerd. TikTok is juist een mooie tool om als merk viraal te kunnen gaan.

Als je denkt dat je met een standaard video advertentie succes gaat behalen op TikTok, dan heb je het mis en snap je het platform niet.

TikTok gaat om trends en hypes waarop je moet inhaken als merk. Dan sluit je aan bij de taal van je doelgroep.

Als je TikTok dus begrijpt als bedrijf, kun je zonder budget scoren.

Niels Berkhout - Zensert

Beste Pim,

Dank je wel voor de reactie op het artikel. Wij begrijpen ook dat je TikTok op een andere manier moet inzetten dan de andere social media channels.

Daarom adviseren wij onze klanten altijd grappige, user-made video’s te maken die inspelen op de actuele trends. Wij zien dat vooral die type video’s veel beter scoren dan de standaard commercials.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond